Decizia nr. 694 din 29.11.2011

06.12.2011


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 29 noiembrie 2011, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare, în baza reclamaţiei înregistarte la C.N.A. cu nr. 14513/24.10.2011, cu privire la spotul publicitar pentru autovehiculul utilitar Volkswagen Crafter difuzat de posturile de televiziune.

Spotul are următorul conÅ£inut :

„Imagini : Pe o autostradă apar trei autovehicule Wolkswagen Crafter. Unul dintre ele este preluat de o mână ÅŸi transformat în puÅŸculiţă. Pe ecran apare următorul text, transmis ÅŸi verbal : Cel mai mic din categorie. Costuri de operare cu 25% mai mici. GaranÅ£ie extinsă la 4 ani. (Pe ecran apare 2+2 ani) Noul Crafter, cel mai economic autovehicul din clasa sa !

Spotul se încheie cu sigla Volkswagen Autovehicule Comerciale.” Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar pentru autovehiculul utilitar Volkswagen Crafter nu respectă dispoziÅ£iile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual prevăzute de art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.

Membrii Consiliului au apreciat că, în forma difuzată, spotul prin care se promovează autovehiculul nu oferă publicului o informare corectă şi completă, informaţiile puse la dispoziţia acestuia fiind echivoce, susceptibile a deforma în mod esenţial comportamentul comercial al telespectatorilor.

Astfel, prin afirmaÅ£ia „cel mai economic autovehicul din clasa sa !”, publicul nu beneficiază de informaÅ£ii minime din care să rezulte aspectul vizat de afirmaÅ£ia comparativă utilizată în spot, putându-se aprecia că această comparaÅ£ie are în vedere produse similare, din aceeaÅŸi categorie, când, în realitate, afirmaÅ£ia menÅ£ionată reprezintă o comparaÅ£ie a produsului promovat, cu o variantă anterioară a acestuia. De asemenea, în lipsa unor informaÅ£ii suplimentare, ÅŸi afirmaÅ£ia ,,cel mai mic din categorie. Costuri de operare cu 25% mai mici. GaranÅ£ie extinsă la patru ani’’ este de natură a induce în eroare consumatorii, care pot considera că se face referire fie la consumul de combustibil, fie la cheltuielile viitoare cu întreÅ£inerea unui astfel de autovehicul.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate a spotului publicitar pentru autovehiculul utilitar Volkswagen Crafter, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.