Decizia nr. 1008 din 26.11.2009

26.11.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. ANTENA 3 S.A.
BucureÅŸti, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 25-27, etaj 1, sector 1

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 noiembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 15148/21.10.2009, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la emisiunile informative difuzate în zilele de 20 octombrie 2009 de postul de televiziune ANTENA 3.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005).

Analizând raportul de monitorizare şi vizionând imaginile, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. a încălcat prevederile art. 41, 42 alin (1) şi (2) şi 71 alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit art. 41, înregistrările audio sau video realizate cu microfoane ÅŸi camere de luat vederi ascunse, al căror conÅ£inut prezintă un interes public justificat, pot fi difuzate de radiodifuzori numai însoÅ£ite de punctul de vedere al persoanei în cauză ; în situaÅ£ia în care persoana refuză să prezinte un punct de vedere, radiodifuzorul trebuie să precizeze acest fapt.

art. 42 - "(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine. (2) ÃŽn cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.

art. 71 - "(1) ÃŽn programele de ÅŸtiri ÅŸi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială ÅŸi culturală, trebuie să respecte următoarele principii :

a) asigurarea imparÅ£ialităţii, echilibrului ÅŸi favorizarea liberei formări a opiniilor, prin prezentarea principalelor puncte de vedere aflate în opoziÅ£ie, în perioada în care problemele sunt în dezbatere publică ;

ÃŽn fapt, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat, în data de 20 octombrie 2009, în cadrul emisiunilor informative de la ora 18.00 ÅŸi de la ora 20.00, sub titlul „ŞPAGÄ‚ LA PRIMÄ‚RIA DIN PLOIEÅžTI”, o ÅŸtire în care au fost utilizate imagini marcate cu simbolul „camera ascunsă”. ÃŽn cadrul ÅŸtirii, primarul Municipiului PloieÅŸti a fost acuzat de radiodifuzor că a cerut bani managerului oraÅŸului pentru a-l angaja la DirecÅ£ia Silvică Prahova. Redăm din raportul de monitorizare :

TITLU- „ŞPAGÄ‚ LA PRIMÄ‚RIA DIN PLOIEÅžTI”

Prezentatoare : Edilul democrat-liberal Andrei VoloÅŸevici a cerut bani managerului oraÅŸului ca să-l angajeze la DirecÅ£ia Silvică Prahova. Pentru asta, managerul ar fi trebuit să demisioneze, urmând ca în aceeaÅŸi zi să semneze noul contract de angajare.
Voce din off : ÃŽn discuÅ£ia pe care o are cu primarul Andrei VoloÅŸevici, managerul PloieÅŸtiului cere acestuia să îi asigure un contract pe o perioadă de 4 ani.

Sunt difuzate imaginile cu camera ascunsă, ce cuprind următorul dialog : Voce 1 – „ ÃŽn primul rând, contractul este făcut pe un singur an fără nicio posibilitate de prelungire, iar în al doilea rând, sunt altele cu perioadă de patru ani, cu posibilitatea de prelungire automată. Cu alte cuvinte, tu vii ÅŸi-mi spui că vrei contract pe minimum patru ani......
Voce 2- Da, un contract care să mă acopere din punctul de vedere al serviciului.....şi al stabilităţii locului de muncă.
Voce 1 - E în regulă....Contractul pe patru ani eu îl prelungesc, dar înainte vii şi-ţi dai demisia din funcţia de city manager.....semnăm contractul în aceeaşi zi.
Voce din off : O dată lucrurile stabilite, cei doi trec ÅŸi la partea financiară, un detaliu foarte important al întregii înÅ£elegeri.
Voce 2 - Cam la ce nivel v-aÅ£i gândit ?
Voce 1 – Eu nu m-am gândit la un nivel.....Lucrurile merg pe tema asta .....eu nu m-am gândit......
Voce 2-Da, dar la vremea respectivă.......
Voce 1- Un miliard, două, cinci, oricâte, raportat la ce bani sunt, la ce solicitări sunt.....
Voce 2-Da, dar vreau să ştiu şi eu ce fac, să fac o evaluare......
Voce 1-Solicitări, slavă Domnului sunt.....Lucrurile sunt foarte clare aici, trebuie să văd cum fac rectificările, ce se întâmplă în continuare.....
Voce din off :-Primarul Andrei VoloÅŸevici nu a putut fi contactat pentru a-ÅŸi spune punctul de vedere cu privire la această înregistrare.

