Decizia nr. 329 din 05.03.2009

05.03.2009


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 5 martie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat sesizările înregistrate sub nr. 1686/04.02.2009, 2440/18.02.2009 şi 2682/23.02.2009, cu privire la spotul de promovare a unui vaccin pneumococic, ce se difuzează pe posturile de televiziune Antena 1, Pro TV şi Prima TV.

Conform raportului de monitorizare, spotul cuprinde următoarele imagini succesive : un copil de câteva luni merge de-a buÅŸilea după o minge pe balcon, cade de la balcon pe o saltea Å£inută de doi tineri (aceÅŸtia descărcau mobilă dintr-un camion), copilul stă pe saltea. Urmează imaginea copilaÅŸului jucându-se în parc cu un căluÅ£ pe rotiÅ£e. Copilul se uită ÅŸi arată cu degetul cum jucăria ajunge în stradă. Se apropie un excavator. ÃŽn următoarele secvenÅ£e copilaÅŸul duce mâinile la ochi, apoi este arătat cu jucăria în braÅ£e ÅŸi zâmbind.

Voce off (reper 00:11 selecÅ£ie) : Nu te baza pe noroc când e vorba de sănătatea copilului tău. Vaccinează-l acum împotriva otitei medii acute, pneumoniei ÅŸi meningitei pneumococice. ÃŽntreabă medicul de familie sau pediatrul despre vaccinul pneumococic.

Vizionând spotul publicitar membrii Consiliului au constatat că sunt încălcate dispoziţiile art. 29 alin. (1) lit. f) şi alin. (2) lit. d) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi prevederile art. 29 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.

Potrivit art. 29 alin. (2) din Legea audiovizualului :

(2) Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să nu provoace nicio daună morală, fizică sau mentală minorilor ÅŸi, în special :

d) să nu prezinte în mod nejustificat minori în situaţii periculoase.

Conform prevederilor art. 29 din Codul Audiovizualului, publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.

Sesizările primite de Consiliu se referă la faptul că, prin imaginile pe care le conţine, spotul afectează şi pune în pericol viaţa celor mici.

Analizând spotul, membrii Consiliului au constatat că acesta nu respectă prevederile audiovizuale referitoare la protecţia minorilor, întrucât prezintă minori în situaţii periculoase şi minimizează pericolul real la care aceştia sunt expuşi.

Consiliul a constatat că spotul, în forma în care este prezentat, este de natură să stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii şi siguranţei copiilor, întrucât este cunoscut faptul că, în procesul de învăţare/educare, dar şi ca urmare a discernământului redus datorat vârstei şi, implicit, lipsei de experienţă, minorii adoptă comportamente sau imită cu uşurinţă ceea ce văd sau aud în jurul lor, fără a conştientiza pericolul real al unor situaţii, precum cele prezentate în spot.

Membrii Consiliului au apreciat, de asemenea, că periculozitatea situaÅ£iilor virtuale prezentate în spot, ori sensul sau mesajul acestora („Nu te baza pe noroc când e vorba de sănătatea copilului tău”) pot fi interpretate ca atare numai de adulÅ£i, întrucât copiii, la o vârstă fragedă, nu au capacitatea unei reprezentări corecte a faptelor, fiind de notorietate faptul că, până la o anumită vârstă, nici nu pot face distincÅ£ia între ficÅ£iune ÅŸi realitate.

Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului, în sensul că acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor legale.