Decizia nr. 183 din 18.03.2008
18.03.2008

privind somarea S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A.
cu sediul în Calea Şerban Vodă nr. 133, Central Business Park,
Clădirea E, etaj 2, sector 4 BUCUREŞTI, C.U.I. 18684823
Tel : 031/407.55.80 ; 021/223.07.55
Fax : 031/805.59.42 021/223.07.58
pentru postul de televiziune KANAL D
B-dul Timişoara nr. 26A, Anchor Plaza, et. 6,
sector 6 BUCUREŞTI
Tel : 031/407.55.80 Fax : 031/805.59.42
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 18 martie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor înregistrate la CNA cu nr. 661/21.01.2008, 667/21.01.2008, 708/22.01.2008, 901/28.01.2008, 902/28.01.2008, 980/29.01.2008, 998/29.01.2008, cu privire la emisiunea „Noră pentru mama 2”, ediţiile din 12, 14 şi 29 ianuarie 2008 şi reclamaţia nr. 1343/06.02.2008 cu privire la emisiunea „Quizzy Call Show”, difuzată în zilele de 04 şi 05 martie 2008, de postul de televiziune KANAL D.
Postul de televiziune KANAL D aparţine radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 150/30.05.2006 şi decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0/30.01.2007).
Membrii Consiliului au analizat rapoartele de monitorizare referitoare la ambele emisiuni care au făcut obiectul reclamaţiilor menţionate mai sus.
Pe de o parte, în urma analizării raportului de monitorizare referitor la emisiunea „Noră pentru mama 2”, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (2) şi ale art. 28 alin. (5) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi pe cele ale art. 78 lit. h) şi ale art. 99 alin. (1) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate din Legea audiovizualului : “- art. 3 alin. (2) : Toţi radiodifuzorii au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.”
“- art. 28 alin. (5) : Dacă un program de televiziune, altul decât cele menţionate la alin. (3), este întrerupt de spoturi de publicitate sau de teleshopping, trebuie să existe un interval de minimum 20 de minute între două pauze publicitare succesive în interiorul programului respectiv.”
Prevederile din Codul audiovizualului dispun : “- art. 78 lit. h) : În cadrul emisiunilor cu caracter informativ, radiodifuzorii trebuie să se precizeze numărul mesajelor primite prin orice mijloace de comunicare, atunci când se prezintă opiniile publicului.”
“- art. 99 alin. (1) : Jocurile şi concursurile trebuie să respecte regulile informării corecte, iar regulamentul lor de desfăşurare trebuie să fie clar şi adus la cunoştinţă în mod corespunzător.”
În fapt, postul de televiziune Kanal D difuzează de luni până vineri, între orele 10.00-12.30 şi 16.45-18.20, emisiunea de divertisment “Noră pentru mama 2” moderată de Gabriela Cristea.
Ediţiile din 12, 14 şi 29 ianuarie 2008 au fost încadrate ca fiind producţii ce pot fi vizionate de copiii în vârstă de până la 12 ani numai cu acordul sau împreună cu părinţii ori familia.
În cadrul ediţiilor menţionate mai sus s-a făcut referire şi la un premiu, fără a se specifica natura acestuia.
Deşi, în majoritatea intervenţiilor, prezentatoarea a anunţat că în ediţia de sâmbătă seara, unul dintre concurenţi va fi eliminat la propunerile celorlalţi concurenţi din casă, regulamentul concursului nu a fost adus la cunoştinţa telespectatorilor, astfel încât să fie accesibil publicului.
Concurentul nominalizat va putea fi salvat numai dacă numele său se va afla în plicul cu concurenţii votaţi în cursul săptămânii de telespectatori. Pe parcursul desfăşurării emisiunilor, au intrat în concurs concurenţi noi sau au fost readuşi în casă cei care au părăsit-o la un moment dat, fără ca publicul să fie informat în legătură cu condiţiile în care concurenţii pot reveni în casă.
În timpul celor trei ediţii ale emisiunii, nu s-a făcut nicio referire clară cu privire la regulamentul concursului şi nici nu s-a indicat vreo pagină de web sau o publicaţie unde poate fi consultat acest regulament.
