Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 25.10.2023
25.10.2023
Decizii de intrare în legalitate pentru FlexCredit, Selgros, Septovit Sinus, Gold Lutein, precum și pentru filtrul Aqua de la Extramall
Întrunit în ședința publică din data de 25.10.2023, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a reclamațiilor primite. Constatând încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conținutului audiovizual, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru :
- FlexCredit. La difuzarea acestui spot au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 94, potrivit cărora : „În scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ; b) să fie redată la viteză normală de citire”. Perioada monitorizată a fost cuprinsă între 21-27.08.2023 ;
- Selgros, spot difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 83, potrivit cărora : „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice ÅŸi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”. ÃŽn cadrul acestei comunicări comerciale, se face următoarea afirmaÈ›ie : „Voce off : (...) ÃŽntre 1 È™i 14 septembrie, la Selgros găseÈ™ti creioane colorate (...), doisprezece culori, la doar 7,79 lei per set.” (perioada monitorizată 11-17.09.2023) ;
- Septovit Sinus, pentru că la difuzarea spotului au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 120 alin. (1), potrivit cărora : „Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaÅ£ia comunitară ÅŸi naÅ£ională aplicabile produselor ÅŸi suplimentelor alimentare ÅŸi apelor minerale naturale, informaÅ£iile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament ÅŸi de vindecare a unei boli umane ÅŸi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi” (perioada monitorizată : 25.09 – 01.10.2023) ;
- Gold Lutein, deoarece spotul a fost difuzat fără a se È›ine cont de prevederile art. 93 alin. (1), conform cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (perioada monitorizată : 25.09-01.10.2023).
De asemenea, CNA a decis să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul de teleshopping aferent campaniei de promovare a filtrului de apă Aqua de la Extramall. La difuzarea emisiunii de teleshopping de postul România TV în 24.08.2023, radiodifuzorul nu a È›inut cont de prevederile art. 93 alin. (1) È™i nici de cele ale art. 101 din Codul audiovizualului [art. 101 „Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunÅ£e la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”].
În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea societății EURO ETNIC S.R.L. (București) de acordare a licenței audiovizuale pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice (internet) a serviciului de programe Radio DA din București.
Biroul Informare și Relații Publice