Decizia nr. 21 din 15.01.2008
15.01.2008

privind somarea S.C. FASTPROMO S.R.L
cu sediul în BRAŞOV, Str. N.D. Cocea nr. 2A, jud. Braşov
Tel : 0268/474.124 ; Fax : 0268/474.124,
pentru postul de televiziune TVS
Oradea, Str. Constantin Brâncoveanu nr. 14, jud. Bihor
Tel : 0359/400.499
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 15 ianuarie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Licenţe Control privind respectarea regimului difuzării publicităţii de către postul TVS, în zilele de 10 şi 12 ianuarie 2008.
Postul de televiziune TVS aparţine radiodifuzorului S.C. FASTPROMO S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV-C 070.1/11.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 569.1/11.12.2003).
În urma analizării raportului, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. FASTPROMO S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 158 alin. (1) ale Titlului VII – Sponsorizare, publicitate, teleshopping – din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform prevederilor art. 158 alin. (1), este interzisă orice formă de publicitate pentru furnizarea de servicii medicale publice, de stat şi private.
În fapt, în ziua de 10 ianuarie 2008, radiodifuzorul a difuzat, în intervalul orar 13.48 – 14.00, un calup publicitar care a conţinut un spot pentru promovarea produselor şi serviciilor oferite de societatea Optica Ovidiu în spaţiul comercial propriu. Spotul publicitar este alcătuit din imagini ale spaţiului comercial şi ale produselor comercializate, semne grafice (sigla şi text) şi fundal sonor neutru. Textul oferă detalii despre adresa şi telefonul spaţiului comercial, precum şi descrierea serviciilor oferite :
- consultaţii oftalmologice şi confecţionarea de ochelari ;
- ochelari de vedere şi de soare ;
- accesorii, lentile de contact ;
Prin inserarea în cadrul calupului de publicitate a unui spot prin care sunt furnizate informaţii privind aceste servicii medicale şi prin evidenţierea pe ecran a adresei şi a numărului de telefon, radiodifuzorul nu şi-a respectat obligaţiile legale în ceea ce priveşte regimul difuzării publicităţii în domeniul audiovizualului.
Din raport s-a reţinut şi faptul că radiodifuzorul S.C. FASTPROMO S.R.L. a încălcat prevederile art. 35 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora durata spoturilor de publicitate şi a spoturilor de teleshopping nu poate depăşi 12 minute din timpul oricărei ore date.
În data de 12 ianuarie 2008, în intervalul orar 16.30 – 16.51, postul de televiziune TVS a difuzat un calup publicitar cu o durata totală de 21 de minute încălcând prin aceasta dispoziţiile legale care limitează durata spoturilor publicitare la 12 minute din timpul oricărei ore date.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. FASTPROMO S.R.L. a încălcat şi prevederile art. 82 alin. (1) ale Titlului IV - Asigurarea informării corecte şi a pluralismului - din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform prevederilor art. 82 alin. (1), radiodifuzorii care dau publicităţii date, informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice sunt obligaţi să precizeze sursa de informare.
În data de 12 ianuarie 2008, după grupajul de ştiri şi informaţii locale de la ora 21.00, postul de televiziune TVS a difuzat rubrica de informaţii meteo, fără a specifica sursa acestor informaţiilor, încălcând prin aceasta dispoziţiile legale invocate.
Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au propus somarea radiodifuzorului pentru încălcarea prevederilor art. 35 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 82 alin. (1) ale Titlului IV - Asigurarea informării corecte şi a pluralismului şi ale art. 158 alin. (1) ale Titlului VII – Sponsorizare, publicitate, teleshopping – din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
În temeiul dispoziţiilor art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. FASTPROMO S.R.L. pentru postul de televiziune TVS din localitatea Oradea şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune TVS cu somaţie publică, întrucât în ziua 10 ianuarie 2008 a difuzat un spot publicitar prin care au fost promovate serviciile unui cabinet medical, fapt interzis de prevederile art. 158 din Codul audiovizualului. Postul de televiziune TVS a fost sancţionat şi pentru că în ziua de 12 ianuarie 2008 a difuzat un calup publicitar cu o durată totală de 21 de minute, încălcând prin aceasta dispoziţiilor art. 35 din Legea audiovizualului. Potrivit dispoziţiilor invocate, durata spoturilor publicitare nu poate depăşi 12 minute din timpul oricărei ore date.
De asemenea, postul de televiziune TVS a mai fost sancţionat şi pentru că în ziua de 12 ianuarie 2008, după grupajul de ştiri şi informaţii locale de la ora 21.00, a difuzat rubrica de informaţii meteo, fără a specifica sursa acestor informaţiilor, încălcând prin aceasta dispoziţiile art. 82 din Codul audiovizualului care prevăd că radiodifuzorii care dau publicităţii date, informaţii, avertizări şi prognoze meteorologice sunt obligaţi să precizeze sursa de informare.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.