Decizia nr. 574 din 19.05.2009

19.05.2009


envoyer l'article par mail title=

privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
cu sediul în Bucureşti, sector 1, Piaţa Presei Libere nr. 1, Corp A4, etaj 2, camera 28, C.U.I. 14080700

pentru postul REALITATEA TV
Bucureşti, Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 19 mai 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare, cu privire la mondul la modul în care a fost reflectată, în emisiunile de ştiri şi de dezbateri, difuzate în perioada 11-17.05.2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, de postul REALITATEA TV.

Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. TV 263.2/03.05.2004, decizia de autorizare nr. 704.0/20.07.2004).

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 şi ale art. 5 alin. (4) lit.a) şi b) din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

Potrivit prevederilor invocate :

„Art. 3 - Radiodifuzorii publici ÅŸi privaÅ£i sunt obligaÅ£i să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea următoarelor principii :

a) echitate - competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuÅ£i electoratului ;
b) echilibru - prezentarea competitorilor electorali proporÅ£ională cu importanÅ£a evenimentelor electorale ;
c) imparţialitate - obligaţia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv şi echidistant.

Art. 5 alin. (4) Timpii de antenă oferiÅ£i competitorilor electorali, potrivit dispoziÅ£iilor art. 7, trebuie să respecte ponderea stabilită prin dispoziÅ£iile art. 18 alin. (4) din Legea nr. 33/2007, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, după cum urmează :
a) 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, organizaÅ£iilor cetăţenilor aparÅ£inând minorităţilor naÅ£ionale care au membri în Parlamentul European ÅŸi care participă la alegeri, precum ÅŸi alianÅ£elor politice sau electorale dintre acestea ;
b) 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, alianÅ£elor politice, alianÅ£elor electorale, organizaÅ£iilor cetăţenilor aparÅ£inând minorităţilor naÅ£ionale care nu au membri în Parlamentul European care participă la alegeri, precum ÅŸi candidaÅ£ilor independenÅ£i.”

În urma analizării raportului de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că, în perioada menţionată, în cadrul emisiunilor de ştiri postul REALITATEA TV nu a reflectat în mod echitabil şi echilibrat activităţile de campanie electorală ale candidaţilor aflaţi în competiţie electorală.

Astfel, candidaÅ£ii UDMR nu au fost prezenÅ£i în nicio emisiune de ÅŸtiri, reprezentaÅ£ii PNL au beneficiat de 14 secunde din emisiunile de acest gen, în timp ce activităţile de campanie electorală ale altor partide au fost reflectate după cum urmează : PSD+PC - 272 secunde, PD-L - 217, ÅŸi PNÅ¢, PFC, PRM ÅŸi independenÅ£i neparlamentari - 19 secunde.

De asemenea, în aceeaşi perioadă monitorizată, în cadrul emisiunilor de dezbateri au fost prezenţi numai reprezentanţii PSD+PC, cu un număr de 3 apariţii, PD-L - 2 şi PNL – 1, în timp ce competitorii electorali ai altor partide politice, care candidează pentru alegerea în Parlamentul European, nu au avut nicio apariţie.

Procedând astfel, radiodifuzorul nu a respectat principiile echităţii, echilibrului şi imparţialităţii reglementate de dispoziţiile art. 3 din Decizia C.N.A. nr. 391/2009.

Principiile enunţate presupun ca toţi candidaţii şi competitorii electorali să fie prezenţi în mod echilibrat în emisiuni de dezbatere electorală, pentru că numai în acest fel publicul poate cunoaşte progamele politice ale acestora şi activităţile de campanie electorală. Numai în acest fel, publicul va putea vota în cunoştinţă de cauză.

De asemenea, în aceste condiţii, radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 5 alin. (4) din Decizia nr. 391/2009, potrivit cărora timpii de antenă se repartizează în mod egal competitorilor electorali.

Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 21 din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European şi ale art. 91 alin. (1) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A. pentru postul REALITATEA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate

Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, S.C. REALITATEA MEDIA S.A. are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunilor de ştiri electorale şi de dezbateri, difuzate în perioada 11 - 17 mai 2009, nu a prezentat în mod echitabil şi echilibrat informaţii cu privire la activităţile de campanie electorală ale candidaţilor sau competitorilor electorali la alegerile pentru Parlamentul European.

De exemplu, nu a fost prezentată nicio ştire privind candidaţii UDMR, reprezentaţii PNL au beneficiat de un timp redus de prezentare, în timp ce activităţile de campanie electorală ale altor partide au fost reflectate în emisiunile de ştiri într-o proporţie mult mai mare.

De asemenea, un dezechilibru similar a fost constatat şi în cazul emisiunilor de dezbateri.

Potrivit regulilor de desfăşurare a campaniei electorale radiodifuzorii au obligaÅ£ia să reflecte activităţile de campanie electorală în mod echitabil ÅŸi echilibrat, oferind tuturor candidaÅ£ilor posibilitatea de a se face cunoscuÅ£i electoratului, iar timpii de antenă repartizează în mod egal competitorilor electorali.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.