Pentru difuzarea unor spoturi aferente unor campanii noncomerciale la posturile de radio şi/sau de televiziune nu este necesară o aprobare specială din partea CNA. Consiliul poate doar să ia notă de desfăşurarea unei astfel de campanii.
Vă prezentăm articolele din Codul audiovizualului care reglementează campaniile noncomerciale sau sunt relevante pentru acest domeniu, respectiv SECŢIUNEA a 11 - a, Campanii noncomerciale, a Deciziei CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
Secţiunea a 11-a
Campanii noncomerciale
Art. 168 - Sunt considerate mesaje noncomerciale: a) anunţul de interes public asumat de către o instituţie sau autoritate publică, în cadrul unei acţiuni de alertă, avertizare şi informare a publicului derulate în condiţiile legii şi care nu promovează propria imagine a instituţiei; b) campania socială derulată de către o asociaţie sau fundaţie legal constituită, în cadrul unei acţiuni cu caracter exclusiv social, necomercial, adresată societăţii sau comunităţii; c) apelul în scop caritabil derulat în cadrul unei activităţi filantropice cu caracter umanitar, în scopul sprijinirii unor persoane aflate în dificultate; apelul trebuie să precizeze persoana sub responsabilitatea căreia se colectează şi se utilizează bunurile şi fondurile băneşti donate. Art. 169 - Mesajele noncomerciale nu se includ în calculul duratei legale alocate publicităţii şi trebuie să respecte următoarele condiţii cumulative: a) difuzarea mesajelor să fie gratuită, fără obligaţie de contrapartidă directă sau indirectă; b) mesajele să fie grupate şi separate de alte mesaje publicitare şi identificate între coperte cu menţiunea "Mesaj/Mesaje de interes public"; c) mesajele să nu conţină nicio referire de natură comercială; siglele sponsorilor pot fi prezentate numai în apeluri caritabile la sfârşitul spotului şi nu trebuie să depăşească durata cumulată de 3 secunde. Art. 170 - (1) Emisiunile teledon trebuie să precizeze la începutul şi sfârşitul acestora persoana/persoanele sub responsabilitatea căreia/cărora se colectează şi se utilizează bunurile şi fondurile băneşti donate, precum şi datele de contact ale acesteia/acestora. (2) În cazul campaniilor care presupun colectarea de fonduri de la public pentru un obiectiv anume, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia de a informa publicul cu privire la rezultatele concrete ale acestor campanii.
Precizăm că, în temeiul art. 6, alin. (2) al Legii audiovizualului, decizia editorială de difuzare a unui spot radio/TV aparţine exclusiv radiodifuzorului.