Decizia nr. 233 din 08.04.2008
08.04.2008

privind somarea S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L.,
cu sediul în Bucureşti, bd. Dimitrie Pompei nr. 9-9A,
Clădirea 20, et.8, sector 2
C.U.I. RO 4747298
Tel : 318.80.00 ; 589.50.00 ;
Fax : 317.71.71 ; 589.59.99 ; 204.84.89
pentru postul de televiziune Prima TV
Bd. Iuliu Maniu nr. 1-3, sector 6
Tel./Fax : 335.93.41
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 aprilie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare în baza reclamaţiilor nr. 3359/17.03.2008, 3807/24.03.2008, 3812/24.03.2008, 3963/26.03.2008, cu privire la difuzarea, în zilele de 16 şi 18 martie 2008, a anunţurilor promoţionale pentru emisiunea „Momentul adevărului” de către postul de televiziune Prima TV.
Postul de televiziune PRIMA TV aparţine radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 040.1/25.06.1993, decizia de autorizare nr. 101.0/24.03.1995 şi reautorizare nr. 101.0-1/24.03.1995).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. a încălcat prevederile art. 15 alin. (1) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform dispoziţiilor invocate, în intervalul orar 06.00-20.00, radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii. În fapt, în zilele de 16 şi 18 martie 2008, postul PRIMA TV a difuzat, în cadrul calupurilor publicitare, spoturi promoţionale pentru emisiunea „Momentul adevărului”. Spoturile au conţinut una sau mai multe întrebări puse în cadrul show-ului, cu scopul de a evidenţia reacţia emoţională a concurenţilor sau a susţinătorilor acestora prezenţi în studio, tensiunea la care sunt supuşi participanţii şi gradul de dificultate al întrebărilor la care aceştia au consimţit să răspundă.
Astfel, în data de 16 martie 2008, la ora 9.21, a fost difuzat un spot de promovare cu următorul conţinut :
Teo : Este adevărat ca tatăl fiicei tale te privea în timp ce făceai sex cu alţi bărbaţi ?
Întrebarea apare simultan şi pe un ecran uriaş al studioului. Apoi este arătată în prim-plan o fată care plânge.
Concurenta : Da.
Voce din off : Uneori, adevărul este mai dur decât crede un om că poate duce.
În aceeaşi zi, la, ora 18.32 a fost difuzat un alt spot, cu următorul conţinut :
Teo : Elena a practicat sex pe videochat ?
Teo : Te consideri o persoană dependentă de sex ?
Teo : Ai făcut sex cu mai mulţi parteneri deodată ?
Teo : Este adevărat că i-ai cerut Elenei să facă avort ?
În momentul punerii întrebărilor, apar în prim plan chipul concurentului, al prietenei acestuia sau sala de concurs în ansamblu. Întrebările pot fi văzute şi pe un ecran mare din studio.
În data de 24.03.2008 promo-ul emisiunii, difuzat la ora 18.57, a avut următorul conţinut :
Secvenţe din concurs :
Teo : Ai avut multă dragoste în jurul tău...
Concurent : Iubesc totul.
Teo : Da.
Teo : Te-ai masturbat vreodată de faţă cu mai multe persoane ?
Sunt arătate chipurile concurentului şi ale susţinătorilor acestuia amuzându-se.
Teo chestionează alt concurent : Îţi aminteşti numele tuturor partenerilor sexuali ?
Voce din off : Momentul adevărului, luni, la Prima TV.
Vizionând înregistrările spoturilor promoţionale, membrii Consiliului au constatat că, deşi întrebările adresate concurenţilor în emisiune nu se limitează la aspecte privind viaţa sexuală, anunţurile promoţionale difuzate pe parcursul zilelor monitorizate conţin, cu preponderenţă, întrebări legate de viaţa sexuală a concurenţilor.
Consiliul apreciază că modalitatea prin care este promovată emisiunea „Momentul adevărului”, precum şi ora de difuzare a anunţurilor promoţionale pentru aceasta sunt de natură a afecta dezvoltarea psihică şi morală a copiilor. Difuzarea anunţurilor promoţionale cu conotaţii sexuale la orele 9:21, 18:32 şi 18:57, ore la care copiii au acces neîngrădit la programele audiovizuale, a făcut posibilă vizionarea acestor promo-uri de către copii.
Având în vedere că anunţurile promoţionale pentru emisiunea „Momentul Adevărului” conţin subiecte cu privire la viaţa sexuală a concurenţilor, radiodifuzorul avea obligaţia, conform art. 15 alin. (1) din Codul audiovizualui, să le difuzeze numai după ora 20:00. Faţă de toate aceste aspecte, în temeiul dispoziţiilor art. 162 alin. (2) din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L pentru postul de televiziune PRIMA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate, în sensul respectării dispoziţiilor privind protecţia copiilor.
Potrivit Deciziei C.N.A nr. 52/2003, radiodifuzorul S.C. SBS BROADCASTING MEDIA S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul PRIMA TV cu somaţie publică, întrucât anunţurile promoţionale pentru emisiunea ”Momentul adevărului", care au conţinut, cu preponderenţă, subiecte cu conotaţii sexuale, au fost difuzate la o oră la care copiii au acces neîngrădit la vizionare, fapt ce contravinte prevederilor art. 15 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, în intervalul orar 06:00-20.00 radiodifuzorii nu pot difuza anunţuri promoţionale care includ scene de violenţă, sex, limbaj vulgar sau alte elemente ce pot afecta copiii.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.