Decizia nr. 344 din 30.06.2015

06.07.2015


envoyer l'article par mail title=

 Către :
 S.C. REALITATEA MEDIA SA
 BucureÅŸti, Åžoseaua BucureÅŸti-PloieÅŸti nr. 172-178, corp A, et. 3, cam. 5, sector 1

 pentru postul REALITATEA FM CLUJ din Cluj-Napoca, jud. Cluj

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 30 iunie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a supus dezbaterii raportul de monitorizare cu privire la conÅ£inutul unui spot publicitar de promovare pentru localul “Infinity Games”, care are ca activitate ÅŸi jocuri de noroc, spot difuzat în ziua de 27 februarie 2015 de postul Realitatea FM Cluj din Cluj-Napoca, jud. Cluj.

 Redăm din raportul de monitorizare descrierea spotului :

 Transcript spot „Infinity Games”, 32 sec, total 4 difuzări în 27 februarie 2015, intervalul orar 07.00-10.00 :

 â€žVoce bărbat 1 : Verde ....roÅŸu, verde sau roÅŸu. Voce bărbat 2 : Cu ce vă servesc ? Voce bărbat 1 : Nu mă pot hotărî. Să iau Ursus verde sau Ursus roÅŸu. Ambele sunt la acelaÅŸi preÅ£. Voce bărbat 2 : Hotărâţi-vă odată. Verde sau roÅŸu. Voce bărbat 1 : Bine, bine atunci daÅ£i-mi o cafea. Voce bărbat 2 : Lungă sau scurtă ? Voce bărbat 1 : Lungă ? Mmmmm...Nu... scurtă.
 PromoÅ£ia începe. Patru beri Ursus la doar 10 lei în toate locaÅ£iile Infinity Games din Cluj. Åži dacă eÅŸti nehotărât poÅ£i să îţi iei o cafea Lavazza la doar doi lei cinzeci. Voce bărbat 1 : Lungă ...mmmmm sau scurtă ?”

 ÃŽn urma analizării spotului publicitar menÅ£ionat, difuzat la ore la care minorii au acces neîngrădit la audiere, membrii Consiliului au constatat că informaÅ£iile prezentate în cadrul spotului sunt de natură să afecteze dezvoltarea morală a acestora, fiind încălcate prevederile art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare coroborate cu cele ale articolelor 93 ÅŸi 12 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Potrivit dispoziÅ£iilor art. 39 alin. 2 din Legea audiovizualului, difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Conform prevederilor invocate din Codul audiovizualului :

  • art. 93 - Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.
  • art. 12 (1) - Programele audiovizuale care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor pot fi difuzate numai dacă vizionarea este restricÅ£ionată printr-un sistem de acces condiÅ£ionat.
  • (2) - ÃŽn lipsa unui sistem de acces condiÅ£ionat, difuzarea programelor prevăzute la alin. (1) se poate face numai în intervalul orar permis, potrivit clasificării programului în funcÅ£ie de conÅ£inutul acestuia."

 Având în vedere că orice comunicare comercială audiovizuală trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a copiilor, membrii Consiliului au constatat că, prin mesajul transmis la o oră accesibilă oricărei categorii de public, conÅ£inutul spotului difuzat a fost de natură să afecteze dezvoltarea armonioasă a minorilor.
 LegislaÅ£ia audiovizuală protejează această categorie de public printr-o serie de măsuri, una dintre ele vizând intervalele orare în care pot fi difuzate producÅ£iile audiovizuale, indiferent că acestea sunt emisiuni de divertisment, informative ori publicitate.
 Astfel, art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului prevede că difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

 Or, aÅŸa cum rezultă din raportul de monitorizare, spotul pentru localul “Infinity Games” a fost difuzat de postul Realitatea FM Cluj din Cluj Napoca, pe parcursul zilei de 27 februarie 2015, la diferite intervale orare, minorii având posibilitatea neîngrădită de a le audia. Mesajul transmis de acesta a fost un îndemn de a participa la promoÅ£ia organizată în incinta locaÅ£iilor Infinity Games din Cluj, promoÅ£ie care a constat în patru beri Ursus la preÅ£ul de 10 lei ÅŸi o cafea Lavazza la preÅ£ul de doi lei cincizeci. Pornind de la premisa că minorii sunt uÅŸor influenÅ£abili comportamental ÅŸi nu au o reprezentare corectă a efectelor unei acÅ£iuni, având în vedere capacitatea lor redusă de a discerne, dată de vârstă ÅŸi lipsa de experienţă, o publicitate precum cea analizată este de natură să-i afecteze comportamental ÅŸi mental ÅŸi să le creeze o percepÅ£ie greÅŸită asupra modului în care, prin participarea la distracÅ£ia organizată în această sală de jocuri, pot beneficia de promoÅ£ia pentru berea Ursus ÅŸi cafeaua Lavazza.
 Un astfel de îndemn este de natură să afecteze dezvoltarea minorilor având în vedere faptul că simpla acÅ£iune de a participa la un joc într-o sală autorizată, nu presupune automat ÅŸi « un câştig », ci, în egală măsură poate conduce ÅŸi la pierderi financiare.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru sălile de jocuri “Infinity Games”, în sensul ca promovarea să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale audiovizuale, în cadrul serviciilor de programe.