Decizia nr. 70 din 05.02.2008
05.02.2008

privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Piaţa Presei Libere nr. 1 Corp A4, etaj 2, camera 28, sector 1
BUCUREŞTI
Tel : 021/224.60.33, 224.77.80
Fax : 021/223.09.56, 316.00.24
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin
BUCUREŞTI
Tel : 224.60.33 Fax : 223.09.56, 224.75.85, 316.00.01
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 05 februarie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind modalitatea difuzării publicităţii, în ziua de 04 februarie 2008, de către postul de televiziune Realitatea TV. Postul de televiziune REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.1/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.1/17.02.2005). Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 124 din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit acestor prevederi, în cazul transmisiilor în direct, publicitatea nu trebuie să afecteze integritatea programelor respective.
În fapt, în cursul zilei de 04 februarie 2008, cu începere de la ora 16.08, postul de televiziune Realitatea TV a prezentat, în cadrul unei ediţii speciale, vizita Preşedintelui Franţei, Nicolas Sarkozy, în România. În timpul emisiunii, a fost prezentat în direct, de la ora 16.48, discursul rostit de Preşedintele Sarkozy în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului României.
Deşi discursul nu se încheiase, la ora 17.13 acesta a fost întrerupt brusc de un calup de publicitate, după care, de la ora 17.16, a urmat emisiunea « Editorii realităţii ».
Membrii Consiliului au constatat că, procedând astfel, radiodifuzorul a afectat integritatea programului difuzat, iar publicul telespectator care urmărea postul Realitatea TV, post dedicat exclusiv difuzării emisiunilor cu caracter informativ, a fost prejudiciat, fiind în imposibilitatea de a mai putea viziona finalul discursului Preşedintelui Franţei în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului României.
Având în vedere faptul că radiodifuzorul a înţeles să atribuie acestei emisiuni caracterul unei ediţii speciale dedicate unui eveniment politic marcant pentru relaţiile dintre România şi Franţa, respectiv vizita Preşedintelui Nicolas Sarkozy, ediţie care îşi propusese prezentarea în direct a evenimentelor prilejuite de acest moment, membrii Consiliului au considerat că măsura introducerii calupului de publicitate trebuia corelată cu tipul emisiunii difuzate.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual şi în conformitate cu dispoziţiile art. 91 alin. (1) şi (2), cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A pentru postul de televiziune REALITATEA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate. Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaţie publică, întrucât în ziua de 04 februarie 2008, a difuzat în direct o ediţie specială dedicată vizitei Preşedintelui Franţei în România, în cadrul căreia a prezentat discursul domnului Nicolas Sarkozy în faţa Camerelor reunite ale Parlamentului României. Deşi discursul nu se încheiase, la ora 17.13 acesta a fost întrerupt brusc de un calup de publicitate, după care, de la ora 17.16, a urmat emisiunea „Editorii realităţii”.
Întreruperea transmisiei discursului Preşedintelui Franţei, pentru a se difuza publicitate, a fost de natură a afecta integritatea programului audiovizual transmis, ceea ce contravine prevederilor art. 124 din Codul audiovizualului.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.