Analizând ştirea, Consiliul a constatat că materialul filmat cu camera ascunsă a fost difuzat fără a fi respectate condiţiile prevăzute la art. 41 din Codul audiovizualului, în sensul că aceasta nu a fost însoţit şi de un punct de vedere al persoanei filmate cu camera ascunsă sau de informarea publicului cu privire la refuzul acelei persoane de a-şi prezenta punctul de vedere.

Membrii Consiliului au apreciat că anunţarea pe post a faptului că persoana nu a putut fi contactată, nu este de natură a-l exonera pe radiodifuzor de obligaţia ca, la prezentarea ştirii, aceasta să fie însoţiţă de punctul de vedere al persoanei în cauză sau, după caz, de anunţarea refuzului acelei persoane de a-şi exprima punctul de vedere.

Potrivit dispoziţiilor invocate, în situaţia existenţei unor înregistrări cu camera ascunsă care prezintă un interes public justificat, radiodifuzorul are obligaţia ca, odată cu difuzarea materialului audiovizual respectiv, să prezinte şi un punct de vedere al persoanei în cauză, iar dacă persoana refuză să prezinte un punct de vedere, radiodifuzorul trebuie să precizeze acest fapt.

De asemenea, membrii Consiliului au constat că modul în care a fost difuzat materialul a fost de natură a prejudicia dreptul la imagine al persoanei acuzate, persoană care nu a avut posibilitatea să se apere cu privire la faptele imputate, radiodifuzorul neasigurând respectarea principiului audiatur et altera pars.

Mai mult, Consiliul a apreciat că enunţul iniţial, prin care primarul era acuzat că ar fi săvârşit o faptă ilegală, nu este probat şi susţinut de conţinutul, ce pare trunchiat, al înregistrării, între acestea existând contradicţii evidente. Astfel, deşi radiodifuzorul susţine că persoana a solicitat o sumă de bani pentru a angaja pe cineva, din dialogul filmat cu camera ascunsă reiese, de fapt, că discuţia privea alocarea unor fonduri care depind de rectificarea bugetară.

În aceste condiţii, în care radiodifuzorul a adus acuzaţii, fără să le probeze, şi nu a asigurat posibilitatea persoanei de a se apăra sau de a-şi exprima un punct de vedere, radiodifuzorul a creat premisele ca imaginea acelei persoane să fie prejudiciată.

Or, pentru protejarea imaginii şi demnităţii persoanei la adresa căreia s-au adus acuzaţii, precum şi pentru a da publicului posibilitatea de a-şi forma în mod liber propria opinie, postul ANTENA 3 avea obligaţia să respecte principiul audiatur et altera pars.

Încălcarea dispoziţiilor invocate a condus, în subsidiar, şi la încălcarea prevederilor art. 71 alin. (1), şi în consecinţă, la prejudicierea dreptului la o informare echilibrată şi imparţială a publicului telespectator, întrucât, modul în care a fost realizat reportajul, precum şi informaţiile contradictorii oferite de post în cadrul comentariilor făcute pe marginea materialului filmat cu camera ascunsă, nu au fost de natură să favorizeze libera opinie a telespectatorilor.

Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. cu somaţie publică.

În conformitate cu dispoziţiile art. 162 alin. (2) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. - pentru postul de televiziune ANTENA 3 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

"Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu somaţie publică, întrucât, în două ediţii informative din 20 octombrie 2009, a difuzat o ştire în care, la adresa unei persoane, au fost aduse acuzaţii nesusţinute de materialul filmat cu camera ascunsă ce a însoţit informaţia şi fără a fi prezentat punctul de vedere al persoanei care apărea în imagini.

Pentru protejarea imaginii persoanei la adresa căreia s-au adus acuzaÅ£ii, precum ÅŸi pentru a da publicului posibilitatea de a-ÅŸi forma în mod liber propria opinie, postul ANTENA 3 avea obligaÅ£ia să respecte principiul audiatur et altera pars ÅŸi să asigure persoanei acuzate posibilitatea de a se apăra sau de a-ÅŸi exprima un punct de vedere cu privire la faptele imputate.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.