Decizia nr. 206 din 26.01.2010
26.01.2010

S.C. REALITATEA MEDIA S. A.,
Piaţa Presei Libere nr. 1 Corp A4, etaj 2, camera 28, sector 1, BUCUREŞTI
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
SIBIU, Piaţa Cibin, nr. 5, etaj 3+4, Jud. Sibiu
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 ianuarie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie privind respectarea regimului difuzării publicităţii, de postul Realitatea TV din localitatea Sibiu, în data de 18.01.2010.
Postul de televiziune Realitatea TV aparţine radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 239.5/25.04.2002 şi decizia de autorizare iniţială nr. 478.004.02.2003 şi reautorizare nr. 478.2/23.09.2008).
În urma analizării raportului, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. REALITATEA MEDIA S.A a încălcat prevederile art. 109 alin. (3) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul la produsele de igienă în care apar medici şi cabinete medicale a căror identitate este menţionată sau poate fi recunoscută. În fapt, în data de 18.01.2010, în cadrul unui calup de publicitate difuzat de la ora 21.23, postul Realitatea TV din Sibiu a inserat un spot de promovare a măştii antivirale „Acti Protect”, în cadrul căruia doctorul Geza B. Molnar - preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie a avut două intervenţii directe, recomandând purtarea măştilor de protecţie într-o serie de situaţii de risc.
Spotul publicitar a avut următorul conţinut :
„Măştile de protecţie sunt purtate în mod obişnuit în străinătate în sezonul de gripă şi în perioadele de pandemie cu precădere de către cei care călătoresc sau lucrează în spaţii deschise.”
Intervenţie directă dr. Geza B. Molnar – preşedintele Soc. Române de Epidemiologie :
„Recomand purtarea măştilor de protecţie într-o serie de situaţii de risc pentru că scad semnificativ posibilitatea contactării infecţiei.” În România beneficiile aduse de măştile antivirale în prevenţia gripei nu sunt cunoscute suficient. De asemenea, nu se fac diferenţe între tipurile de măşti existente pe piaţă şi de gradul de protecţie pe care acestea îl oferă.”
Intervenţie directă dr. Geza B. Molnar – preşedintele Soc. Române de Epidemiologie :
„Purtarea unei măşti de protecţie de bună calitate completează măsurile de igienă şi comportament adecvat.”
Acum există în farmacii masca antivirală Acti Protect, singura mască cu tehnologia Virucoat care omoară la suprafaţa de contact 99,99% din virusurile gripale, inclusiv AH1N1. Purtarea ei reprezintă un mijloc suplimentar de protecţie împotriva virusurilor gripale, dar şi o dovadă de responsabilitate faţă de cei din jur.”
Imaginile prezintă în detaliu masca antivirală şi ambalajul produsului, cu menţiunea afişată pe ecran : „Masca antivirală”.
Identitatea personalităţii medicale care recomandă purtarea măştilor de protecţie apare clar pe ecran : „Dr. Geza B. Molnar, preşedintele Societăţii Române de Epidemiologie”.
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea, membrii Consiliului au constatat că, prin difuzarea spotului publicitar pentru masca antivirală „Acti Protect”, în cadrul căruia doctorul Geza B. Molnar a promovat respectivul produs, radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile imperative ale art. 109 alin. (3) din Codului audiovizualului, care interzic publicitatea la produsele de igienă în care apar medici a căror identitate este menţionată sau poate fi recunoscută.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului difuzat de postul de televiziune REALITATEA TV pentru masca antivirală „Acti Protect”, în sensul că acesta să fie transmis cu respectarea dispoziţiilor legale în materie de publicitate.