Decizia nr. 342 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către,
 S.C. RCS & RDS S.A.
 BucureÅŸti, str. Dr. Staicovici nr. 75, Forum 2000 Building, faza I, etaj 2, sector 2

— pentru postul de radio PRO FM din Cluj-Napoca, jud. Cluj Bd. 21 Decembrie 1989, nr. 146

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conÅ£inutul 26 februarie 2015, de postul PRO FM din Cluj-Napoca, jud. Cluj.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului :

 Transcript spot Casino „Las Vegas” : 23 sec, total 4 difuzări :
 Miercuri, 25 februarie 2015, la ora 17:52 ;
 Joi, 26 februarie 2015, la orele, 08:51, 09:51, 12:52 ;

 â€žVoce femeie : Iubitule, vreau să mă duci în vacanţă. Voce bărbat : Sigur, iubito, numaidecât. Te duc în Las Vegas. Voce femeie : Serios ? Voce bărbat : Plecăm imediat. S-a deschis un nou casino, „Las Vegas”, în PiaÅ£a Cipariu 15, clientelă selectă, ambianţă plăcută la orice oră din zi ÅŸi din noapte, cu băuturi fine din partea casei, pentru clienÅ£ii fideli. Voce femeie : Casino „Las Vegas”. Sigur va fi pe placul tău !”

 ÃŽn urma analizării spotului publicitar menÅ£ionat, difuzat la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate în cadrul spotului sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate astfel prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective."

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
  • (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că mesajul transmis în cadrul spotului, difuzat la ore accesibile oricărei categorii de public, a fost de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.

 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru promovarea casinoului “Las Vegas” a fost difuzat de postul PRO FM din Cluj-Napoca în 25 ÅŸi 26 februarie 2015, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având acces neîngrădit la audiere.
 Å¢inând cont de faptul că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului apreciază că această categorie de public nu a fost protejată.
 Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea promovată de radiodifuzor la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere este de natură să-i afecteze comportamental ÅŸi mental ÅŸi să le creeze o percepÅ£ie greÅŸită asupra modului facil de a câştiga bani.
 Simpla acÅ£iune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat ÅŸi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce ÅŸi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru promovarea cazinoului “Las Vegas”, difuzat de postul de radio PRO FM din Cluj-Napoca, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale în cadrul serviciilor de programe.