Consultând site-ul emisiunii, www.norapentrumama.ro s-a constatat că nu există nicio referire cu privire la regulamentul concursului difuzat de postul de televiziune Kanal D.
În emisiunea de sâmbătă seara, 12 ianuarie 2008, s-au decernat trofeele “Nora săptămânii” şi “Mama săptămânii”, fiind anunţate procentele voturilor telespectatorilor prin care au fost desemnate câştigătoarele însă fără a se specifica numărul voturilor alocate fiecărui concurent şi nici numărul de persoane care au votat.
În ediţia din 14 ianuarie 2008 au intervenit prin telefon mai mulţi telespectatori care şi-au exprimat opinia cu privire la desfăşurarea emisiunii. În partea de jos a ecranului, publicul telespectator a fost invitat să trimită mesaje (SMS-uri) prin care să-şi exprime opinia cu privire la votul concurenţilor favoriţi.
Nici de această dată, nu s-a specificat numărul voturilor alocate fiecărui concurent şi nici numărul de persoane care au votat.
Faţă de modul în care s-au desfăşurat ediţiile emisiunii “Noră pentru mama 2” din zilele de 12, 14 şi 29 ianuarie 2008, membrii Consiliului au constatat că S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. nu a asigurat informarea obiectivă a publicului, prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor, obligaţie ce-i revenea în calitatea sa de radiodifuzor.
Având în vedere cele menţionate mai sus, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 99 alin. (1) din Codul audiovizualului, întrucât nu a informat publicul telespectator cu privire la regulile de desfăşurare a concursului, precum şi pe cele ale art. 78 lit. h) din Codul audiovizualului, deoarece în timpul desfăşurării acestor emisiuni nu s-a precizat numărul mesajelor primite atunci când au fost prezentate opiniile publicului cu privire la votul concurenţilor favoriţi.
De asemenea, în urma monitorizării, s-a constatat că ediţiile din 12 şi 14 ianuarie 2008 au fost întrerupte la intervale mai mici de 20 de minute, fapt ce contravine prevederilor art. 28 alin. (5) din Legea audiovizualului.
Redăm momentele inserării publicităţii, în zilele de 12 şi 14 ianuarie 2008, în timpul emisiunii “Noră pentru mama 2” :
- Tabel Publicitate
- Tabel cu momentele inserării publicității, în zilele de 12 și 14 ianuarie 2008, în timpul emisiunii : Noră pentru mama 2
Pe de altă parte, analizând raportul de monitorizare cu privire la emisiunea „Quizzy Call Show”, difuzată de postul Kanal D, în zilele de 04 şi 05 martie 2008, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 101 alin. (7) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, este interzisă solicitarea insistent adresată publicului de a participa la astfel de jocuri şi de concursuri.
În fapt, postul de televiziune Kanal D a difuzat în zilele de 04 şi 05 martie 2008 emisiunea concurs „Quizzy Call Show”, începând cu ora 01.10, respectiv 01.30. Emisiunea a fost moderată de Cristina Teodorescu şi a fost transmisă în direct.
Pe ecran a fost afişat, cu caractere mari, numărul de telefon 0900.0900.88, unde publicul telespectator putea să se înscrie la concurs, şi tariful apelului telefonic, respectiv, 1,19 euro/apel, TVA inclus. Sub numărul de telefon a fost scris cu caractere mici următorul anunţ : „Doar persoanele peste 18 ani pot participa la acest concurs.
Simpla apelare, chiar şi neurmată de convorbire se taxează.” Deasupra numărului de telefon a fost scris cu caractere mici : „Premii în obiecte (ex. : telefon, mixer, frigider, aragaz, etc.) în valoare de ...”. Valoarea premiului în bani a fost scrisă cu caractere mari, alăturat fiind menţionat textul GARANTAT.
La începutul emisiunii, prezentatoarea a explicat Regulamentul concursului, iar pentru detalii suplimentare a informat telespectatorii să acceseze site-ul www.kanald.ro/quizzycallshow
În cadrul emisiunilor difuzate în zilele de 04 şi 05 martie 2008, publicul telespectator, invitat să participe la concurs pentru a câştiga premiile oferite, trebuia să rezolve o serie de jocuri, constând în găsirea unor diferenţe dintre mai multe fotografii asemănătoare.
