Decizia nr. 661 din 11.06.2009

11.06.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu suma de 2.500 lei a S.C. CANARIS S.R.L., CF 3051742
Braşov, str. Olteţ nr. 10-11, jud. Braşov

pentru postul de televiziune MIX 2
Braşov, srt. Olteţ nr. 10-11, jud. Braşov

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 11 iunie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie cu privire la modul în care a fost reflectată, în emisiunile de ştiri şi de dezbateri electorale difuzate în perioada 18 mai - 06 iunie 2009, activitatea de campanie electorală a candidaţilor pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, de către postul MIX 2.

Postul de televiziune MIX 2 aparţine S.C. CANARIS S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. TV 011.1/21.01.1993 şi decizia de autorizare nr. 093.0/11.01.1995).

Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. CANARIS S.R.L. a încălcat dispoziţiile art. 3 şi ale art. 5 alin. (4) lit. a), b) din Decizia nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

Potrivit prevederilor invocate :

„Art. 3 - Radiodifuzorii publici ÅŸi privaÅ£i sunt obligaÅ£i să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute în prezenta decizie, reflectarea desfăşurării unei campanii electorale, cu respectarea următoarelor principii :
a) echitate - competitorii electorali trebuie să aibă posibilitatea de a se face cunoscuÅ£i electoratului ;
b) echilibru - prezentarea competitorilor electorali proporÅ£ională cu importanÅ£a evenimentelor electorale ;
c) imparÅ£ialitate - obligaÅ£ia radiodifuzorilor de a trata competitorii electorali obiectiv ÅŸi echidistant”.

„Art. 5 alin. (4) - Timpii de antenă oferiÅ£i competitorilor electorali, potrivit dispoziÅ£iilor art. 7 lit. a) ÅŸi b), trebuie să respecte ponderea stabilită prin dispoziÅ£iile art. 18 alin. (4) din Legea nr. 33/2007, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, după cum urmează :
- lit. a) 4/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, organizaÅ£iilor cetăţenilor aparÅ£inând minorităţilor naÅ£ionale care au membri în Parlamentul European ÅŸi care participă la alegeri, precum ÅŸi alianÅ£elor politice sau electorale dintre acestea ;
- lit. b) 1/5 din timpii de antenă se repartizează în mod egal partidelor politice, alianţelor politice, alianţelor electorale, organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale care nu au membri în Parlamentul European care participă la alegeri, precum şi candidaţilor independenţi."

ÃŽn urma analizării raportului de inspecÅ£ie, membrii Consiliului au constatat că, în perioada menÅ£ionată, în cadrul emisiunilor de dezbatere electorală, competitorii au fost prezenÅ£i, după cum urmează : reprezentanÅ£ii PNL în emisiuni a căror durată însumată a fost de aproximativ 13h ÅŸi 15 minute, cei ai PSD-PC în emisiuni a căror durată însumată a fost de aproximativ 05 ore ÅŸi 40 de minute, cei ai PD-L în emisiuni a căror durată însumată a fost de aproximativ 4 ore ÅŸi 52 de minute, ai UDMR de aproximativ 02 ore ÅŸi 44 de minute, iar cei ai PRM de aproximativ 1 oră ÅŸi 04 minute, în timp ce alÅ£i competitori electorali care au candidat pentru alegerea în Parlamentul European nu au avut nicio apariÅ£ie.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu a respectat prevederile art. 3 din Decizia C.N.A. nr. 391/2009, dispoziţii care prevăd că radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure reflectarea desfăşurării campaniei electorale, cu respectarea principiilor echităţii, echilibrului şi imparţialităţii.

Aceste principii presupun ca toţi competitorii electorali să fie trataţi în mod echitabil şi echilibrat, astfel încât fiecare dintre aceştia să-şi poată prezenta programul, în scopul informării electoratului.

De asemenea, au fost încălcate şi dispoziţiile art. 5 alin. (4) din Decizia nr. 391/2009, normă care instituie regula potrivit căreia timpii de antenă se repartizează în mod egal competitorilor electorali.

Scopul acesteia este ca toţi candidaţii şi competitorii electorali să fie trataţi în mod echidistant, astfel încât fiecare dintre aceştia să aibă posibilitatea de a se face cunoscut electoratului, beneficiind de o prezentare proporţională cu importanţa evenimentelor electorale. Un astfel de demers dă posibilitatea publicului telespectator să beneficieze de informaţiile necesare pentru a vota în cunoştinţă de cauză.

Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus şi votat sancţionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 2.500 lei pentru încălcarea dispoziţiilor art. 3 şi art. 5 alin. (4) din Decizia C.N.A. nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.

Consiliul a avut în vedere şi faptul că, în perioada de monitorizare anterioară celei ce face obiectul prezentei decizii, radiodifuzorul a procedat în mod similar, difuzând ştiri şi dezabteri electorale cu încălcarea aceloraşi prevederi, motiv pentru care a fost sancţionat cu o somaţie publică. Cu toate acestea, postul de televiziune MIX2 nu a intrat în legalitate, continuând să transmită activitatea de campanie electorală a competitorilor electorali cu încălcarea prevederilor actului normativ care stabileşte regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European, respectiv Decizia C.N.A. nr. 391/2009.

Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 21 din Decizia C.N.A. nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European şi ale art. 91 alin. (1) şi (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. CANARIS S.R.L. (licenţă audiovizuală nr. TV 011.1/21.01.1993 ÅŸi decizia de autorizare nr. 093.0/11.01.1995) pentru postul MIX 2, se sancÅ£ionează cu amendă în cuantum de 2.500 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 ÅŸi art. 5 alin. (4) din Decizia C.N.A. nr. 391/2009 privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei electorale pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.


Către

S.C. CANARIS S.R.L.,
Braşov, str. Olteţ nr. 10-11, jud. Braşov CF 3051742

pentru postul de televiziune MIX 2

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 661/11.06.2009 privind amendarea cu 2.500 lei a radiodifuzorului S.C. CANARIS S.R.L ÅŸi vă atenÅ£ionăm că, potrivit dispoziÅ£iilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul MIX 2 cu amendă în cuantum de 2.500 lei, întrucât, în cadrul emisiunilor de dezbatere electorală difuzate în perioada 18 mai - 06 iunie 2009, activitatea competitorilor electorali nu a fost reflectată în mod echitabil şi echilibrat.

Astfel, în cadrul emisiunilor de dezbatere electorală, competitorii electorali au fost prezenÅ£i, după cum urmează : reprezentanÅ£ii PNL în emisiuni a căror durată însumată a fost de aproximativ 13h ÅŸi 15 minute, cei ai PSD-PC în emisiuni de aproximativ 05 ore ÅŸi 40 de minute, cei ai PD-L în emisiuni de aproximativ 4 ore ÅŸi 52 de minute, ai UDMR de aproximativ 02 ore ÅŸi 44 de minute, iar cei ai PRM de aproximativ 1 oră ÅŸi 04 minute, în timp ce alÅ£i competitori electorali care au candidat pentru alegerea în Parlamentul European nu au avut nicio apariÅ£ie.

Potrivit prevederilor legale privind desfăşurarea campaniei electorale, radiodifuzorii au avut obligaţia să asigure reflectarea obiectivă şi echidistantă a campaniei, oferind în mod echitabil şi echilibrat tuturor competitorilor electorali posibilitatea de a se face cunoscuţi electoratului."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.