Decizia nr. 342 din 30.06.2015
06.07.2015

Către,
S.C. RCS & RDS S.A.
BucureÅŸti, str. Dr. Staicovici nr. 75, Forum 2000 Building, faza I, etaj 2,
sector 2
— pentru postul de radio PRO FM din Cluj-Napoca, jud. Cluj Bd. 21 Decembrie 1989, nr. 146
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conţinutul 26 februarie 2015, de postul PRO FM din Cluj-Napoca, jud. Cluj.
Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului :
Transcript spot Casino „Las Vegas” : 23 sec, total 4 difuzări :
Miercuri, 25 februarie 2015, la ora 17:52 ;
Joi, 26 februarie 2015, la orele, 08:51, 09:51, 12:52 ;
„Voce femeie : Iubitule, vreau să mă duci în vacanţă. Voce bărbat : Sigur, iubito, numaidecât. Te duc în Las Vegas. Voce femeie : Serios ? Voce bărbat : Plecăm imediat. S-a deschis un nou casino, „Las Vegas”, în PiaÅ£a Cipariu 15, clientelă selectă, ambianţă plăcută la orice oră din zi ÅŸi din noapte, cu băuturi fine din partea casei, pentru clienÅ£ii fideli. Voce femeie : Casino „Las Vegas”. Sigur va fi pe placul tău !”
În urma analizării spotului publicitar menţionat, difuzat la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaţiile prezentate în cadrul spotului sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate astfel prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 şi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective."
Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :
- art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
- art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricţionată printr-un sistem de acces condiţionat.
- (2) - În lipsa unui sistem de acces condiţionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcţie de conţinutul acestuia."
Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că mesajul transmis în cadrul spotului, difuzat la ore accesibile oricărei categorii de public, a fost de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora.
Legislaţia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producţiile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.
Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru promovarea casinoului “Las Vegas” a fost difuzat de postul PRO FM din
Cluj-Napoca în 25 şi 26 februarie 2015, la diferite intervale orare, pe parcursul zilei, minorii având acces neîngrădit la audiere.
Ţinând cont de faptul că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a copiilor, membrii Consiliului apreciază că această categorie de public nu a fost protejată.
Pornind de la premisa că minorii sunt uşor influenţabili comportamental şi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acţiuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă şi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea promovată de radiodifuzor la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere este de natură să-i afecteze comportamental şi mental şi să le creeze o percepţie greşită asupra modului facil de a câştiga bani.
Simpla acţiune de a participa la un joc într-o sală autorizată,
nu presupune automat ÅŸi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce ÅŸi la pierderi financiare.
Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru promovarea cazinoului “Las Vegas”, difuzat de postul de radio PRO FM din Cluj-Napoca, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale în cadrul serviciilor de programe.