Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a adoptat în ședința publică din data de 18.11.2025 o serie de decizii și măsuri menite să asigure respectarea legislației audiovizuale, respectiv: aplicarea de sancțiuni radiodifuzorilor care au încălcat prevederile legale și ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal identificat pe platformele Facebook, TikTok și YouTube.
I. Sancțiuni aplicate posturilor de radio și televiziune
După analizarea rapoartelor de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a sesizărilor primite, Consiliul a decis aplicarea următoarelor sancțiuni:
amendă de 50.000 de lei postului Realitatea Plus pentru edițiile din 14 și 15.07.2025 ale emisiunii „Culisele statului paralel”, în cadrul cărora nu s-a ținut cont de dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. a) și b), ale art. 66 și ale art. 67 din Decizia CNA nr. 220 / 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 82 alin. (1) a, b, ale art. 84 alin. (1) și ale art. 85 alin. (1) din Decizia CNA nr. 573/2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual în vigoare din 07.08.2025). Printre afirmațiile invitatului George Simion (ediția din 14.07.2025): „Noi ne-am luptat cu Franța și cu un regim neo-colonial care a intervenit în alegeri, care a inventat niște voturi. Aceștia sunt stăpânii lui Nicușor Dan, cât vor mai fi și ei în țările lor, pentru că li se apropie sfârșitul. Până atunci, preferații Franței, Nicușor Dan și Ilie Bolojan sunt susținuți de o majoritate... pare stabilă, în Parlament, pentru că, din păcate, românii nu mai au dreptul de a decide. A decis Germania până acum pentru noi, acum decide Franța”; Anca Alexandrescu (moderator): Băi, javrelor, bă, nu vă mai săturați? (…) Da, mă, noi, ăștia, pleava societății, rămânem drepți în continuare și nu, nu ne împuținăm. Ne înmulțim, spre disperarea voastră. Nu știu unde o să vă duceți voi, dar noi o să rămânem aici și nu vom ceda până când nu ne vom lua țara înapoi” (ediția din 15.07.2025);
somație publică postului Realitatea Plus pentru știrea cu titlurile „Nicușor și-a citit cu greu discursul de pe foaie”; „Cum pocește Nicușor limba engleză, momente penibile”; „Nicușor Dan s-a făcut de râs în Austria, discurs deplorabil”, difuzată în ediția din 25.07.2025 a emisiunii „Day Time News”. Radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 / 2011 în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 82 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 573 / 2025, în vigoare din 07.08.2025);
somație publică postului Canal 33 pentru emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din 17.07.2025, difuzată cu încălcarea dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 / 2011 privind Codul audiovizualului, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 82 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 573 / 2025 privind Codul audiovizualului, în vigoare din 07.08.2025). Titluri afișate: „Părerea lui Cozmin Gușă despre festivalul Beach, Please!/ Cozmin Gușă analizează fenomenul Beach, Please!”. Printre afirmațiile invitatului Cozmin Gușă: „Copiii ăștia consumând substanțe interzise combinate cu alcool, ei cad, devin inconștienți, n-are cine să-i salveze și restul calcă pe ei. Așa s-a ajuns să fie sute de cazuri de luxații, ruperi de coaste, de mâini, de picioare pentru că ăia calcă pe ei. Maxilarele rupte, bă, e plină cazuistica, nimeni nu raportează nimic. Ăia cad din picioare în urma acestui consum și așa s-a ajuns nu numai anul ăsta și anul trecut la aceste cazuri. Anul trecut un băiat a fost bătut groaznic până la inconștiență, a scris presa, dar mă rog, după aia nu s-a mai mediatizat”.
Sinteza sancțiunilor
Radiodifuzori | Prevederi legale încălcate | Sancțiuni |
Realitatea Plus | art. 64 alin. (1) lit. b), ale art. 66 și ale art. 67 din Decizia CNA nr. 220 / 2011 | amendă de 50.000 de lei |
Realitatea Plus | art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 / 2011 | somație publică |
Canal 33 | art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 / 2011 | somație publică |
II. Decizii privind Ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal
În aceeași ședință, după analizarea rapoartelor întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a autosesizării șia sesizărilor primite, Consiliul a hotărât să emită decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru încălcări ale legislației audiovizuale privind: informarea corectă,protecția minorilor, incitarea la violență sau la ură, comunicare comercială interzisă, după cum urmează:
material audiovizual care încalcă prevederile art. 95^1 lit. c) din Legea audiovizualului [Consiliul poate decide retragerea licenţei audiovizuale sau a dreptului de furnizare a serviciului media audiovizual la cerere, în cazul săvârşirii repetate de către furnizorul de servicii media a uneia dintre următoarele fapte: (...) c) incitarea la acţiuni care au drept scop disoluţia autorităţii de stat;”], identificat pe platforma:
Facebook - materialul cu titlul „Guvernul României trebuie arestat de către armata?? DA sau NU???” postat pe contulVanică Titi.
materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului [„Toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor”], identificate pe platformele:
TikTok - două materiale postate pe conturile breaking.news.romania.24, justme…17cory;
Facebook - un material identificat pe contul Nicu Moisa
material audiovizual care încalcă dispozițiile art. 39 alin. (1) din Legea audiovizualului [„Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii de servicii media audiovizuale aflaţi în jurisdicţia României care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor sunt puse la dispoziţie numai într-un mod care să asigure că, în mod normal, minorii nu le vor auzi sau vedea. Printre măsurile respective se pot număra selectarea orei de difuzare, instrumente de verificare a vârstei sau alte măsuri tehnice. Acestea trebuie să fie proporţionale cu potenţialele efecte negative ale programului. Conţinutul cel mai dăunător, cum ar fi violenţa nejustificată şi pornografia, face obiectul celor mai stricte măsuri”], identificat pe:
YouTube - un material postat pe contul MrBit Romania. În acest caz s-a reținut și încălcarea dispozițiilor art. 109 alin. (7) din Codul audiovizualului;
materiale audiovizuale care încalcă prevederile art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului [„Serviciile media audiovizuale prestate de furnizorii aflaţi în jurisdicţia României nu trebuie să conţină : a) incitări la violenţă sau la ură împotriva unui grup de persoane ori a unui membru al unui grup, bazate pe considerente precum sex, rasă, culoare, origine etnică sau socială, caracteristici genetice, limbă, religie sau convingeri, opinii politice sau de altă natură, apartenenţa la o minoritate naţională, avere, naştere, dizabilităţi, vârstă, orientare sexuală sau boală cronică contagioasă ori necontagioasă”] :
TikTok - două materiale postate pe conturile: @Niko 28 și c.zelea.codreanu369ex (pentru acesta s-a decis, de asemenea, transmiterea unei scrisori către platformă cu privire la denumirea contului);
material audiovizual care încalcă prevederile art. 153 alin. (1) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual [„Este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping pentru medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrității lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente, precum și promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare”] :
TikTok - un material postat pe contul oanadobre67.
Tipuri de încălcări identificate
Tip de încălcare | Prevederi legale încălcate | Număr materiale identificate pe platformele |
Incitarea la acţiuni care au drept scop disoluţia autorităţii de stat | Art. 95^1 lit. c) din Legea audiovizualului | Facebook – 1 material |
Informare incorectă | Art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului | TikTok – 2 materiale Facebook – 1 material |
Protecția minorilor, publicitate la jocuri de noroc | Art. 39 alin. (1) din Legea audiovizualului; art. 109 alin. (7) din Codul audiovizualului | YouTube – 1 material |
Incitare la ură/violență | Art. 40 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului | TikTok – 2 materiale |
Comunicare comercială interzisă | Art. 153 alin. (1) din Codul audiovizualului | TikTok – 1 material
|
Textele integrale ale Deciziilor de sancționare și ale Ordinelor de a acționa împotriva conținutului ilegal vor fi disponibile pe site-ul oficial al CNA, www.cna.ro, în secțiunea dedicată, după redactare și după comunicarea acestora către părțile vizate.
În aceeași ședință, Consiliul a aprobat solicitarea societății DIPLOMATIC DIGITAL SRL (București) de acordare a licenței audiovizuale pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe Cinemaraton Plus/Cinemaraton Plus HD.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:
Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025
Art. 82 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincții clare între fapte și opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință.
Art. 84 - (1) În programele de ştiri şi dezbateri, informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie să asigure imparţialitatea şi echilibrul şi să favorizeze libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
Art. 85 - (1) În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.
Art. 109 - (7) Este interzisă difuzarea de publicitate pentru jocuri de noroc în care sunt prezente personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive sau alte persoane, care, datorită notorietății în mediul online, pot încuraja participarea la astfel de jocuri.
Art. 153 - (1) Este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping pentru medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare prezentate sau recomandate de personalități ale vieții publice, culturale, științifice, sportive ori de alte persoane, care, datorită celebrității lor, pot încuraja consumul acestor produse sau tratamente, precum și promovarea farmaciilor prin asocierea acestora cu promoții la medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale sau suplimente alimentare. (2) Este interzisă difuzarea de publicitate și teleshopping în care personal medical sau farmaciști recomandă ori avizează produse alimentare destinate minorilor, medicamente, tratamente medicale, produse homeopate, dispozitive medicale și suplimente alimentare.
Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la data de 06.08.2025
Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: a) asigurarea unei distincţii clare între fapte şi opinii; b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă.
Art. 66 - În programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială sau culturală, trebuie asigurate imparţialitatea şi echilibrul şi să fie favorizată libera formare a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziţie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică.
Art. 67 - În exercitarea dreptului lor de a-şi exprima opinii sau puncte de vedere în legătură cu subiecte de interes public, prezentatorii şi moderatorii trebuie să asigure o separare clară a opiniilor de fapte şi nu trebuie să profite de apariţia lor constantă în programe într-un mod care să contravină exigenţelor de asigurare a imparţialităţii.