Decizia nr. 366 din 15.05.2008
15.05.2008

privind somarea S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L.,
cu sediul în Mamaia, Hotel Parc, etaj 14, jud. Constanţa
pentru postul de televiziune CTV
Mamaia, Hotel Parc, etaj 14, jud. Constanţa
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 15 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea de către postul de televiziune CTV a normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale ce urmează a se desfăşura în data de 1 iunie 2008.
Postul de televiziune CTV aparţine radiodifuzorului S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 385.1/23.05.2006 şi decizia de autorizare nr. 1343.0/23.10.2007).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. a încălcat prevederile art. 42 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 67 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor 42 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare :
„(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.
(2) În cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.”
Conform dispoziţiilor art. 67 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare :
“(1) Radiodifuzorii publici şi privaţi au obligaţia de a asigura, prin măsuri tehnice şi redacţionale, reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.
(2) Emisiunile informative se supun obligaţiei de obiectivitate, echitate şi de informare corectă a publicului.”
În fapt, în ziua de marţi, 13 mai 2008, de la ora 19.00 şi miercuri, 14 mai 2008, la orele : 9.00, 10.00, 11.00, 12.00 , 13.00 si 14.00, postul de televiziune CTV a difuzat în cadrul emisiunii informative “Ştirile CTV” un reportaj în care au fost prezentate în mod critic activitatea primarului municipiului Constanţa, dl. Radu Mazăre, precum şi activitatea de campanie a acestuia, care este candidat PSD la aceeaşi funcţie pentru alegerile din luna iunie.
Redăm din raportul de monitorizare : „ Promisiunile electorale ale lui Radu Mazăre sfidează ridicolul ; cerşeşte voturi în schimbul unor proiecte care nu sunt în acest moment nici măcar puse pe hârtie. Un exemplu elocvent sunt panourile electorale care promit calculatoare în fiecare şcoală din municipiu. Ce-i drept, calculatoarele au ajuns de mult în unităţile de învăţământ, însă nu prin străduinţa Primăriei ci prin cea a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului.” „ Mazăre pare să aibă o pasiune în tot ceea ce înseamnă licitaţiile pentru achiziţionare de componente de calculatoare. La numai un an după ce s-a instalat primar, Mazăre a comandat calculatoare în valoare de peste treisprezece mii de euro pentru fochiştii din centralele termice. La sfârşitul anului 2001 edilul Mazăre a ajuns la concluzia că trebuie achiziţionate 140 de calculatoare pentru o mai bună implementare şi eficientizare a sistematizării contractelor individuale privind furnizarea energiei termice. Firma desemnată câştigătoare a fost aceeaşi Dunărea Leasing SA. Preţul pe care trebuia să-l plătescă RADET a fost de 209.723 euro. Prima problema cu acest contract a fost aceea că s-a încheiat anterior aprobării dată de Consiliul local. A doua şi cea mai mare problema a constat în faptul că valoarea tranzacţiei s-a ridicat la 1,85 milioane de euro, iar un calcul sumar arată că fiecare calculator i-a costat pe constănţeni 13.214 euro. Şi treburile s-au complicat pentru că după semnarea tranzacţiei cu Dunărea Leasing, primarul Mazăre a aruncat datoria în curtea RADET, hotărând că aceste computere să intre în dotarea regiei. Acesta a fost numai unul din contractele care au condus la aducerea RADET la sapă de lemn. Probabil ca aceeaşi strategie se va aplica şi-n cazul celeilalte regii a primăriei ; RADPP.”
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a formulat acuzaţii la adresa primarului Radu Mazăre fără a-i solicita şi prezenta punctul de vedere cu privire la problemele prezentate, fapt ce a condus la încălcarea principiului audiatur et altera pars prevăzut de art. 42 alin. (2) din Codul audiovizualului, precum şi a dispoziţiilor art. 68 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, potrivit cărora, radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial.
Respectarea principiului invocat este obligatorie şi presupune condiţii nediscriminatorii de exprimare în cadrul aceluiaşi program, în sensul că persoana la adresa căreia sunt formulate acuzaţii trebuie să aibă posibilitatea de a-şi susţine şi apăra interesele pe aspectele incriminate. Membrii Consiliului consideră că neprezentarea opiniei domnului Radu Mazăre în cadrul reportajului respectiv a fost de natură a prejudicia şi dreptul la imagine al acestuia, lucru nepermis de normele legale din domeniu.
În temeiul dispoziţiilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 al aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. pentru postul de televiziune CTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune CTV cu somaţie publică, întrucât în cadrul reportajului difuzat în emisiunea informativă “Ştirile CTV”, din zilele de 13 şi 14 mai 2008, radiodifuzorul a adus acuzaţii unei persoane publice, care are şi calitatea de candidat pentru o funcţie în cadrul autorităţilor administraţiei publice locale, cu privire la activitatea sa publică şi electorală, fără a se solicita şi prezenta punctul de vedere al acesteia, fapt ce contravine principiului audiatur et altera pars instituit prin dispoziţiile art. 42 din Codul audiovizualului,
De asemenea, au fost încălcate şi dispoziţiile art. 67 din legea pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, care dispun că radiodifuzorii au obligaţia de a reflecta campania electorală în mod echitabil, echilibrat şi imparţial .”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.