Comunicat de presă. Ședința publică a CNA din 12.01.2023
12.01.2023
Sancțiuni
• amendă de 100.000 de lei – Realitatea Plus
• somație publică - Inedit TV
• decizie de intrare în legalitate – „Glicemic Suport”
ÃŽntrunit în È™edinÈ›e publice în zilele de 10 È™i 12.01.2023, Consiliul NaÈ›ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcÈ›ia de specialitate privind duratele inserÈ›iilor de publicitate difuzate în lunile septembrie, octombrie È™i noiembrie 2022, interval orar 18.00 – 24.00, de 11 posturi centrale de televiziune (Antena 1, Antena 3 CNN, B1 TV, Digi 24, Kanal D, NaÈ›ional TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea Plus, România TV È™i TVR 1). ÃŽn È™edinÈ›a publică din 12.01.2023, constatând încălcarea prevederilor art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, conform cărora „ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 6.00 - 18.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv. ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi de spoturi de teleshopping cuprinsă în intervalul orar 18.00 - 24.00 nu poate depăşi 20% din intervalul respectiv”, Consiliul a aplicat o amendă de 100.000 de lei postului Realitatea Plus.
În aceeași ședință, membrii CNA au analizat raportul de monitorizare, întocmit de direcția de specialitate ca urmare a unei sesizări, pentru modul în care au fost difuzate de Inedit TV, în data de 08.11.2022, calupurile de publicitate și emisiunile de teleshopping. În urma analizării raportului, Consiliul a decis să sancționeze radiodifuzorul cu somație publică pentru nerespectarea dispozițiilor art. 27 alin. (1) și art. 36 alin. (1) din Legea audiovizualului.
De asemenea, CNA a hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinÈ›a spotului aferent campaniei de promovare a produsului „Glicemic suport”, difuzat de Inedit TV fără a È›ine cont de prevederile art. 93 alin. (1) È™i art. 131 alin. (1) din Codul de reglementare a conÈ›inutului audiovizual [monitorizare : 08.11.2022].
Biroul Informare și Relații Publice
Prevederile legislației audiovizualului la care facem referire :
Legea audiovizualului Nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările și completările ulterioare
Art. 27 - (1) Publicitatea televizată şi teleshoppingul trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de conţinutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată, teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.
Art. 36 - (1) Ferestrele dedicate transmisiei teleshoppingului de către un serviciu de programe care nu este dedicat exclusiv teleshoppingului trebuie să aibă o durată neîntreruptă de minimum 15 minute.
Decizia CNA Nr. 220 din 24 februarie 2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările și completările ulterioare
Art. 93 - (1) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale şi să nu utilizeze practici comerciale incorecte, înşelătoare sau agresive, aşa cum ele sunt definite de Legea nr.363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 131 - (1) Publicitatea ÅŸi teleshoppingul la suplimentele alimentare vor include în mod obligatoriu avertizarea : "Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul/informaÅ£iile de pe ambalaj”.