Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 25.10.2023

25.10.2023


envoyer l'article par mail title=


Decizii de intrare în legalitate pentru FlexCredit, Selgros, Septovit Sinus, Gold Lutein, precum și pentru filtrul Aqua de la Extramall

ÃŽntrunit în È™edinÈ›a publică din data de 25.10.2023, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate ca urmare a reclamaÈ›iilor primite. Constatând încălcări ale prevederilor Codului de reglementare a conÈ›inutului audiovizual, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privinÈ›a spoturilor publicitare de televiziune aferente campaniilor de promovare pentru :
- FlexCredit. La difuzarea acestui spot au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 94, potrivit cărora : „În scopul unei informări corecte, orice informaÅ£ie sau avertizare conÅ£inută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri : a) să fie prezentată static, lizibil ÅŸi pe o durată suficientă, în cazul informaÅ£iei difuzate sub formă de videotext ; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiÅ£ie standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiÅ£ie ; b) să fie redată la viteză normală de citire”. Perioada monitorizată a fost cuprinsă între 21-27.08.2023 ;
- Selgros, spot difuzat cu nerespectarea dispoziÈ›iilor art. 83, potrivit cărora : „Furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaÅ£ia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice ÅŸi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română”. ÃŽn cadrul acestei comunicări comerciale, se face următoarea afirmaÈ›ie : „Voce off : (...) ÃŽntre 1 È™i 14 septembrie, la Selgros găseÈ™ti creioane colorate (...), doisprezece culori, la doar 7,79 lei per set.” (perioada monitorizată 11-17.09.2023) ;
- Septovit Sinus, pentru că la difuzarea spotului au fost încălcate dispoziÈ›iile art. 120 alin. (1), potrivit cărora : „Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaÅ£ia comunitară ÅŸi naÅ£ională aplicabile produselor ÅŸi suplimentelor alimentare ÅŸi apelor minerale naturale, informaÅ£iile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament ÅŸi de vindecare a unei boli umane ÅŸi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi” (perioada monitorizată : 25.09 – 01.10.2023) ;
- Gold Lutein, deoarece spotul a fost difuzat fără a se È›ine cont de prevederile art. 93 alin. (1), conform cărora : „Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale ÅŸi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înÅŸelătoare sau agresive, aÅŸa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianÅ£ilor în relaÅ£ia cu consumatorii ÅŸi armonizarea reglementărilor cu legislaÅ£ia europeană privind protecÅ£ia consumatorilor, cu modificările ÅŸi completările ulterioare” (perioada monitorizată : 25.09-01.10.2023).

De asemenea, CNA a decis să emită o decizie de intrare în legalitate pentru spotul de teleshopping aferent campaniei de promovare a filtrului de apă Aqua de la Extramall. La difuzarea emisiunii de teleshopping de postul România TV în 24.08.2023, radiodifuzorul nu a È›inut cont de prevederile art. 93 alin. (1) È™i nici de cele ale art. 101 din Codul audiovizualului [art. 101 „Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunÅ£e la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”].

În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea societății EURO ETNIC S.R.L. (București) de acordare a licenței audiovizuale pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice (internet) a serviciului de programe Radio DA din București.

Biroul Informare și Relații Publice