Decizia nr. 701 din 23.06.2009

23.06.2009


envoyer l'article par mail title=

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 23 iunie 2009, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 8647/03.06.2009, adresa nr. 9634/23.06.2009, precum ÅŸi raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare privind spotul publicitar al SC RoÅŸia Montana Gold Corporation SA pentru proiectul de exploatare minieră « RoÅŸia Montana », difuzat pe posturile de radio ÅŸi de televiziune.

Spotul transmis pe posturile de radio are următorul conÅ£inut : "O voce din off pune următoarea întrebare : ÃŽn ce proiect ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari ?

Mai mulÅ£i cetăţeni dau următoarele răspunsuri :

- Cei 4 miliarde de dolari ar fi foarte bine investiÅ£i într-o reformă a justiÅ£iei, o justiÅ£ie pentru omul de rând ;
- Aş investi banii în construirea de locuinţe sociale pentru tineri.
- Ai încerca să fac cât mai multe pentru bătrân.
- Ai face salariile mai mari ca să-şi dea interesul.

Voce din off : Noul proiect RoÅŸia Montană aduce României 4 miliarde de dolari respectând standardele europene de mediu."

Până la data de 22 iunie 2009, spotul a fost transmis în această variantă şi pe postruile de televiziune.

În aceste condiţii, Consiliul a constatat că spotul încalcă prevederile art. 107 din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit dispoziţiilor invocate, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Consiliul a constatat că informaţiile oferite publicului nu sunt corecte, în sensul că ele diferă în mod esenţial de cele oferite de Compania Roşia Montana Gold Corporation pe site-ul său.

Pe de o parte, la întrebarea : « ÃŽn ce proiect ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari ? », răspunsul Companiei este : « Noul proiect RoÅŸia Montană aduce României 4 miliarde de dolari ». ÃŽn acest fel, este indusă ideea potrivit căreia această sumă este în totalitate la dispoziÅ£ia statului român în scopul demarării investiÅ£iei a cărei promovare este făcută de spot.

Pe de altă parte, din consultarea paginii de internet indicate în spot rezultă că, de fapt, suma de 4 miliarde de dolari urmează să fie introdusă în mod eşalonat în economia românească şi că, din aceasta, numai 1,8 miliarde dolari reprezintă beneficii directe ale statului român, materializate în dividende pentru Guvernul României, impozite pe salarii, redevenţe şi alte taxe.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a constatat că spotul pentru proiectul de exploatare minieră « RoÅŸia Montana », difuzat pe posturile de televiziune, până în data de 22 iunie 2009, precum ÅŸi pe posturile de radio contravine dispoziÅ£iilor legale invocate, publicul nefiind informat corect cu privire la suma reală ce urmează să fie investită în România în perioada de derulare a proiectului.

Consiliul a analizat şi forma modificată a spotului, transmisă începând cu 22 iunie 2009 numai pe posturile de televiziune.

Spotul în ultima variantă are următorul conÅ£inut :

"O voce din off pune următoarea întrebare : ÃŽn ce proiect ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari ? ÃŽntrebarea este scrisă, cu litere mari, pe ecran. Mai mulÅ£i cetăţeni dau următoarele răspunsuri :

- Cei 4 miliarde de dolari ar fi foarte bine investiÅ£i într-o reformă a justiÅ£iei, o justiÅ£ie pentru omul de rând ;
- Aş investi banii în construirea de locuinţe sociale pentru tineri.
- Ai încerca să fac cât mai multe pentru bătrân.
- Ai face salariile mai mari ca să-şi dea interesul.

Voce din off : Noul proiect RoÅŸia Montană aduce României 4 miliarde de dolari respectând standardele europene de mediu. (Acest text este scris cu litere mari, îngroÅŸate).

ÃŽn partea de jos a ecranului a fost scris cu litere mai mici, timp de 3 secunde, următorul text : Beneficiile directe ale Statului român, într-un cuantum evaluat la 1,8 miliarde USD. Beneficii indirecte pentru economia României, într-un cuantum evaluat la 2,2 miliarde USD. Află mai multe pe www.rmgc.ro."

Vizionând forma modificată a spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 107 şi art. 114 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit art. 107, publicitatea şi teleshoppingul trebuie să servească interesul public prin respectarea regulilor informării corecte.

Alin. (2) al art. 114 alin. (2) prevede că orice informaţie sau avertizare difuzată sub formă de videotext va fi prezentată static, lizibil şi pe o perioadă suficientă, astfel încât să fie clar percepută de telespectatori.

Consiliul a constatat că la întrebarea : « ÃŽn ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari ? », răspunsul Companiei, subliniat ÅŸi scris cu litere mari ÅŸi îngroÅŸate, este : « Noul proiect RoÅŸia Montana aduce României 4 miliarde de dolari ».

Spre deosebire de această informaţie, percepută fără echivoc de telespectatori, în partea de jos a ecranului este titrat cu litere mici şi postat doar 3 secunde o informaţie deosebit de importantă, dar cu greu percepută de public, anume că beneficiile directe ale statului român sunt într-un cuantum evaluat la 1,8 miliarde dolari, iar beneficiile indirecte pentru economia României sunt într-un cuantum evaluat la 2,2 miliarde dolari.

O astfel de prezentare a informaÅ£iilor în spotul de promovare a proiectului de exploatare minieră « RoÅŸia Montana » este de natură să inducă publicului telespectator ideea potrivit căreia suma de 4 miliarde de dolari este la dispoziÅ£ia statului român în scopul demarării investiÅ£iei, ceea ce este contrazis de realitate.

Faţă de aceste aspecte, Consiliul a constatat că spotul vizionat nu informează corect publicul, întrucât modalitatea în care a fost realizată această variantă nu prezintă în mod clar informaţiile cu privire la modul de distribuire a acestei potenţiale sume, astfel încât acestea nu pot fi percepute decât cu greu de public.

Or, potrivit legislaţiei audiovizuale, spoturile trebuie să ofere telespectatorilor informaţii pe care să le poată recepta cu uşurinţă şi în mod clar.

Pentru aceste considerente, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune, în temeiul ÅŸi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar al SC RoÅŸia Montana Gold Corporation SA pentru proiectul de exploatare minieră « RoÅŸia Montana », transmis pe posturile de radio ÅŸi de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea condiÅ£iilor de difuzare a publicităţii în audiovizual, în scopul informării corecte a publicului telespectator.