Decizia nr. 718 din 01.07.2009

01.07.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 30.000 lei a S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL

BUCUREÅžTI, Str. Franklin nr. 14, parter, ap. 2, sector 1
CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREÅžTI

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în data de 01 iulie 2009, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat sesizarea nr. 9281/16.06.2009, precum ÅŸi rapoartele întocmite de DirecÅ£ia Monitorizare cu privire la emisiunea “Dan Diaconescu Direct”, ediÅ£iile din zilele de 9-11 iunie 2009 ÅŸi 22 iunie 2009 difuzate de postul de televiziune OTV.

Postul OTV aparţine radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL (licenţa audiovizuală nr. S-TV 78/05.02.2004 şi decizia de autorizare nr.620.0/01.04.2004).

Analizând rapoartele de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 42 alin. (3) şi art. 71 alin. (1) lit. b) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.

Potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, toţi radiodifuzorii au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi a evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor.

Conform art. 42 alin. (3) din Codul audiovizualului, realizatorii emisiunilor au obligaÅ£ia să respecte dreptul persoanei la propria imagine ÅŸi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaÅ£iile acuzatoare sau să indice, cel puÅ£in, probele care le susÅ£in ; stăruinÅ£a moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-ÅŸi formeze o opinie corectă.

Art. 71 din Codul audiovizualului prevede la lit. b) a alin. (1) că în programele de ştiri şi dezbateri informarea în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală, trebuie să respecte principiul potrivit căruia trebuie asigurată o distincţie clară între faptele şi opiniile prezentate.

ÃŽn fapt, postul de televiziune OTV a dezbătut, în mai multe ediÅ£ii ale emisiunii « Dan Diaconescu Direct » desfăşurate în luna iunie 2009, un subiect referitor la presupusa nocivitate - pentru sănătatea consumatorilor - a unor sortimente de bere produse de S.C. URSUS BREWERIES SA., fără ca afirmaÅ£iile acuzatoare să fie probate.

ÃŽn aceste condiÅ£ii, Consiliul a apreciat că ediÅ£iile emisiunii « Dan Diaconescu Direct » menÅ£ionate au fost difuzate cu încălcarea gravă a legislaÅ£iei audiovizuale referitoare la informarea corectă a publicului ÅŸi la respectarea dreptului la imagine, emisiunile transformându-se într-o campanie negativă de presă la adresa unor mărci de bere ale companiei URSUS BREWERIES, publicului fiindu-i indusă ideea pericolului în care se găseÅŸte dacă ar consuma pe termen lung aceste produse, deÅŸi în aceste emisiuni nu au fost prezentate dovezi medicale care să confirme o astfel de concluzie îngrijorătoare.

ÃŽn fapt, în emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 09.06.2009, difuzată de la ora 19:04, a fost invitat dl. Silviu Alupei, jurnalist de investigaÅ£ii.

Pe ecran, în partea de sus, a fost afiÅŸat titlul : « BEREA CANCERIGENÄ‚ URSUS (REDD’S) CU E-URI MASCATE ÅžI CARAMEL, A INVADAT ROMÂNIA ! » Invitatul avea pe masă, spre exemplificare, două cutii de bere, una REDD’S FRESH ÅŸi cealaltă REDD’S SUN.

Pe parcursul emisiunii, dl. Alupei a prezentat aceste produse, compoziţia lor şi efectele deosebit de grave pe care le poate avea consumul acestora pe termen lung.

Consiliul a constatat că jurnalistul Silviu Alupei a demarat o investigaţie pe această temă, investigaţie nefinalizată din punct de vedere al documentării, aşa cum singur a afirmat, dar asupra căreia a tras concluzii îngrijorătoare, preluate de postul OTV în forma în care i-au fost prezentate.

Redăm din raportul de monitorizare :

"Silviu Alupei : Dar dacă nu luăm măsuri ÅŸi nu suntem corect informaÅ£i că aceste tipuri de bere URSUS, doamne fereÅŸte ce-o fi ÅŸi la alte sortimente, am arătat la berea TimiÅŸoreana, că aÅ£i văzut că era plină de pesticide ÅŸi a produs aproape intoxicaÅ£ia letală a unui tânăr.
Moderatoare : Domnul Alupei, dar ei nu pot veni cu explicaÅ£ia folosim o cantitate foarte mică în aÅŸa fel încât să nu producă rău consumatorului.
Silviu Alupei : Oricum, ele sunt dozate ÅŸi se pretinde ÅŸi aÅŸa o fi, noi n-am verificat însă acest aspect, nu ne putem pronunÅ£a. Dumneavoastră mă atrageÅ£i într-o capcană, ÅŸtiu eu, ca sa vedeÅ£i până unde pot merge eu cu dezvăluirile."

