Decizia nr. 1215 din 14.12.2010
14.12.2010

privind somarea S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A.,
cu sediul în Bucureşti, str. Horia Măcelariu nr. 36-38, sector 1
C.U.I. RO 717605
pentru postul de radio Europa FM
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 14 decembrie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor înregistrate sub nr. 16002/08.12.2010 şi nr.16245/13.12.2010 cu privire la campania „Afară cu porcii din ţară” desfăşurată, începând din 7 decembrie 2010, în cadrul programelor difuzate de către postul EUROPA FM.
Postul de radio EUROPA FM aparţine radiodifuzorului S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. (licenţa audiovizuală nr. R 318.4/15.07.1999 şi decizia de autorizare nr. 359.2-1/22.07.2008).
Analizând raportul de monitorizare şi audiind înregistrările, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. a încălcat prevederile art. art. 99 alin. (1) şi (2) şi ale art. 108 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform dispoziţiilor art. 99 :
(1) Jocurile şi concursurile trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod corespunzător.
(2) Este interzisă descrierea calităţii produselor sau a serviciilor oferite ca premii în emisiunile-concurs, cu excepţia mărcii şi a preţului.
Potrivit dispoziţiilor art. 108 :
Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare, pe motivul că acestea din urmă devin inutile sau improprii folosinţei.
În fapt, începând cu data de 07.12.2010, postul de radio Europa FM a lansat o campanie, denumită „Afară cu porcii din ţară !”, campanie ce se desfăşoară pe o perioadă de două săptămâni. Potrivit raportului de monitorizare, în zilele de 07 şi 08.12.2010, în intervalul orar 07.00-22.00, s-a constatat că desfăşurarea acestei campanii constă în organizarea, de mai multe ori pe zi a unui concurs în care premiul este un curcan oferit de „Peneş, carne de curcan”. Participanţii la concurs trebuie să trimită SMS la postul de radio Europa FM şi să spună „un motiv pentru care porcii trebuie daţi afară din ţară”. „Campania este susţinută de Peneş, carne de curcan, produs autohton”.
Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că modul “metaforic” de prezentare a campaniei, “care şi-a propus să îmbunătăţească sănătatea populaţiei”, este ambiguu şi de natură a crea confuzie în rândul publicului, întrucât nu se distinge în mod clar dacă este vorba de de o campanie “susţinută de Peneş, carne de curcan”, respectiv o campanie sponsorizată, ori de un concurs cu premii, aceste situaţii fiind reglementate în mod distinct de legislaţia în vigoare.
Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare :
07.12.2010
Ora 06.54 Emisiunea Deşteptarea, Bogdan Miu : De astăzi, Europa FM lansează o campanie de porc, se numeşte „Afară cu porcii din ţară !”, bineînţeles că este o campanie prin care ne-am propus să îmbunătăţim sănătatea populaţiei, pentru că, aţi văzut, sunt multe lucruri de porc în ţara noastră, care dăunează sănătăţii, nici colesterolul nu se simte foarte bine cu atâta porc în jurul nostru. ... Aşa că dacă vreţi să câştigaţi nişte curcan, pentru că la concursul cu porc avem premii de curcan, în ora următoare vă aşteptăm să rămâneţi cu Europa FM ...
Ora 07.25 Bogdan Miu : (...) E cam de porc ce se întâmplă cu preţul benzinei...
A fost inserată avertizarea : „Consumul excesiv de porc duce la creşterea colesterolului şi sporeşte numărul injuriilor în trafic”.
Bogdan Miu : De astăzi, Europa FM susţine campania de însănătoşire a naţiunii, „Afară cu porcii din ţară !”...
Monica Anghel : Păi şi tu ce mănânci, Bogdane, de Crăciun ?!?
Bogdan Miu : Monica, trecem pe curcan, imediat ! Trimite acum SMS la nr. cu tarif normal 0728111222, spune un motiv pentru care porcii trebuie daţi afară din ţară, şi dacă motivul tău este convingător, te premiem cu un curcan pentru masa de Crăciun. Este o campanie susţinută de Peneş, carne de curcan, produs autotohton, de aici, de la noi, din ţară, din România.
Având în vedere faptul că radiodifuzorul anunţă organizarea unui concurs cu premii, Consiliul a apreciat că nu sunt respectate normele cu privire difuzarea concursurilor în programele audiovizuale, întrucât, campania este anunţată ca fiind un concurs, însă publicul nu este informat în mod clar cu privire la condiţii şi reguli de desfăşurare a acestuia, iar în cadrul anunţurilor cu privire la concurs sunt descrise calităţi şi caracteristici ale produselor oferite ca premii, fapt ce contravine prevederilor art. 99 din Codul audiovizualului.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că în cadrul emisiunilor şi grupajelor de publicitate difuzate de postul EUROPA FM au fost prezentate avertizări metaforice privind consumul excesiv de „porc” şi sloganul „Afară cu porcii din ţară !”.
Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare :
07.12.2010
Ora 08.59 Grupajul de publicitate a cuprins spotul :
„Consumul excesiv de porc duce la infarct miocardic, îmbătrânire prematură, atac cerebral, îngroşarea pereţilor de sânge, afecţiuni hepatice şi maxim 10 km de autostradă pe an”.
„Afară cu porcii din ţară”, campanie de însănătoşire a naţiunii, susţinută de Europa FM, un radio de milioane de români. Trimite un SMS la 0728111222, număr cu tarif normal şi spune încă un motiv pentru care porcii trebuie daţi afară din ţară şi poţi câştiga un curcan pentru masa de Crăciun. Europa FM, un radio de milioane de români sănătoşi !
Ora 15.43 Prezentatorul emisiunii „Drum cu prioritate”, în dialog cu un ascultător : ... din cauza consumului în exces al cărnii de porc s-ar putea nici să nu ne mai bucurăm de pensie la 63, respectiv 65 de ani... porcii ăştia, tot din cauza lor... Marius, pentru că eşti aşa de convins să scăpăm de ei, te premiem cu un curcan pentru masa de Crăciun, ... oferit de Peneş, carne de curcan, produs autotohton...
Ora 19.10 - Prezentatorul emisiunii „Clubul de seară” : „Afară cu porcii din ţară !”, aceasta este campania pe care astăzi Europa FM a demarat-o, campanie prin care îşi propune însănătoşirea naţiunii şi scăderea consumului de carne de porc, aşa, cu orice preţ, porc la orice masă, cu orice ocazie, la orice oră, fără niciun fel de control, afară cu porcii din ţară ! (...).
08.12.2010
Ora 19.37 Prezentatorul emisiunii „Clubul de seară” : (...) „Afară cu porcii din ţară !” este o campanie Europa FM prin care ne propunem să însănătoşim naţiunea, să atragem atenţia asupra consumului de carne de porc în această perioadă, ştiţi povestea cu consumul excesiv de carne în perioada sărbătorilor de iarnă. Avem de oferit un curcan pentru masa de Crăciun.
Analizând modul în care este prezentată, în cadrul programelor difuzate de postul Europa FM, campania „Afară cu porcii din ţară”, membrii Consiliului au apreciat că aceasta induce publicului ideea renunţării la consumul de carne de porc.
Astfel, Consiliul a apreciat că atât sloganul metaforic al campaniei, cât şi prezentarea, la propriu sau la figurat, a cărnii de porc într-o lumină negativă, ca fiind dăunătoare sănătăţii, constituie un îndemn (indirect şi incorect) pentru public să renunţe la aceasta în favoarea celei de curcan, mai ales în condiţiile în care sloganului sau avertizărilor li se alătură în permanenţă anunţarea premiilor concursului/campaniei, precum şi firma care acordă aceste premii.
Redăm spre exemplificare, din raportul de monitorizare :
Ora 15.36 Avertizare : „Consumul excesiv de porc duce la infarct miocardic, îmbătrânire prematură, atac cerebral, îngroşarea pereţilor de sânge, afecţiuni hepatice şi maxim 10 km de autostradă pe an.”
Prezentator emisiunea „Drum cu prioritate” : Aşadar, Europa FM susţine campania de însănătoşire a naţiunii, „Afară cu porcii din ţară” ! Trimite acum un SMS la nr. (...) spune un motiv pentru care porcii trebuie daţi afară din ţară şi dacă motivul tău este destul de convingător te premiem cu un curcan pentru masa de Crăciun. Este o campanie susţinută de Peneş, carne de curcan, produs autohton.
Or, o astfel de prezentare încalcă dispoziţiile legale potrivit cărora este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare.
Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus şi votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.
În temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. EUROPE DEVELOPPEMENT INTERNATIONAL - R S.A. pentru postul de radio EUROPA FM şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit dispoziţiilor art. 931 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 06.00-14.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de radio EUROPA FM cu somaţie publică, întrucât în cadrul campaniei „Afară cu porcii din ţară”, prezentată sub forma unui concurs, se induce publicului ideea de a renunţa la consumul de carne de porc în favoarea celei de curcan, fapt interzis de Codul audiovizualului”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.