Decizia nr. 709 din 25.06.2009
25.06.2009

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 25 iunie 2009, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat mai multe reclamaÅ£ii, precum ÅŸi raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare privind spotul publicitar de promovare a produsului « PufuleÅ£i Gusto » difuzat de posturile de televiziune.
Spotul are următorul conţinut :
1. Un cap de om retezat pe podea, la care se vede secţiunea gâtului şi corpul de pe care s-a detaşat. Capul încearcă să mai mănânce pufuleţi dintr-o pungă din apropiere, iar corpul se deplasează prin cameră sub îndrumarea capului :
Capul : Stânga ! Cealaltă stânga.
Corpul răstoarnă o etajeră.
2. În cameră intră un prieten şi dă cu uşa peste Corp :
Capul : Hei ! Salut, salut !
Prietenul : Salut ! Ce faci ?!
Capul : A... curăţam o portocală şi... (cu o portocală aproape decojită şi un cuţit lângă)
Prietenul : A. Åži eÅŸti bine ?
Capul : Da. Ţi-am găsit CD-ul de Crăciun. (se uită sub pat spre CD)
Corpul se dezechilibrează şi cade pe fereastră. Se aude o bufnitură şi alarma unei maşini.
Capul : Poţi să-mi dai un pufulete ? (zâmbind)
Prietenul încuviinţează din cap.
3. Pe o canapea, prietenul ţine capul în braţe şi-i dă pufuleţi pe un fond muzical : Gusto. Hrăneşte-ţi optimismul ! Gusto.
Pe ecran este titrat pe rând :
- MĂLAI, SARE ŞI AER.
- DECI, NIMIC SÄ‚ TE ÃŽNGRIJOREZE.
- HRĂNEŞTE-ŢI OPTIMISMUL !
Vizionând spotul, Consiliul a constatat că acesta este difuzat cu încălcarea prevederilor art. 29 şi art. 21¹ alin. (1) lit. a) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform art. 29, publicitatea şi teleshoppingul se supun cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor.
Art. 21¹ prevede la alin. (1) lit. a) că pot fi difuzate numai în intervalul orar 23.00 - 6.00 producţiile audiovizuale care prezintă, în mod repetat, violenţă fizică, psihică sau de limbaj.
Membrii Consiliului au analizat conţinutul spotului şi au apreciat că acesta constituie o producţie audiovizuală ce se încadrează în dispoziţiile art. 21¹ alin. (1) lit. a), având în vedere că el promovează un produs prin folosirea unor elemente şocante, care pot afecta dezvoltarea mentală şi psihică a copiilor.
Consiliul a considerat, pe de o parte, că violenţa şi sadismul folosite ca şi componente de promovare a unui produs alimentar preferat de copii, pot fi deosebit de periculoase pentru aceştia.
Pe de altă parte, o astfel de promovare este de natură să afecteze nu numai sensibilitatea copiilor, dar ÅŸi pe cea a unei părÅ£i a publicului matur, care nu are o preferinţă pentru producÅ£ii asimilabile celor de tip « horror ».
Faţă de aceste aspecte, ţinând cont de obligaţiile ce revin radiodifuzorilor în privinţa respectării cerinţelor şi criteriilor de protecţie a copiilor în cadrul serviciilor de programe, Consiliul a decis, în calitate de garant al interesului public, că o astfel de producţie audiovizuală poate fi difuzată numai după ora 23.00, ca măsură de protecţie a publicului minor.
Pentru aceste considerente, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului dispune, în temeiul ÅŸi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spotului publicitar de promovare a produsului « PufuleÅ£i Gusto » transmis de posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat numai după ora 23.00, în scopul asigurării protecÅ£iei copiilor în cadrul serviciilor de programe.