Decizia nr. 1080 din 09.12.2009

09.12.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. PRO TV S.A., pentru postul de televiziune PRO TV

S.C. PRO TV S.A.
Bd. Pache Protopopescu nr. 109, et. 1, sector 2
BUCUREÅžTI

pentru postul de televiziune PRO TV

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 09 decembrie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la modul în care posturile de televiziune au respectat condiţiile de difuzare a sondajelor de opinie efectuate la ieşirea de la urne, în data de 06 decembrie 2009, ziua în care a avut loc turul al doilea al alegerilor prezidenţiale.

Postul de televiziune PRO TV aparţine radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 018/29.01.1993, decizia de autorizare nr. 084.0/13.10.1994 şi reautorizare nr. 084.0-1/13.10.1994).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. PRO TV S.A. a încălcat prevederile art. 78 alin. (1) lit. f) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Prevederile invocate dispun că sondajele de opinie prezentate trebuie să fie însoÅ£ite de următoarele informaÅ£ii :

- denumirea instituÅ£iei care a realizat sondajul ;

- data sau intervalul în care a fost efectuat sondajul ÅŸi metodologia utilizată ;

- dimensiunea eÅŸantionului ÅŸi eroarea maximă de eÅŸantionare ;

- solicitantul sondajului.

Membrii Consiliului au constatat că, faţă de caracterul electoral al acestor sondaje de opinie, radiodifuzorul nu a respectat nici prevederile art. 7 din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României.

Potrivit acestor dispoziţii, prezentarea de sondaje de opinie cu conţinut electoral este permisă în condiţiile precizate de art. 19 din Legea nr. 370/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Art.19 din Legea 370/2004 prevede :

(1) ÃŽn perioada electorală, în cazul prezentării de sondaje de opinie cu conÅ£inut electoral, acestea trebuie însoÅ£ite de următoarele informaÅ£ii :

a) data sau intervalul de timp în care a fost efectuat sondajul ÅŸi metodologia utilizată ;

b) dimensiunea eÅŸantionului ÅŸi marja maximă de eroare ;

c) cine a solicitat şi cine a plătit efectuarea sondajului.

În fapt, postul PRO TV a difuzat, în data de 06.12.2009, ziua votării, începând cu ora 21.00, rezultatele exit-poll-urilor, în turul al doilea al alegerilor prezidenţiale.

Prezentarea acestora s-a făcut fără comunicarea către public a informaţiilor referitoare la marja maximă de eroare, metodologia utilizată şi dimensiunea eşantionului sondajului.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus şi au votat sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

Pentru aceste considerente, în temeiul prevederilor art. 14 alin. (1) din Decizia nr. 853/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea Preşedintelui României, ale art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. PRO TV S.A. pentru postul de televiziune PRO TV.

Potrivit dispoziÅ£iilor art. 93^1 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul PRO TV cu somaÅ£ie publică, întrucât sondajele de opinie realizate la ieÅŸirea de la urne, în data de 06 decembrie 2009, ziua votării, nu au fost însoÅ£ite de informaÅ£ii referitoare la marja maximă de eroare, metodologia utilizată ÅŸi dimensiunea eÅŸantionului, astfel cum prevăd dispoziÅ£iile legale din domeniul audiovizualului.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.