În timpul desfăşurării emisiunii, la un moment dat, pe ecran a apărut un cronometru care a măsurat durata timpului de 5 minute. La apariţia cronometrului, prezentatoarea a anunţat că „acestea sunt Minutele de aur când apelul câştigător te propulsează direct în studio”.
Întrucât, aparent, nimeni nu a intrat în legătură telefonică directă în acel moment, prezentatoarea a insistat permanent, solicitându-le telespectatorilor să sune pentru a câştiga anumite produse electrocasnice. Redăm mai jos îndemnurile făcute de prezentatoare : „unde eşti pentru că vreau să te premiez”, „cei 600 RON te aşteaptă acasă în câteva ore”, „vreau să dau banii, găsiţi femeia”, „dacă ai un telefon mobil sau un telefon fix te aştept să îl foloseşti, nu este greu deloc”, „600 RON te aşteaptă acasă mâine în câteva ore, doar câteva ore te despart de la întâlnirea cu cei 600 RON”, „de ce stai, ce aştepţi ? Doar 24 de ore te despart de 700 RON”, „repede, repede te-aştept în legătură directă”, „de ce nu eşti în legătură directă, de ce nu îţi aud vocea când eu îţi spun că din această ecuaţie tu lipseşti ?”, „În acest moment cine ştie soluţia poate să îmi dea această soluţie, să ia telefonul în mână, să formeze 0900.0900.88 şi să îmi dea răspunsul pe care pot să îl validez”, „e greu să te-aştept, pe tine te-aştept”, „cine sună cel mai repede şi cel mai des ?”, „cel mai rapid apel, cel mai des apel te propulsează direct la mine în studio”. Valoarea premiului a crescut de mai multe ori pe parcursul concursului.
Aparent iritată de faptul că nimeni nu a intrat în legătură telefonică directă, prezentatoarea a încercat pe un ton agresiv să convingă telespectatorii să sune : „Bună dimineaţa România, trezirea, vreau să dau aceşti bani”, „două minute şi jumătate din acest moment şi încă sunt cu banii aici...”.
Membrii Consiliului au constatat că pe parcursul desfăşurării celor două ediţii ale emisiunii menţionate, prezentatoarea a folosit diverse metode de persuasiune pentru a determina publicul telespectator să intre în direct, fapt ce contravine prevederilor art. 101 alin. (7) din Codul audiovizualului, prevederi care interzic solicitarea insistent adresată publicului telespectator de a participa la astfel de jocuri şi concursuri.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 162 alin (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. pentru postul de televiziune KANAL D şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, postul de televiziune KANAL D are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul KANAL D cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Noră pentru mama 2”, ediţiile din zilele de 12, 14 şi 29 ianuarie 2008, nu a fost asigurată o informare obiectivă a publicului cu privire la regulile de desfăşurare a concursului iniţiat în cadrul emisiunii, fapt ce contravine prevederilor art. 3 din Legea audiovizualului şi ale art. 99 din Codul audiovizualului.
De asemenea, în cadrul acestor ediţii, atunci când au fost prezentate opiniile publicului cu privire la votul concurenţilor favoriţi, nu s-a precizat numărul mesajelor primite, încălcându-se prin aceasta dispoziţiile art. 78 din Codul audiovizualului, iar emisiunile din 12 şi 14 ianuarie 2008 au fost întrerupte la intervale mai mici de 20 de minute, fiind astfel încălcate prevederile art. 28 din Legea audiovizualului.
Postul Kanal D a încălcat şi dispoziţiile art. 101 din Codul audiovizualului, care interzic solicitarea insistent adresată publicului telespectator de a participa la jocuri şi concursuri, deoarece în emisiunea concurs „Quizzy Call Show” difuzată în zilele de 04 şi 05 martie 2008, prezentatoarea a insistat în mod nejustificat ca publicul telespectator să intre în legătură telefonică directă, lăsând impresia că nu sună nimeni.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.