Decizia nr. 441 din 08.09.2015

15.09.2015


envoyer l'article par mail title=


 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 08 septembrie 2015, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare cu privire la difuzarea spotului publicitar pentru promovarea produsului Urifin.
 Posturile de televiziune Animal Planet (ex. 24.02.2015, ora 11:11), Antena Stars (ex. 29.03.2015, ora 23:16), AXN (ex. 29.03.2015, ora 17:31),
 AXN Black (ex. 24.02.2015, ora 19:43), AXN White (ex. 24.02.2015, ora 20:07),
 B1 TV (ex. 29.03.2015, ora 20:56), Comedy Central Extra (ex. 24.02.2015, ora 16:16), Favorit TV (ex. 29.03.2015, ora 22:26), NaÅ£ional TV (ex. 29.03.2015, ora 11:44), Paramount (ex. 24.02.2015, ora 22:36), Realitatea TV (ex. 29.03.2015, ora 21:52), România TV (ex. 29.03.2015, ora 17:34), TCM (ex. 24.02.2015, ora 18:35), TLC (ex. 24.02.2015, ora 21:31) ÅŸi Universal Channel (ex. 24.02.2015, ora 22:12) au difuzat în perioada 9 februarie - 2 aprilie 2015 un spot de publicitate pentru suplimentul alimentar Urifin, cu durata de 20 de secunde.

 Descriere :
 Spotul constă într-o animaÅ£ie în care apare iniÅ£ial reprezentarea unei femei. Apoi, sunt formate din sfere de culoare roÅŸie o bicicletă, turnul Eiffel, un proiector pentru filme, iar la final, sunt afiÅŸate imagini cu cutii ÅŸi recipiente de Urifin ÅŸi ceai de la Alevia.
 Voce din off : Uită de infecÅ£ia urinară ! De acum poÅ£i face orice îţi doreÅŸti : plimbări cu bicicleta, excursii cu prietenii, timp petrecut cu cei dragi. Pachetul complex Urifin plus ceai de la Alevia susÅ£ine sănătatea tractului urinar ÅŸi reduce disconfortul. Urifin, soluÅ£ia complexă pentru un tract urinar sănătos.

 ÃŽn ceea ce priveÅŸte informaÅ£iile afiÅŸate pe ecran, pe întreaga durată a spotului publicitar este afiÅŸată în partea stângă-jos sigla : Alevia Urifin. De asemenea, în timp ce se află pe ecran imagini cu cutiile ÅŸi recipientele Urifin, sunt afiÅŸate textele : Acesta este un supliment alimentar. CitiÅ£i cu atenÅ£ie prospectul (în partea de jos a ecranului) ; Pachet complet : comprimate + ceai ; SusÅ£ine sănătatea tractului urinar. (în partea stângă a ecranului).

 La finalul spotului, este afiÅŸată în centrul ecranului sigla Alevia, alături de cuvintele : Strop de bine ; Propolis vitamina C ; Memorie ; Ceaiuri ; Aloe vera ; Calciu ; Complex B ; Răceală, Spirulină ; Imunitate ; Ginseng ; Coenzima G10 ; Stres ÅŸi anxietate ; Ginko biloba ; Viaţă sexuală ; Copii ; Ulei de peÅŸte ÅŸi alte cuvinte ilizibile în înregistrările de care dispunem, din cauza mărimii mici a caracterelor (2 secunde). Potrivit raportului de monitorizare, începând cu data de 3 aprilie 2015, spotul de publicitate pentru suplimentul alimentar Urifin nu a mai fost difuzat.

 ÃŽn urma dezbaterilor ce au avut loc după analizarea raportului de monitorizare, Consiliul a constatat că spotul pentru promovarea produsului Urifin a fost difuzat cu încălcarea prevederilor art. 102 alin. (1) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziÅ£iile legale.

 Conform punctului de vedere comunicat de Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), înregistrat la CNA cu nr. 7171/1/08.09.2015, referitor la conÅ£inutul spotului difuzat pe posturile de televiziune menÅ£ionate, informaÅ£iile prezentate încalcă prevederile legale în materie de publicitate, în sensul că afirmaÅ£ia “Uită de infecÅ£iile urinare” poate exagera calităţile produsului ÅŸi eficacitatea acestuia inclusiv în tratarea unor probleme medicale, iar Conform Registrului European al MenÅ£iunilor de Sănătate nu există menÅ£iuni aprobate pentru ingredientele produsului.

 ÃŽn consecinţă, Comitetul Etic al RAC a decis că se încalcă prevederile Codului de Practică în Comunicarea Comercială elaborat de RAC, potrivit cărora comunicarea trebuie să evite orice afirmaÅ£ie sau reprezentare care ar putea înÅŸela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special în ceea ce priveÅŸte : a) caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi natura sa, compoziÅ£ia, metoda ÅŸi data fabricaÅ£iei, modul de execuÅ£ie, domeniul de utilizare, eficienÅ£a ÅŸi performanÅ£a, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaÅ£ia, parametrii tehnico-funcÅ£ionali, rezultatele aÅŸteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele ÅŸi caracteristicile esenÅ£iale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului său etc.
 ÃŽn urma analizării spotului Urifin, membrii Consilliului consideră că afirmaÅ£ia, “Uită de infecÅ£ia urinară !”, are rolul de a amplifica calităţile produsului ÅŸi eficacitatea acestuia, fapt ce contravine dispoziÅ£iilor legale în materie de publicitate. Având în vedere aceste aspecte, membrii Consiliului apreciază că spotul analizat constituie publicitate care nu este conformă cu dispoziÅ£iile legale, publicitate interzisă de prevederile art. 102 alin. (1) din Codul audiovizualului

 Consiliul consideră că numai respectarea prevederilor legale în materie de publicitate poate asigura o informare corectă ÅŸi completă a publicului telespectator ÅŸi o competiÅ£ie loială între comercianÅ£ii care îşi promovează produsele ÅŸi serviciile pe posturile de televiziune.

 Pentru aceste considerente, cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune intrarea în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar pentru promovarea produsului Urifin, în sensul ca, în situaÅ£ia reluării difuzării lui, să respecte condiÅ£iile specifice comunicărilor comerciale prevăzute de legislaÅ£ia audiovizuală.