Consiliul a apreciat că prezentarea pe un post de televiziune a unei investigaţii despre care însuşi jurnalistul care a demarat-o a precizat că nu este completă, în sensul că nu deţine toate informaţiile care i-ar fi putut susţine, într-o formă sau alta, teoria nocivităţii produselor în discuţie, a fost de natură să conducă la o informare incompletă şi incorectă a publicului, fapt ce contravine prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului.

La ora 19:27, a intervenit telefonic în emisiune dl. Vasile Cazan, preşedintele Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor, care a fost de părere că Ministerul Sănătăţii ar trebui să dea un comunicat cu privire la cercetările întreprinse de Silviu Alupei.

Sub acest aspect, Consiliul a constatat că, deşi se discuta despre o problemă deosebit de importantă, în emisiune nu a fost prezentat un punct de vedere al unei autorităţi a statului care să confirme sau să infirme supoziţiile rezultate din investigaţia d-lui Alupei.

De asemenea, pe parcursul emisiunii, moderatoarea nu a solicitat dovezi d-lui Alupei din care să rezulte veridicitatea concluziilor investigaÅ£iei demarate cu privire la conÅ£inutul berii, ci a asistat la discursul jurnalistului, ca ÅŸi cum acesta ar fi predat un curs în studioul emisiunii « Dan Diaconescu Direct » pe această temă.

Mai mult decât atât, la un moment dat, dl. Alupei a formulat acuzaÅ£ii grave de natură penală cu privire la existenÅ£a unei adevărate mafii sau super mafii a berii, acuzaÅ£ii nedovedite, dar însuÅŸite de moderatoare, care nu a avut o atitudine din care să rezulte că îşi cunoaÅŸte obligaÅ£iile ce îi reveneau în calitate de moderator de emisiuni audiovizuale, în sensul de a interveni ferm ÅŸi de a solicita dovezi invitatului său. Astfel, conform art. 42 alin. (3) din Codul audiovizualului, realizatorii emisiunilor au obligaÅ£ia să respecte dreptul persoanei la propria imagine ÅŸi să pună în vedere interlocutorilor să probeze afirmaÅ£iile acuzatoare sau să indice, cel puÅ£in, probele care le susÅ£in ; stăruinÅ£a moderatorului trebuie să fie convingătoare, astfel încât să ajute publicul să-ÅŸi formeze o opinie corectă.

Redăm din raportul de monitorizare :

"Silviu Alupei : Putem vorbi în momentul de faţă despre o mafie a berii, deci la ora actuală avem...
Moderatoare : E o acuzaÅ£ie foarte gravă.
Sliviu Alupei : ...foarte gravă, nu mă credeÅ£i, respingeÅ£i, bun, spuneÅ£i că nu este adevărat că există o mafie a berii. Gata, imi retrag cuvintele.
Moderatoare : Nu vreau să cred că există o mafie a berii, nu că vă contrazic.
Silviu Alupei : Da, eu ca ziarist, bun, m-aÅ£i negat, aÅŸa e rolul moderatorului ÅŸi eu atunci spun nu este o mafie a berii, oameni buni, este o supermafie a berii chimizate, suprachimizate, falsificate, falsuri alimentare, fiindcă am văzut APC-ul ne spun că berea este toată naturală, n-are ce să caute nimic artificial în ea ÅŸi o mafie a berii cu aditivi, cu E-uri mascate, deci oricât m-aÅ£i nega, vă neg ÅŸi eu până când...la noapte."

Atitudinea moderatoarei de a accepta ca emisiunea să se desfăşoare în aceşti termeni a condus şi la încălcarea dreptului la imagine al companiei URSUS BREWERIES, la adresa căreia au fost formulate grave acuzaţii cu privire la conţinutul berii produse şi comercializate.

