Decizia nr. 356 din 17.03.2009
17.03.2009

privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A.,
cu sediul în Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1
CUI R 1599030
pentru postul de televiziune ANTENA 1
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 17 martie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, în baza reclamaţiilor nr. 2666 şi 2669/23.02.2009 cu privire la emisiunea „Duminica în familie” difuzată în data de 22 februarie 2009, de postul de televiziune ANTENA 1.
Postul de televiziune ANTENA 1 aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 012.1/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 şi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării emisiunii “Duminica în familie” difuzată în ziua de 22 februarie 2009, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 102 alin. (3) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit art. 34 alin. (1) lit. c) din Legea audiovizualului, programele sponsorizate nu trebuie să încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în particular prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii.
Conform dispoziţiilor art. 102 alin. (3) din Codul audiovizualului, emisiunile sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.
În fapt, postul de televiziune Antena 1 a difuzat, în direct, în data de 22.02.2009, în intervalul orar 15.29 – 18.32, emisiunea “Duminica în familie”. Genul programului : Divertisment. Emisiunea a fost prezentată de d-na Mihaela Rădulescu şi s-a desfăşurat la Rin Grand Hotel, care a găzduit, în perioada 20-23 februarie 2009, a treia ediţie Salsafest.
La începutul emisiunii, d-na Mihaela Rădulescu a prezentat sponsorii emisiunii, printre care s-au numărat : Carrefour România, BGS, Rin Grand Hotel şi Puls.
În cadrul emisiunii a fost prezentat un reportaj realizat în incinta magazinului Carrefour, în care un cuplu special, respectiv familia Cheregi, şi-a făcut cumpărături, în valoare de 2.500 lei, cumpărături oferite de acest supermarket, de ziua îndrăgostiţilor.
Pe parcursul emisiunii a fost difuzat şi un reportaj cu fraţii Robert şi Ionuţ Negoiţă, care au relatat despre poveştile lor de succes în afaceri şi politică, ei fiind şi proprietarii Rin Grand Hotel, locaţia unde s-a desfăşurat emisiunea “Duminica în familie”.
În emisiune a fost prezentă şi soţia d-lui Ionuţ Negoiţă, Carmen, care a prezentat macheta centrului SPA, centru care, după spusele domniei sale, “va fi deschis peste o săptămână” în perimetrul Rin Grand Hotel.
Redăm din raportul de monitorizare discuţia cu privire la serviciile pe care acest centru le va oferi la momentul deschiderii, servicii despre care a vorbit d-na Carmen Negoiţă :
(...)
“Mihaela Rădulescu : Peste o săptămână ? Deci, a, bine. Deci, peste o săptămână sar în piscină.
Carmen Negoiţă : Da. Aici avem piscina, avem patru jacuzzi-uri, acesta. Avem aici o băncuţă cu mai multe jeturi şi cele două de aici care au foarte multe tipuri de jeturi, îţi fac un masaj complet.
Mihaela Rădulescu : Aşa. Şi unde fac masaj ? Unde fac saună ? Stai.
Carmen Negoiţă : Da. Sauna, pe fiecare vestiar, avem vestiare separate, bărbaţi şi femei, avem 100 de vestiare şi pe fiecare vestiar avem şi saună umedă şi saună uscată.
Mihaela Rădulescu : Super tare. Unde îmi fac masaj ?
Carmen Negoiţă : Da. Masaj avem aici.
Mihaela Rădulescu : Aicea ? Aşa. Şi specialişti în masaj, să-ţi face masaje d-alea bune de tot, de toate felurile, aveţi ?
Carmen Negoiţă : Da. Facem şi reflexoterapie şi cu pietre vulcanice, aducem tot felul de tipuri de masaj.
Mihaela Rădulescu : Toate ? Tot ce ne trebuie ?
Carmen Negoiţă : Da. Da, da.
Mihaela Rădulescu : Doamne ajută ! Asta-i chiar o surpriză plăcută şi abia aştept să se deschidă la Rin Grand Hotel şi acest SPA. O să aibă voie şi oameni din afară sau doar turiştii hotelului ? Faceţi abonament ?
Carmen Negoiţă : Da. Şi pentru cei din afară este… Da, o să fie pe bază de abonament. Avem diferite tipuri de abonamente şi se poate şi cu o singură intrare. În general încercăm totuşi să fie un club mai exclusivist, să fie doar membrii clubului, să fie o atmosferă.
(...)
Mihaela Rădulescu : Am să vin cu mare drag să-mi fac masaje şi mă duc în continuare să fac sport la World Class Academy, singura sală în care am intrat vreodată să fac sport. (…) Eu zic, Corina, să ne programăm o emisiune pe care s-o transmitem de la SPA-ul Rin Grand Hotel.”
Maestrul bucătar Mihai Pena de la Ring Grand Hotel a prezentat expoziţia culinară sud-americană pe care a pregătit-o.
D-na Mihaela Rădulescu l-a prezentat pe maestrul bucătar ca fiind “şeful, cum se zice la francezi, le chef, la cel mai mare hotel şi bucătăria celui mai mare hotel din Europa”.
Analizând raportul de monitorizare şi vizionând înregistrarea emisiunii „Duminica în familie”, din 22 februarie 2009, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile privind regimul difuzării sponsorizării, întrucât publicul a fost îndemnat, în mod direct, să fie beneficiarul serviciilor oferite de sponsorul emisiunii, Rin Grand Hotel.
Or, atât dispoziţiile din Legea audiovizualului, cât şi din Codul audiovizualului instituie o condiţie esenţială pe care trebuie să o îndeplinească programele audiovizuale sponsorizate, şi anume, să nu încurajeze în mod direct achiziţionarea sau închirierea produselor ori a serviciilor sponsorului, prin referiri promoţionale speciale la aceste produse ori servicii.
Membrii Consiliului au constatat că, în cadrul emisiunii, radiodifuzorul a prezentat serviciile oferite de centrul SPA, precum şi cele în materie culinară ale sponsorului emisiunii, Rin Grand Hotel, abordare pe care legislaţia audiovizuală o interzice.
În temeiul art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (3), ale art. 91 alin. (1) şi (2) şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi în conformitate cu art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 1 şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, postul de televiziune ANTENA 1 are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 1 cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii “Duminica în familie” difuzată în ziua de 22 februarie 2009, au fost promovate serviciile oferite de unul din sponsorii emisiunii, fapt interzis de Codul audiovizualului.
Conform prevederilor din legislaţia audiovizuală, programele sponsorizate nu trebuie să incite la vânzarea, cumpărarea sau închirierea produselor ori serviciilor sponsorului sau ale unui terţ, în special prin referiri promoţionale ori de natură comercială la aceste produse sau servicii, făcute în timpul respectivelor emisiuni.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.