Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 ianuarie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 17681/04.01.2008, precum şi raportul întocmit de Direcţia monitorizare privind emisiunea „Kanal D-Ştiri”, difuzată, cu începere de la ora 18.30, în ziua de 29.12.2007, de postul de televiziune KANAL D.
Postul de televiziune KANAL D aparţine radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 150/30.05.2006 şi decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0/30.01.2007).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii respective, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 27 alin. (1) şi (4) din Decizia nr. 187/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit prevederilor invocate:
"(1) Programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a copiilor şi vizionării în familie.
(4) Subiectele sau evenimentele cu teme sexuale pot fi prezentate înainte de ora 22.00 numai în situaţia în care imaginile şi comentariile care le însoţesc nu afectează copiii."
În ziua de 29 decembrie 2007, radiodifuzorul a prezentat, în emisiunea “Kanal D-Ştiri", începând cu ora 18.40, un reportaj cu titlul: ”Cadouri deocheate: românii au dat iama în sex- shop-uri".
Redăm din raportul de monitorizare:
Toate aceste comentarii s-au desfăşurat pe fondul difuzării unor imagini cu produse care se vând în sex-shop-uri: cătuşe (Cuff in the dark), păpuşi gonflabile, chiloţi comestibili (Candy g-string), lenjerie intimă (Roxana), bile, DVD, casete video, vibratoare.
Având în vedere ora de difuzare a reportajului (18.30), raportată la subiectul cu temă sexuală prezentat de radiodifuzor, membrii Consiliului au constatat că au fost încălcate cerinţele de protecţie a copiilor şi de vizionare în familie a programelor audiovizuale.
Consiliul a considerat că, prin difuzarea unui astfel de material audiovizual la o oră la care copiii au acces neîngrădit la programele audiovizuale, este afectată dezvoltarea fizică, mentală şi morală a acestora. Având în vedere nevoia de protecţie şi de îngrijire specială a copiilor, generată de lipsa de maturitate intelectuală a acestora, radiodifuzorul avea obligaţia să difuzeze o astfel de ştire după ora 22.00, astfel cum dispun în mod expres prevederile legale din domeniul audiovizualului.
În virtutea principiului bunei-credinţe, membrii Consiliului au făcut cunoscut radiodifuzorilor, într-o serie de întâlniri anterioare cu aceştia, că ştiri ca cea prezentată în emisiunea „Kanal D-Ştiri" din data de 29.12.2007 nu poate fi considerată de interes public justificat şi că nu orice curiozitate a publicului trebuie satisfăcută.
Având în vedere aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) şi (2), cu respectarea art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) din Codul audiovizualului, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. pentru postul de televiziune KANAL D şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 radiodifuzorul S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text:
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune KANAL D cu somaţie publică, întrucât a prezentat în emisiunea “Kanal D-Ştiri”, difuzată în ziua de 29 decembrie 2007, de la ora 18.30, un reportaj cu temă sexuală, fapt de natură să afecteze dezvoltarea fizică, mentală şi morală a copiilor, fiind încălcate prevederile art. 27 din Codul audiovizualului.
Având în vedere nevoia de protecţie şi de îngrijire specială a copiilor, generată de lipsa de maturitate intelectuală a acestora, radiodifuzorul avea obligaţia să difuzeze o astfel de ştire după ora 22.00, astfel cum dispun în mod expres prevederile legale din domeniul audiovizualului."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.