Decizia nr. 612 din 15.06.2010

15.06.2010


envoyer l'article par mail title=

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 15 iunie 2010, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la spoturile publicitare Vodafone Business Talk şi Vodafone Complet, difuzate pe posturile de radio.

Spoturile au următorul conÅ£inut :

  • Spot Vodafone Business Talk :

„(…) ÅŸi astăzi sunt om de afaceri, coleg, soÅ£ ÅŸi tată. Noroc că-i pot suna pe toÅ£i !
Voce : Abonează-te acum la Vodafone Business Talk ÅŸi ai mii de minute naÅ£ionale, internet pe mobil gratuit pentru o lună ÅŸi telefonul potrivit profilului tău de om de afaceri, la preÅ£ special.Vodafone.”

Spotul a fost difuzat de postul de radio Europa FM în data de 09.06.2010, orele 08.16 şi 09.54, şi postul Realitatea FM în ziua de 14.06.2010, ora 08.31.

  • Spot Vodafone Complet :

„Ce faci ?
Uite, mama vrea un număr personalizat şi explicam că tasta 6 e M, tasta 2 e A...
Ce frumos ! ...număr cu mămica ! (...)
Voce off : Fiecare abonament vine cu ceva în plus. Acum, doar la _ Vodafone poÅ£i să-Å£i alegi ce nume vrei ÅŸi să-l transformi gratuit în număr de telefon. Abonează-te la Vodafone Complet ÅŸi ai 125 de minute naÅ£ionale, 800 de minute în reÅ£ea, bonus 2500 de minute în reÅ£ea, totul la 8,99 euro. Detalii pe Vodafone.ro. Intră în cea mai tare reÅ£ea ! Merită ! Vodafone.”

Spotul s-a difuzat de postul de radio Pro FM în data de 10.06.2010, ora 08.41, 11.06.2010 - ora 09.41.

Analizând raportul de monitorizare şi audiind spoturile publicitare prezentate, Consiliul a constatat că acestea sunt difuzate cu încălcarea prevederilor art. 114 alin. (1) lit. c şi art. 115 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare

Potrivit dispoziÅ£iilor invocate :

  • art. 114 : (1) InformaÅ£iile prezentate în spoturi publicitare sau în emisiuni de teleshopping nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinÅ£a :

lit. c) - preÅ£ului sau a tarifelor ; acestea vor fi prezentate integral, incluzând taxa pe valoarea adăugată ÅŸi toate taxele suplimentare.

  • art. 115 : Publicitatea sau teleshoppingul care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar ÅŸi neechivoc,data la care încetează oferta sau, după caz, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri ori de servicii disponibil, iar dacă oferta specială nu a început încă, data de începere a perioadei în care se aplică preÅ£ul special sau alte condiÅ£ii specifice.

Analizând conţinutul spotului Vodafone Business Talk, membrii Consiliului au apreciat că acesta nu respectă dispoziţiile art. 114 alin. (1) lit. c) din Codul audiovizualului, potrivit cărora informaţiile prezentate în spoturi publicitare nu trebuie să inducă în eroare publicul, direct ori prin omisiune, în privinţa preţului sau a tarifelor.

Membrii Consiliului au apreciat că aÅŸa cum este formulat enunÅ£ul nu se înÅ£elege în mod clar ÅŸi fără echivoc dacă este vorba despre un preÅ£ special pentru abonament ori dacă preÅ£ul special se referă la „telefonul potrivit profilului tău de om de afaceri”.

De asemenea, în situaţia în care prin preţul special se înţelege preţul abonamentului, Consiliul a considerat că nu sunt furnizate informaţii precise privind valoarea sau modul de stabilire a acestuia.

Pe site-ul Vodafone, la secÅ£iunea abonamente de voce, pentru abonamentul Vodafone Business Talk se face următoarea precizare : „Costul pachetului promoÅ£ional Vodafone Business Talk diferă în funcÅ£ie de numărul de minute incluse lunar în abonament, de numărul de SIM-uri pe care activezi internetul si de telefoanele achiziÅ£ionate”, precizare care nu se regăseÅŸte în informaÅ£ia prezentată în spotul difuzat de posturile de radio.

Cu privire la spoturile de promovare a celor două tipuri de abonament, Consiliul a mai constatat că acestea încalcă şi dispoziţiile art. 115 din Codul audiovizualului, în sensul că în spoturile în cauză nu se specifică faptul că se referă la o promoţie şi nici perioada în care este valabilă aceasta ori data la care încetează promoţia.

Astfel, deşi de pe site-ul Vodafone rezultă că promoţia pentru abonamentul Vodafone Business Talk se desfăşoară în perioada 7 iunie - 7 august 2010, iar pentru abonamentul Vodafone Complet promoţia este valabilă în perioada 3 iunie - 20 iunie 2010, în cadrul spoturilor nu se face nicio menţiune despre acest fapt, fiind încălcată obligaţia prevăzută de Codul audiovizualului.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului consideră că difuzarea spoturilor publicitare Vodafone Business Talk şi Vodafone Complet s-a făcut cu încălcarea regulilor unei informării corecte şi complete a publicului, fiind de natură să prejudicieze interesele consumatorilor.

În consecinţă, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor pentru Vodafone Business Talk şi Vodafone Complet, în sensul respectării regulilor de difuzare a publicităţii în audiovizual.