Decizia nr. 1109 din 11.12.2008

11.12.2008


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 decembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat reclamaţia nr. 17721/28.11.2008, precum şi raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar difuzat pe posturile de televiziune pentru reţeaua de magazine FLANCO.

Spotul are următorul conÅ£inut :

Voce din off : « La FLANCO îţi oferim întotdeauna mai mult. Mai mult decât preÅ£uri mici. SONY la preÅ£ redus ! Televizor LCD, diagonala 66 cm ÅŸi HD ready acum la numai 1.699 lei. ÃŽl poÅ£i cumpăra ÅŸi în 20 de rate fixe cu 0% dobândă ÅŸi comision. Flanco, depăşeÅŸte aÅŸteptările ! » Imaginile prezintă câţiva tineri care se distrează într-un magazin de electronice ÅŸi electrocasnice FLANCO, folosindu-se de produsele din magazin. ÃŽn final este prezentat un televizor SONY. Lângă acesta, pe ecran, apare titrat : "TV LCD KLD-261.40000, CONTRAST 15.000:1, 24P TRUE CINEMA, HD ready.

20 de rate fixe, 0% dobândă comision, rate prin Cetelem« ÃŽn partea de jos a ecranului, cu caractere mici, greu lizibile, este titrată informaÅ£ia : »Campanie valabilă până la 19 decembrie în limita stocului disponibil. DAE, (ilizibil : probabil, 15,47%). Valoarea DAE poate suferi modificări pe parcursul derulării promoÅ£iei."

Vizionând spotul publicitar menţionat, Consiliul a constatat că acesta încalcă prevederile art. 107, precum şi pe cele ale art. 114 alin. (1) lit. c), d) şi alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor art. 107 din Codul audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Art. 114 prevede la alin. (1) că informaÅ£iile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinÅ£a :

lit. c) - preÅ£ului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, inclusiv taxa pe valoarea adăugată ÅŸi toate taxele suplimentare ;

lit. d) - condiţiilor în care sunt distribuite produsele sau sunt prestate serviciile.

De asemenea, potrivit alin. (2) al aceluiaşi articol, orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o perioadă suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

Or, spoturile publicitare FLANCO difuzate pe posturile de televiziune nu furnizează date corecte şi complete despre condiţiile şi costurile reale totale percepute de banca prin care se face finanţarea creditului pentru achiziţionarea produselor din cadrul promoţiei.

Informaţiile rezultate ca urmare a consultării site-ului www.flanco.ro nu sunt concordante cu cele oferite de spot publicului telespectator, fapt de natură să prejudicieze interesele financiare ale consumatorilor. Astfel, promoţia include şi un cost de menţinere lunară cont, de 2,1%, despre care în spot nu se face nicio menţiune.

De asemenea, spotul nu prezintă în mod lizibil informaţiile care apar în partea de jos a ecranului, inclusiv cele despre DAE, acestea fiind prezentate cu litere foarte mici comparativ cu celelalte informaţii cuprinse în spot care sunt scrise cu litere normale.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului apreciază că reclamaţia este întemeiată şi dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului pentru campania promoţională FLANCO, difuzat de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor în materie de publicitate în audiovizual, astfel încât interesele financiare ale publicului să nu fie afectate.