În cele trei luni care au urmat campaniei electorale, Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a demonstrat consecvență și fermitate în acțiunile sale. Instituția a intervenit în mod repetat pentru a proteja publicul de dezinformare, de discursul instigator la ură și de încălcările legislației audiovizuale, atât în spațiul clasic – televiziune și radio – cât și în mediul digital.
Un bilanț în cifre
27 de ședințe publice, în 15 dintre acestea s-au discutat materiale audiovizuale din spațiul online;
103 decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal emise pentru 282 de materiale audiovizuale;
7 posturi TV sancționate (amenzi, somații publice sau obligația de a difuza decizia CNA);
1 post de radio sancționat;
10 campanii publicitare obligate să intre în legalitate;
53 de licențe radio (52 acordate prin concurs și o licență radio prin internet);
7 licențe pentru televiziune prin rețele de comunicații electronice (inclusiv internet);
2 avize de furnizare a serviciilor media audiovizuale la cerere;
6 sesizări transmise Parchetului, pentru cazuri cu potențial penal.
Aceste cifre reflectă o activitate intensă și o atenție permanentă la respectarea legii și protejarea publicului.
CNA a aplicat măsuri ferme împotriva unor posturi TV care au încălcat principiile informării corecte:
Realitatea Plus – cel mai sancționat post, cu:
_ o 3 obligații de difuzare a deciziilor CNA timp de 10 minute în prime time,
_ o 6 amenzi (una de 5.000 de lei; două amenzi de 10.000; câte o amendă de 15.000 de lei; 30.000 de lei și 40.000 de lei)
_ o 10 somații publice;
România TV
_ o 3 amenzi (o amendă de 10.000 de lei și două amenzi de 20.000 de lei);
_ o două somații publice.
_ Motivele: titluri manipulative, informații neverificate și difuzarea de conținut părtinitor, imparțialitate, protecția demnității umane; audiatur et altera pars, respectarea regulilor de desfășurare în audiovizual a campaniei electorale.
Antena 1 – o amendă de 10.000 lei pentru identificarea unui minor într-o știre despre săvârșirea unei infracțiuni;
Antena Stars, B1 TV, Nașul TV, Kanal D – somații publice pentru titluri senzaționaliste, lipsă de echilibru sau încălcarea prevederilor privind interesului superior al minorilor.
Radio – informarea corectă a publiculuiGold FM – două sancțiuni (o amendă de 5.000 de lei și o somație publică).
Publicitate – intrare în legalitateCNA a obligat 10 campanii publicitare să fie corectate, respectiv Magnevie Kids, Implantul Blue Diamond de la Megagen, Help Net, Groupama, NN Asigurări, Intimohelp, Caprin, Fortifikat Forte, Doppelherz Omega 3 și Tibanol.
Platforme online – au fost emise 103 decizii privind ordinul de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru 282 de materiale audiovizuale.
_ CNA a intervenit constant împotriva conținuturilor ilegale publicate pe platformele sociale:
Facebook – postări manipulative despre intrarea României în război, anularea alegerilor, anunțuri false despre amenzi ale Uniunii Europene, dar și mesaje antisemite și pro-totalitare;
TikTok – conținuturi care incitau la violență, mesaje xenofobe și propagandă extremistă;
Instagram și YouTube – materiale ce elogiau regimuri totalitare sau difuzau conținut manipulator cu risc pentru sănătate și pentru minori;
X (fost Twitter) – cazuri de propagandă extremistă și instigare la ură.
În cinci situații, gravitatea conținuturilor a impus sesizarea Parchetului pentru suspiciuni de încălcare a Codului Penal în cazul unor materiale identificate pe Facebook (2); X (1), Radio Camarad (1) și bazar.ro (1).
Protecția minorilor – prioritate permanentăCNA a sancționat atât televiziuni, cât și campanii comerciale care au expus minori sau au transmis mesaje cu impact negativ asupra acestora. Interesul superior al copilului rămâne una dintre prioritățile fundamentale ale Consiliului.
ConcluzieÎn perioada 18 mai – 27 august 2025, CNA a arătat că este un garant activ al interesului public. Cu peste 100 de ordine de a acționa împotriva conținutului ilegal pentru 282 de materiale audiovizuale din spațiul online, sancțiuni aplicate la 7 televiziuni și un post de radio, corectarea a 10 campanii publicitare și sesizarea organelor judiciare în cazurile grave, Consiliul a confirmat că veghează constant la respectarea legii și la protejarea cetățenilor.
Acțiunile CNA transmit un mesaj clar: dezinformarea, discursul urii și manipularea nu își au locul în spațiul media din România.
Serviciul Comunicare și Relații Publice