Decizia nr. 424 din 20.05.2008

20.05.2008


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L.,
cu sediul în Mamaia, Hotel Parc, etaj 14,
jud. Constanţa

pentru postul de televiziune CTV
Mamaia, Hotel Parc, etaj 14,
jud. Constanţa

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 15 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat rapoartele întocmite de Serviciul Inspecţie cu privire la respectarea de către postul de televiziune CTV a normelor privind desfăşurarea campaniei electorale pentru alegerile locale ce urmează a se desfăşura în data de 1 iunie 2008.

Postul de televiziune CTV aparţine radiodifuzorului S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. TV 385.1/23.05.2006 şi decizia de autorizare nr. 1343.0/23.10.2007).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. a încălcat prevederile art. 64 alin. (4), 65 alin. (7) şi art. 66 alin. (1) din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare şi pe cele ale art. 42 alin. (1) şi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile art. 64 alin. (4) din Legea nr. 67/2004, spoturile publicitare de 20 - 30 de secunde care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor şi dezbaterilor electorale.

Potrivit dispoziţiilor art. 65 alin. (7) din Legea nr. 67/2004, timpii de antenă la radiodifuziunile şi televiziunile publice şi private, inclusiv cele prin cablu, se acordă partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, în fiecare din zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.

Art. 66 alin. (1) prevede că în perioada campaniei electorale, candidaţii şi reprezentanţii partidelor politice aflate în competiţie au acces la posturile publice şi private de radiodifuziune şi de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale, în condiţiile art. 63, 64 şi 65.

Potrivit dispoziÅ£iilor 42 alin. (1) ÅŸi (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare :

(1) Orice persoană are dreptul la propria imagine.

(2) ÃŽn cazul în care în emisiunile audiovizuale se aduc acuzaÅ£ii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susÅ£inute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-ÅŸi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaÅ£iile sunt aduse de radiodifuzor, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars.

În fapt, postul de televiziune CTV a difuzat, sâmbătă 3 mai 2008, în intervalul orar 20:37 – 20:43 selecţiuni, transmise în direct, de la mitingul de lansare a d-lui Victor Manea - candidat PNL pentru funcţia de primar al municipiului Constanţa, miting desfăşurat în Piaţa Ovidiu. La finalul transmisiunii, pe post a fost difuzat un clip electoral al d-lui Victor Manea, fapt ce contravine prevederilor legale potrivit cărora spoturile publicitare care îndeamnă electoratul să voteze un candidat sau o listă de candidaţi pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor şi dezbaterilor electorale, transmiterea acestora fiind permisă, conform legii, numai în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile articolului 64 alin. (4) din Legea nr. 67/2004, întrucât spoturile publicitare au fost difuzate în alte condiţii decât cele menţionate de articolul amintit.

De asemenea, prin faptul că a difuzat spotul electoral din data de 3 mai 2008, în ziua de sâmbătă, radiodifuzorul nu a respectat nici condiţiile prevăzute la art. 65 alin. (7) din Legea nr. 67/2004, care prevăd că timpii de antenă la radiodifuziunile şi televiziunile publice şi private, inclusiv cele prin cablu, se acordă partidelor politice, alianţelor politice şi alianţelor electorale, în fiecare din zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.

Membrii Consiliului au mai constatat că postul de televiziune CTV a difuzat vineri, 16 mai 2008, în intervalul orar 18:07– 18:56, o emisiune de dezbateri cu titlul „EdiÅ£ie specială – NOUL NÄ‚VODARI”, emisiune la care a participat, în calitate de invitat, domnul Jean Paul Tucan – candidat PNL la funcÅ£ia de primar al oraÅŸului Năvodari, acesta prezentându-ÅŸi proiectele de dezvoltare a localităţii.

Întrucât emisiunea nu a fost încadrată de radiodifuzor ca fiind una de reflectare a campaniei electorale, prin difuzarea acesteia au fost încălcate prevederile art. 64 alin. (1) dispoziţii potrivit cărora programele, opiniile şi mesajele cu conţinut electoral pot fi prezentate exclusiv în emisiuni electorale şi de dezbateri electorale, precum şi cele ale art. 66 alin. (1) conform cărora în perioada campaniei electorale candidaţii au acces la posturile de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale.

O altă abatere constatată de membrii Consiliului se referă la faptul că în cadrul emisiunii electorale „Vorbe ÅŸi fapte” transmisă miercuri, 14.05.2008, au fost difuzate unele spoturi electorale a căror durată a depăşit limita maximă permisă de lege, respectiv 30 de secunde. De exemplu : spotul electoral al candidatului PNL Jean Paul Tucan la Primaria Năvodari a avut o durată de 47 secunde, iar cel al candidatului Corneliu Neagoe ÅŸi PNÅ¢CD (la Primaria ConstanÅ£a) a avut o durată de 39 secunde.

