Decizia nr. 447 din 26.05.2008
26.05.2008

DECIZIA nr. 447 din 26.05.2008
privind somarea S.C. TV ANTENA 1 S.A.
cu sediul în BUCUREŞTI, Şos. Bucureşti Ploieşti nr. 25-27, sector 1
Tel : 021/203.03.96 ; Fax : 021/203.03.90,
pentru postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV
Braşov, Bd. Mihail Kogălniceanu nr. 19, bl. C5, et. 11, jud. Braşov
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 26 mai 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, în baza reclamaţiei înregistrate la C.N.A. sub nr. 7031/23.05.2008, cu privire la difuzarea spotului cu caracter electoral al candidatului PD-L la funcţia de Preşedinte al Consiliului Judeţean Braşov, de către postul de televiziune postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV.
Postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV aparţine radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 238.1/12.12.2001 şi decizia de autorizare nr. 500.0/24.06.2003).
În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că S.C. TV ANTENA 1 S.A. a încălcat prevederile art. 10 şi art. 11 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor art. 10, interviurile şi declaraţiile copilului trebuie luate şi difuzate cu responsabilitate şi discernământ, astfel încât acesta să nu fie chestionat pentru a-i fi smulse păreri referitoare la probleme intime de familie sau pentru a-i fi cerute opinii în chestiuni care depăşesc puterea lui de judecată.
Conform prevederilor art. 11, radiodifuzorii au obligaţia de a lua toate măsurile astfel încât copilul implicat, în orice mod, în emisiuni de radio sau de televiziune să nu fie expus nici unui risc fizic, psihic ori moral care ar putea decurge din realizarea respectivelor emisiuni.
În fapt, în ziua de 21 mai 2008, la ora 16:48, postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV a difuzat un spot electoral al domnului Dumitru Ioan Puchianu, candidat PD-L la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Braşov.
Copiii care au apărut pe parcursul spotului, cu vârste de până la 14 ani, au fost prezentaţi în ipostaze dramatice din viaţa lor, fiecare dintre ei dorindu-şi rezolvarea unei probleme care depăşea puterea lor de înţelegere şi de judecată.
Spre exemplu : fetiţa care-şi dorea asfalt a fost prezentată jucându-se pe o stradă plină de gropi ; băieţelul care dorea să aibă apă la robinet apare în clip cărând cu greutate o găleată plină cu apă ; un altul ieşind de la toaleta din curte îşi dorea baie în casă ; o fetiţă care şi-a exprimat dorinţa să vândă laptele de la vacă este prezentată cu animalul la păscut ; altă fetiţă bonlavă, care apare în clip imobilizată la pat, afirmă că „salvarea vine greu şi n-avem farmacie”, iar un băieţel care şi-a exprimat dorinţa să-i vină parinţii acasă din Italia a fost prezentat în curtea casei, în spatele său aflându-se o bătrână.
La finalul clipului, pe ecran s-au succedat imagini cu următoarele texte :
„Noi nu putem vota.
Tu da !”
(...)
„Puchianu reclădeşte judeţul.
Votează-l !”
Conţinutul celor două texte afişate a fost rostit de copii în cor.
Aceste dorinţe ale copiilor au fost prezentate de radiodifuzor ca o neputinţă, singura salvare pentru aceştia fiind candidatul PD-L la funcţia de preşedinte al Consiliului Judeţean Braşov – domnul deputat Dumitru Ioan Puchianu.
Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că modalitatea în care domnul Dumitru Ioan Puchianu a înţeles să convingă electoratul să voteze, prezentând un clip electoral cu un conţinut în care sunt abordate teme importante care preocupă societatea românească şi care a avut ca protagonişti copii, ce au fost determinaţi să-şi spună părerea în legătură cu probleme delicate care depăşesc puterea lor de înţelegere, insistându-se pe elementul emoţional, contravine dispoziţiilor legale din domeniul audiovizualului.
Membrii Consiliului au apreciat că difuzarea unei spot în care copiii sunt expuşi pentru transmiterea unui mesaj electoral este de natură a le afecta creşterea şi educaţia, ţinând cont de nevoia de protecţie psihică şi morală a acestora, precum şi de necesitatea integrării lor armonioase în viaţa socială.
De asemenea, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat şi prevederile art. 11 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, întrucât copiii prezentaţi în material au fost expuşi unui risc psihic, deoarece, la o vârstă fragedă (cum era cea a copiilor prezentaţi în spotul electoral), capacitatea de înţelegere a problemelor ridicate de ei este aproape inexistentă.
În temeiul dispoziţiilor art. 162 din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de dispoziţiile art. 15 al aceleiaşi legi, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 1 S.A. pentru postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei CNA nr. 52/2003 S.C. TV ANTENA 1 S.A. are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune ANTENA 1 BRAŞOV cu somaţie publică, întrucât în ziua de 21 mai 2008, a difuzat un spot electoral în care mai mulţi copii au fost folosiţi în scop electoral, îndemnând alegătorii să voteze un anume candidat.
Prin difuzarea acestui spot au fost încălcate prevederile art. 10 şi 11 din Codul audiovizualului, potrivit cărora, radiodifuzorii au obligaţia de a lua toate măsurile astfel încât copilului implicat în emisiuni să nu îi fie cerute opinii în chestiuni care depăşesc puterea lui de judecată”.
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.