-Întrunit în şedinţă publică în ziua de 28 ianuarie 2014, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiei înregistrate la CNA cu nr. 13158/28.11.2013 cu privire la conţinutul spotului publicitar Maybelline New York – Affinitone difuzat în luna noiembrie 2013 de posturile de televiziune PRO TV, KANAL D şi ANTENA 1.
-Analizând conţinutul spotului ce a făcut obiectul raportului de monitorizare menţionat, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
-Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Conform raportului de monitorizare, spotul publicitar Maybelline New York – Affinitone prezintă câteva imagini cu femei, făcându-se prim plan pe tenul lor, apoi pe fondul de ten mai sus menţionat, pe ecran fiind afişat, pentru
2 secunde, în dreapta produsului AFFINITONE CU PIGMENŢI HD # 1* FOND DE TEN ÎN ROMÂNIA, menţiunea din partea de jos a ecranului *Sursa: MEMRB, ianuarie – octombrie 2010, în volum fiind afişată cu litere mici, greu lizibile, culoare gri, pe fundal alb.
“Voce off: Pentru o piele perfectă, chiar şi la o rezoluţie HD, fondul de ten numărul 1, Affinitone, de la Maybelline New York, cu pigmenţi HD ce se potrivesc perfect nuanţei pielii tale. În sfârşit, o piele perfectă, din orice unghi, chiar şi de foarte aproape. Affinitone, cu pigmenţi HD, doar de la Maybelline.
Un grup de femei: Aşa e oare ea?
Jingle: Poate e Maybelline!”
Spotul menţionat a fost difuzat de posturile de televiziune: PRO TV (28.11.2013, ora 18.51), KANAL D (30.11.2013, ora 21.26) şi ANTENA 1 (23.11.2013, ora 22.37).
-În urma vizionării şi analizării spotului publicitar „ Maybelline New York – Affinitone”, membrii Consiliului au constatat că unele dintre informaţiile prezentate în spot nu sunt de natură să asigure o informare corectă a publicului, ceea ce contravine dispoziţiilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
-Potrivit acestora, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
-În raport de prevederile legale menţionate, membrii Consiliului
au constatat că spotul de promovare a fondului de ten Maybelline New York – Affinitione conţine afirmaţii de natură să inducă în eroare publicul telespectator, în calitate de consumator, cu privire la veridicitatea informaţiilor potrivit cărora acesta ar fi numărul 1 în România.
Astfel, atât prin textul asociat mesajului care cuprinde date raportate lunilor ianuarie-octombrie 2010, cât şi prin modalitatea în care informaţia este transmisă publicului (prin caractere având litere mici, greu lizibile şi afişate pentru o perioadă insuficientă de timp, care să permită citirea integrală), potenţialul cumpărător nu are posibilitatea de a observa că datele respective se referă la o perioadă limitată de timp, care nu mai este de actualitate (2010) şi furnizate de o instituţie care în prezent nu mai realizează astfel de operaţiuni.
-De asemenea, Consiliul consideră că afirmaţiile potrivit cărora fondul de ten Maybelline New York – Affinitione creează „o piele perfectă, din orice unghi, chiar şi de foarte aproape. Affinitone, cu pigmenţi HD”, induc în eroare publicul cu privire la veridicitatea caracteristicilor şi efectelor acestui produs, creând aparenţa că, în comparaţie cu alte produse cosmetice din aceeaşi gamă, acesta ar crea „o piele perfectă”.
Or, principiile de informare corectă a publicului şi de asigurare a unei concurenţe loiale trebuie să guverneze orice comunicare comercială audiovizuală.
-Faţă de aceste aspecte, Consiliul apreciază că, în lipsa unei informări corecte şi complete a publicului telespectator referitoare la caracteristicile produsului promovat, comportamentul şi interesele economice ale acestuia pot fi prejudiciate.
-Membrii Consiliului consideră că numai respectarea prevederilor legale invocate poate asigura, pe de o parte, o informare corectă şi completă a publicului telespectator, iar, pe de altă parte, o competiţie loială între diferiţii furnizori care promovează produse similare pe posturile de televiziune.
-Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinţa spotului publicitar „Maybelline New York – Affinitione”, în sensul ca, în situaţia reluării difuzării lui, promovarea să respecte condiţiile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaţia audiovizuală.