Membrii Consiliului au mai constatat că emisiunea informativa „Ştirile CTV” difuzată miercuri, 14.05.2008, începând cu ora 19.00, a conÅ£inut un reportaj în cuprinsul căruia s-au adus acuzaÅ£ii la adresa domnului Radu Mazăre, fără a se solicita ÅŸi difuza ÅŸi punctul de vedere al acestuia cu privire la faptele imputate, fapt ce contravine principiului „audiatur et altera pars” instituit de prevederile art. 42 alin. (2) din Codul audiovizualului. Åžtirea a avut următorul conÅ£inut :

Constanţa şi-a atras trista etichetă de oraşul cu cele mai multe benzinării şi betoane şi a devenit una dintre cele mai poluate localităţi din ţară. Vegetaţia din municipiu este pe cale de dispariţie. Puţinele acţiuni de plantare de arbuşti şi flori ale Primăriei au fost doar în beneficiul edilului şi prietenilor săi.

Pentru că a fost certat adesea chiar de către cei care l-au votat, că a consimÅ£it la distrugerea spaÅ£iilor verzi din municipiu prin eliberarea de avize pentru construirea unor edificii chiar pe suprafaÅ£a parcurilor, Radu Mazare ÅŸi-a dat brusc seama că se apropie alegerile ; ce-ar fi să-ÅŸi mai imbunătăţească puÅ£in imaginea ? Ideea a fost bună, dar nu pentru constănÅ£eni, ci mai degrabă pentru interesele proprii dacă Å£inem cont de faptul că licitaÅ£ia pentru amplul program de plantări a fost câştigată de SC POMACOST SA. Banii au fost achitaÅ£i firmei POMACOST SA administrată chiar de vărul primarului Mazăre, Basarab Popa.

Beneficiile unei astfel de afaceri nu sunt deloc de neglijat având în vedere că vărul Basarab prin firma POMACOST a băgat în buzunare nu mai puÅ£in de 700.465 de lei fără tva. Trebuie menÅ£ionat faptul că SC POMACOST a fost preferată în ciuda faptului că preÅ£ul pe care îl practică este mai mare decât la alte societăţi de profil. ÃŽn acest context ne simÅ£im datori să-l întrebăm, în numele cetăţenilor ConstanÅ£ei pe domnul primar Mazare, dacă e adevărat că firma POMACOST îi aparÅ£ine domniei sale ÅŸi a prietenilor domniei sale NicuÅŸor Constantinescu ÅŸi Sorin StruÅ£insky, POMACOST însemnând de fapt Popa, Mazăre, Constantinescu, StruÅ£insky ?

Membrii Consiliului au considerat că neprezentarea opiniei domnului Radu Mazăre în cadrul reportajului respectiv a fost de natură a prejudicia şi dreptul la imagine al acestuia, lucru nepermis de normele legale din domeniu.

Având în vedere aspectele prezentate mai sus, membrii Consiliului au propus sancţionarea radiodifuzorului cu somaţie publică.

În temeiul dispoziţiilor art. 75 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 162 alin. (2) din Decizia 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 al aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. pentru postul de televiziune CTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.

Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 S.C. CTV MEDIA GROUP S.R.L. are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune CTV cu somaÅ£ie publică, întrucât în cadrul emisiunii informative din data de 14 mai 2008, ora 19.00, a fost difuzat un reportaj în care au fost aduse acuzaÅ£ii unei persoane, fără a se solicita ÅŸi prezenta punctul de vedere al acesteia, fapt ce contravine principiului “audiatur et altera pars” prevăzut de dispoziÅ£iile art. 42 din Codul audiovizualului.

Membrii Consiliului au mai reţinut că sâmbătă, 3 mai 2008, a fost difuzat un spot electoral în alte emisiuni decât cele cu caracter electoral, fapt ce contravine prevederilor Legii nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.

Potrivit acestor dispoziţii, spoturile care îndeamnă electoratul să voteze un candidat pot fi difuzate numai în interiorul emisiunilor şi dezbaterilor electorale, şi doar în zilele de luni, marţi, miercuri, joi şi vineri.

De asemenea, în data de 14 mai 2008, postul de televiziune CTV a difuzat spoturi electorale cu o durată mai mare de 30 de secunde, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 64 alin.(4) din actul normativ invocat mai sus.

Au mai fost încălcate prevederile art. 66 din Legea nr. 67/2004 pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale, deoarece într-o emisiune difuzată în data de 16.05.2008, care nu avea caracter electoral, a fost invitată o persoană ce candidează la alegerile locale din 1 iunie. Conform dispoziţiilor invocate, în perioada campaniei electorale candidaţii au acces la posturile de televiziune numai la emisiunile şi dezbaterile electorale.

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.