Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 14.09.2023
14.09.2023

Sancțiuni :
• amendă de 20.000 de lei – Global News
• somații publice : Antena 1, Etno TV, Metropola TV și Realitatea Plus
Întrunit în ședința publică din data de 14.09.2023, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite și a decis să aplice următoarele sancțiuni :
- amendă de 20.000 de lei postului Global News pentru emisiunile „Efect politic” din 20.07.2023 È™i „Știrea exactă” din 20 È™i 25.07.2023 în cadrul cărora au fost încălcate prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, precum È™i cele ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual. Printre afirmaÈ›iile făcute în aceste ediÈ›ii : „În primele emisiuni, am vorbit despre războiul pe care globaliÈ™tii, aceste elite de psihopaÈ›i care conduc lumea, administrativ vorbind, deci acest război pe care-l duc împotriva copiilor, cu traficul de copii (...) Iar în precedenta noastră emisiune, (...) am vorbit despre un dublu mecanism pe care aceÈ™ti globaliÈ™ti îl aplică populaÈ›iei lumii, anume pandemia globală, tratatul pandemic global corelat cu această monedă digitală a băncilor centrale. Deci, prin aceste planuri ei vor să sclavizeze populaÈ›ia lumii, să o reducă bineînÈ›eles È™i să o facă o masă mult mai mică, dar total obedientă față de planurile, agenda ocultei mondiale (...)”. („Efect politic” din 20.07.2023) ; „(...) din punctul meu de vedere, È™i COVID-ul È™i vaccinurile anti-COVID au fost arme biologice (...). ÃŽn ultima perioadă, în ultimii 3 ani, am văzut multe avioane care au lăsau dâre persistente È™i care stropeau cu diverse substanÈ›e. AÈ™ vrea să se facă o analiză amănunÈ›ită È™i o anchetă a acestor substanÈ›e È™i acestor particule din aer care, cu siguranță, sunt implicate È™i ele în deteriorarea sănătății oamenilor, alături de aceste arme biologice, COVID-ul È™i vaccinurile, aÈ™a-zisele vaccinuri anti-COVID” ; „De asemenea, tot în această perioadă, vedem cum s-a montat instalaÈ›ia 5G È™i cum a fost pusă în funcÈ›iune această armă, care este o armă militară de fapt acest 5G” („Știrea exactă” din 20.07.2023) ;
- somaÈ›ie publică postului Etno TV pentru emisiunea „Aducător de bucurie” din 19.06.2023, difuzată fără a se È›ine cont de dispoziÈ›iile art. 31 alin. (3) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „Programele produse după 19 decembrie 2009 care conÅ£in plasări de produse trebuie să îndeplinească următoarele condiÅ£ii : (...) d) trebuie să cuprindă informaÅ£ii clare privind produsele, fiind identificate corespunzător atât la început, cât ÅŸi la sfârÅŸit, precum ÅŸi la reluarea după o pauză publicitară, astfel încât să se evite orice confuzie din partea publicului” ;
- somaÈ›ie publică postului Antena 1 deoarece, la difuzarea ediÈ›iei din 28.07.2023 a emisiunii „Insula iubirii”, radiodifuzorul nu a respectat normele privind protecÅ£ia minorilor, respectiv prevederile art. 39 alin. (1) din Legea audiovizualului coroborate cu cele ale art. 19 alin. (2) lit. e) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual ;
- somaÈ›ie publică postului Metropola TV pentru ediÈ›ia din 28.07.2023 a emisiunii „Dialogurile lui Hartmann”. Prin modul de abordare a temei emisiunii - „MigraÈ›ie, imigraÈ›ie È™i pactul european pentru migraÈ›iune” (Titlul afiÈ™at pe ecran : „Politicile migraÈ›ioniste ale Uniunii Europene”), radiodifuzorul a încălcat dispoziÈ›iile art. 47 alin. (3) È™i ale art. 66 din Codul audiovizualului.
De asemenea, Consiliul a analizat rapoartele de monitorizare referitoare la duratele inserÈ›iilor de publicitate difuzate de posturile de televiziune Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, NaÈ›ional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV È™i TVR 1 în perioada 01-30 iunie 2023, interval orar 18:00-24:00. Constatând încălcarea art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului, conform cărora „ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”, CNA a hotărât să sancÈ›ioneze postul Realitatea Plus cu somaÈ›ie publică.
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire :
Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002 cu modificările și completările ulterioare :
Art. 3 (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.
Art. 39 (1) Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi în jurisdicţia României care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor sunt puse la dispoziţie numai într-un mod care să asigure că, în mod normal, minorii nu le vor auzi sau vedea. Printre măsurile respective se pot număra selectarea orei de difuzare, instrumente de verificare a vârstei sau alte măsuri tehnice. Acestea trebuie să fie proporţionale cu potenţialele efecte negative ale programului. Conţinutul cel mai dăunător, cum ar fi violenţa nejustificată şi pornografia, face obiectul celor mai stricte măsuri ;
DECIZIE Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual
Art. 19 - (2) Responsabilitatea clasificării programelor revine radiodifuzorilor şi furnizorilor de servicii media la cerere, în conformitate cu următoarele criterii : (...) e) numărul şi natura scenelor de nuditate, reprezentarea actului sexual ;
Art. 47 - (3) Sunt interzise în programele audiovizuale afirmaţii defăimătoare generalizatoare la adresa unui grup/comunităţi definit(e) de gen, vârstă, rasă, etnie, naţionalitate, cetăţenie, credinţe religioase, orientare sexuală, nivel de educaţie, categorie socială, afecţiuni medicale sau caracteristici fizice ;
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii : (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă ;
Art. 66 - În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.