Întrunit în ședința publică din data de 24.09.2025, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Direcția Monitorizare ca urmare a sesizărilor primite și a decis să sancționeze cu câte o somație publică posturile:
_ - Inedit TV pentru emisiunea „Realitatea în economie” („Ultima Instanță”) din data de 03.06.2025, moderată de Marian Cotinghiu și difuzată fără a se ține cont de dispozițiile art. 64 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la 06.08.2025 (actual art. 82 alin. (1) lit. b) din Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025);
_ - Canal 33 pentru ediția din 10.06.2025 a emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, în cadrul căreia nu au fost respectate prevederile art. 40 alin. (2) din Decizia CNA nr. 220/2011 (actual art. 43 alin. (2) din Decizia CNA nr. 573/2025). Titlu afișat: „Moartea care zguduie România: anchetă la Jilava în cazul Ciprian Pian”;
_ - România TV pentru emisiunea „Punctul culminant” din 03.06.2025, difuzată cu încălcarea dispozițiilor art. 40 alin. 2 din Decizia CNA nr. 220/2011 (actual art. 43 alin. (2) din Decizia CNA nr. 573/2025). Titlu afișat: „Dezastru planificat la Praid, cum au orchestrat totul”.
În aceeași ședință, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate pentru spoturile aferente campaniilor de promovare a următoarelor suplimente alimentare:
_ - NEURO PLUS GABA pentru încălcarea prevederilor art. 93 alin. (1) din Decizia CNA nr. 220/2011 (monitorizare Realitatea Plus în perioada 19 – 25.05.2025);
_ - CELADRIN, ROBOFLEX, CARTIMIX, INOCELL, care încalcă prevederile art. 93 alin. (1) din Decizia CNA nr. 220/2011 (actual art. 113 alin. (1) din Decizia CNA nr. 573/2025) - monitorizare: România TV în perioada 26.05 – 01.06.2025;
_ - KIDIMAG, care nu respectă dispozițiile art. 120 alin. (1) și (3) din Decizia CNA nr. 220/2011 (actual art. 145 alin. (1) și (3) din Decizia CNA nr. 573/2025) – monitorizare posturi TV în perioada 21 – 27.07.2025.
Serviciul Comunicare și Relații Publice
Prevederi ale legislației audiovizuale la care facem referire:Decizia nr. 573 din 25 iunie 2025 privind Codul de reglementare a conținutului audiovizual, în vigoare din 07.08.2025_ Art. 43 - (2) În cazul în care acuzațiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiții nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiași program în cadrul căruia s-au făcut acuzațiile. În situația în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt.Decizia nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, în vigoare până la data de 06.08.2025_ Art. 82 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată și prezentată în mod imparțial și cu bună-credință._ Art. 113 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare._ Art. 145 - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislația Uniunii Europene și națională aplicabile produselor și suplimentelor alimentare și apelor minerale naturale, informațiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăți de prevenire, de tratament și de vindecare a unei boli umane și nu trebuie să sugereze astfel de proprietăți. (...) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăți pe care acestea nu le posedă._ Art. 40 - (2) În cazul în care acuzaţiile prevăzute la alin. (1) sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars; respectarea acestui principiu presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie precizat acest fapt._ Art. 64 - (1) În virtutea dreptului fundamental al publicului la informare, furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele principii: (...) b) informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă._ Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale și să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înșelătoare sau agresive, așa cum ele sunt definite de Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor, cu modificările și completările ulterioare._ Art. 120 - (1) Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi. (...) (3) Nu se vor atribui alimentelor proprietăţi pe care acestea nu le posedă.