Întrunit în ședința publică din data de 02.09.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să sancționeze posturile:
_ - A7 TV cu amendă de 10.000 de lei pentru ediția din 15.06.2025 a emisiunii „Spune-mi cum”, difuzată fără a se ține cont de dispozițiile art. 3 alin. (2) și ale art. 42^2 din Legea audiovizualului nr. 504/2002. Printre titlurile afișate: „Abuz în cuplu cu final fericit”; „Ne-am cunoscut la discotecă, au urmat ani de abuzuri”; „A acceptat să se căsătorească, chiar dacă i-a spus că o va înșela”;
_ - Realitatea Plus cu amendă de 5.000 de lei pentru nerespectarea dispozițiilor art. 40 alin. (2) și art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 43 alin. (2), respectiv art. 82 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025), la difuzarea emisiunii „Culisele statului paralel” din 05.08.2025. Titluri afișate: „Acum: omul care știe secretele de la vârf, spovedanie în direct; Rizea: Șefa Loteriei Române este omul lui Sebastian Ghiță; Rizea: softurile de la loterie și pariuri sunt ale lui Ghiță”;
_ - Realitatea Plus cu somație publică pentru emisiunea „100%” din 03.08.2025 în cadrul căreia nu au fost respectate prevederileart. 65 lit. c) din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la 06.08.2025 (actual 83 lit. c) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025). Printre titluri: „Fugarul din portbagaj trage tare să-l aducă pe Ponta la butoane”; „Cum vrea Ponta să îl scape pe fugarul din portbagaj de dosare”; „Cum vrea binomul Ghiță-Ponta să pună mâna pe PSD prin șantaj”; „Ponta trage tare ca să-l scape de dosare pe fugarul Ghiță”.
În aceeași ședință, Consiliul a hotărât să emită decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru materiale audiovizuale identificate pe platforma TikTok
_ - materiale care încalcă prevederileart. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, potrivit cărora „Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor”:
- nicusornovak, world.facts314, user6318468755503 – clipuri referitoare la o iminentă intrare în război a României (exemple de afirmații: „Recrutarea cetățenilor români apți de serviciu militar va începe în data de 15/09/2025”, „Vor să ne bage în război”, „S-a dat legea marțială”;
_ - materiale care încalcă prevederile art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului, conform cărora „Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină: a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă”
- cubanezu54, alfredsucher1 - conțin afirmații precum „punem mâna pe buzdugane, pe furci, topoare...”, „Dacă România va intra în război pe data de 3 septembrie așa cum se zvonește, și îmi veți da voi, cei care sunteți la conducere, îmi veți da pe mână un tanc...”.
TikTok - profilul gliaromania1 pentru 10 materiale care încalcă prevederile art. 51 alin. (2) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, conform cărora „Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări rasiste, antisemite sau xenofobe”. Tema repetitivă a clipurilor – „patocratia kazară in România”. De asemenea, CNA a decis să solicite platformei verificarea întregului cont.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
____
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la data de 06.08.2025Art. 3 - (2) Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilorArt. 42^2*) - În cadrul difuzării în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care abordează tema violenţei domestice este obligatoriu să se asigure informarea victimelor violenţei domestice asupra existenţei numărului de telefon „Telverde destinat victimelor violenţei domestice”.Art. 43 (2) În cazul în care acuzațiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiții nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiași program în cadrul căruia s-au făcut acuzațiile. În situația în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.Art. 82 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincții clare între fapte și opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință.Art. 83 - În emisiunile de știri și dezbateri, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele reguli: (...) c) titlul afișat pe ecran să reflecte cât mai fidel esența faptelor și datelor prezentate în acel moment;Art. 40 (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.Art. 65 - În emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: (...) c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment;