Comunicat de presă
15.06.2010

Potrivit studiului realizat de C.N.A. în colaborare cu Institutul de Lingvistică “Iorgu Iordan – Al. Rosetti” în luna aprilie a.c., a crescut numărul de erori de limba română în audiovizual. ÃŽn ÅŸedinÅ£a publică din data de 15.06.2010, Consiliul a decis să sancÅ£ioneze cu somaÅ£ie publică posturile OTV, TVR 1 ÅŸi Realitatea TV. Radiodifuzorii au încălcat prevederile art. 88 din Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual („Radiodifuzorii au obligaÅ£ia de a asigura respectarea normelor ortografice, ortoepice ÅŸi morfologice ale limbii române, stabilite de Academia Română.”).
Consiliul a analizat raportul de monitorizare, întocmit de direcÅ£ia de specialitate, cu privire la durata publicităţii inserate în intervale de o oră, în perioada 18 – 24.04.2010. Pentru depăşirea în mod repetat, a timpului de 12 minute pe oră alocat publicităţii, postul OTV a fost sancÅ£ionat cu amendă în cuantum de 30.000 lei, iar posturile Antena 3, B1 TV ÅŸi Prima TV cu somaÅ£ie publică. Art. 35 alin. 1 din Legea Audiovizualului nr. 504/ 2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, stipulează că “(1) ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute (...)”.
C.N.A. a hotărât Decizie de somare cu intrare în legalitate pentru posturile de radio care difuzează cele două spoturi publicitare „Vodafone Business Talk” ÅŸi „Vodafone Complet” (art. 114 ÅŸi art 115 din Codul CNA, cu referire la specificarea duratei promoÅ£ionale din comunicările comerciale.). Consiliul a votat ÅŸi Decizie de somare cu intrare în legalitate pentru posturile de radio care transmit spotul publicitar „Controloc Control”.
ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, C.N.A. a hotărât Decizie de somare cu intrare în legalitate pentru spoturile publicitare : „Neolin” ÅŸi „Aspenter”. Consiliul a constatat că se încalcă legislaÅ£ia audiovizuală în vigoare privind comunicările comerciale, respectiv art. 143 alin. 4, cu privire la produsele medicamentoase din Codul CNA, care prevăd că ”în cazul spotului principal, textul va fi prezentat la sfârÅŸitul spotului publicitar, sonor ÅŸi vizual, timp de minimum 6 secunde”. ÃŽn cazul medicamentului „Aspenter” s-au încălcat ÅŸi dispoziÅ£iile art. 114 alin. 2 din Codul CNA privind lizibilitatea textului de prezentare.
Pe baza raportului Serviciului de Inspecţie, membrii C.N.A. au decis :
• amendă în cuantum de 10.000 lei postului Est 1 TV Bârlad pentru încălcarea prevederilor privind regimul de difuzare a publicităţii (art. 35 alin. 1 din Legea Audiovizualului nr. 504/ 2002) ÅŸi a dispoziÅ£iilor privind publicitatea pentru cabinetele medicale (art. 158 din Codul CNA alin. 1 - „Este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat ÅŸi private.”). SancÅ£iunea va cuprinde ÅŸi o scrisoare de atenÅ£ionare cu privire la modul incorect de exprimare în limba română, în emisiunea matinală „Ţine de 7”, a prezentatoarei Andreea Năstase, precum ÅŸi pentru scenele religioase ilustrate cu imagini ÅŸocante ;
• somaÅ£ie publică postului MaramureÅŸ TV Baia Mare pentru emisiunea „Şcoala cu opt elevi” difuzată în data de 16.05.2010, cu încălcarea dispoziÅ£iilor art. 30 ÅŸi art. 42 alin. 5 din Codul CNA. Radiodifuzorii nu trebuie „să profite de ignoranÅ£a sau de buna-credinţă a persoanelor” sau să formuleze vreo „referire peiorativă la adresa persoanelor în vârstă (...)” sau să le pună pe acestea „în situaÅ£ii ridicole ori umilitoare.”
Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul