-Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 septembrie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza sesizării înregistrate la CNA cu nr. 7171/03.08.2015 cu privire la unele spoturi pentru suplimente alimentare difuzate de posturile de televiziune.
-Conform raportului de monitorizare cu privire la suplimentul alimentar Korill:
-“Posturile de televiziune Antena 1 (ex. 09.05.2015, ora 21:55), Antena 3 (ex. 10.05.2015, ora 23:00), Discovery Channel (ex. 14.05.2015, ora 21:16), National Geographic (ex. 24.05.2015, ora 21:57), Realitatea TV (ex. 10.05.2015, ora 17:25) şi România TV (ex. 21:39) au difuzat în perioada 9 mai-1 iunie 2015 un spot de publicitate pentru suplimentul alimentar Korill, cu durata de 10 secunde.
-Descriere:
-Iniţial, trei persoane îmbrăcate în halate albe lucrează într-un laborator. -Apoi, spotul constă într-o animaţie: o pastilă de Korill se deplasează şi se încadrează în litera ”o” din cuvântul Korill, care la rândul său se încadrează pe o cutie de Korill.
-Voce din off: Validat de studii clinice şi de 40 de ori mai eficient decât omega clasic. Korill. Împotriva colesterolului şi a trigliceridelor.
-Texte afişate pe ecran: De 40 de ori mai eficient* - Eficienţa antioxidantă (activitate ORAC) - decât omega clasic (în centrul ecranului); Korill (în centrul ecranului), uşor de administrat, fără reflux gastric neplăcut (în partea de jos a ecranului); Împotriva colesterolului şi a trigliceridelor! (în partea de jos a ecranului); Acesta este un supliment alimentar. Citiţi cu atenţie prospectul (în partea de jos a ecranului).”
-În urma analizării sesizării şi a vizionării spotului publicitar care a făcut obiectul raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că acesta este de natură să contravină dispoziţiilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
-Potrivit dispoziţiilor invocate:
-“Art. 102 (1) Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.”
-Conform sesizării nr. 7171/03.08.2015 formulată de Serviciul Naţional pentru Plante Medicinale Aromatice şi Produse ale Stupului, (S.N.P.M.A.P.S.), care asigură, conform Legii 491/2003, notificarea, supravegherea şi controlul suplimentelor alimentare, spotul publicitar pentru produsul KORILL “includea menţiuni de sănătate nepermise de Regulamentul UE nr. 432/2012, referitoare la eficienţa produsului ”împotriva colesterolului şi trigliceridelor”.
-De asemenea, prin punctul de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate, înregistrat la CNA cu nr. 7171/4/08.09.2015, acesta a constatat că spotul publicitar conţine o formulare care “nu este suficient de clară, putând induce în eroare consumatorul prin ambiguitatea sa şi încălcând astfel Art. 1.3 din codul RAC.”
-Potrivit dispoziţiilor din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului.
Având în vedere cele menţionate anterior Consiliul a apreciat că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziţiile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului.
-Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar în sensul respectării de către acesta a condiţiilor specifice publicităţii la produse medicale şi suplimente alimentare în cadrul comunicărilor comerciale audiovizuale.