ÃŽn emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 10.06.2009, difuzată de la ora 19.05, au fost invitaÅ£i dl. Silviu Alupei, jurnalist ÅŸi dl. Nicolae Ionescu Dobrogea, inginer chimist, cercetător ÅŸi preÅŸedinte « ECOCIVICA ».

ÃŽn partea de sus a ecranului a fost titrat : « BEREA CU E-URI MASCATE URSUS - CANCER BUCAL ÅžI CANCER HEPATIC URSUS ».

Emisiunea s-a desfăşurat în aceeaÅŸi termeni ca ÅŸi ediÅ£ia din ziua de 9 iunie 2009, în sensul continuării formulării de acuzaÅ£ii nedovedite cu privire la conÅ£inutul unor sortimente de bere produse de compania URSUS BREWERIES ; pe parcursul emisiunii, moderatoarea a avut rol de simplu spectator, creându-se uneori impresia că emisiunea ar fi moderată de dl. Alupei, care avea calitatea de invitat ÅŸi nicidecum de moderator. ÃŽn aceste condiÅ£ii, publicul a fost în continuare manipulat prin informaÅ£ii necertificate de organe specializate ale statului care să se pronunÅ£e cu privire la conÅ£inutul sortimentelor de bere în discuÅ£ie, fiind indusă în continuare ideea pericolului la care se expun consumatorii acestor tipuri de bere.

ÃŽn emisiunea « Dan Diaconescu Direct » din 11.06.2009, difuzată de la ora 19.09, a fost invitat jurnalistul de investigaÅ£ii Silviu Alupei. La începutul emisiunii, s-a reamintit că în emisiunea anterioară s-a dezvăluit formula de fabricare a berii REDD’S, produsă de compania URSUS BREWERIES. Pe ecran, în partea de sus, a fost titrat : « URSUS (REDD’S), BEREA CU E-URI CANCERIGENE, FÄ‚CUTÄ‚ DIN SIROP DE ZAHÄ‚R FERMENTAT ».

Ca ÅŸi pe parcursul emisiunilor anterioare, invitatul acestor ediÅ£ii ale emisiunii « Dan Diaconescu Direct », dl. Silviu Alupei, a precizat, în câteva rânduri, că a încercat să obÅ£ină un punct de vedere al producătorului incriminat, dar acesta ar refuza acest lucru. Or, potrivit prevederilor alin. (2) al art. 42 din Codul audiovizualului, această obligaÅ£ie revine radiodifuzorului, iar nu invitaÅ£ilor unei emisiuni.

Cu privire la ediÅ£iile emisiunii « Dan Diaconescu Direct » difuzate de postul OTV în perioada 9-11 iunie 2009, Consiliul a constatat că radiodifuzorul nu ÅŸi-a îndeplinit obligaÅ£ia de a informa publicul telespectator în mod corect ÅŸi imparÅ£ial cu privire la faptele prezentate. Astfel, în cele trei ediÅ£ii ale emisiunii a fost prezentată, în mod tendenÅ£ios ÅŸi fără o dovadă certificată de la o autoritate a statului cu privire la realitatea informaÅ£iilor oferite, numai concluziile unei investigaÅ£ii făcute de dl. Alupei, în contextul în care s-au făcut afirmaÅ£ii grave, de natură să îngrijoreze publicul telespectator cu privire la consumul berii produse de compania URSUS BREWERIES.

Publicului i s-a prezentat o situaţie care este de natură să provoace panică şi îngrijorare, respectiv calitatea unor sortimente de bere aflate pe piaţă, despre care s-a afişat pe ecran, cu litere de tipar, în toate ediţiile emisiunii, că sunt cancerigene. Importanţa unui astfel de subiect impunea tratarea lui cu responsabilitate. Or, radiodifuzorul a ales să difuzeze aceste emisiuni cu încălcarea principiului potrivit căruia trebuie asigurată o distincţie clară între faptele şi opiniile prezentate, principiu reglementat de art. 71 din Codul audiovizualului.

De asemenea, moderatoarea acestor emisiuni, care avea obligaţia de a stărui convingător pentru o prezentare obiectivă a situaţiei, astfel cât publicul să-şi poată forma o opinie corectă, a susţinut, prin atitudinea adoptată, discursul invitatului său, fără a-l combate în vreun fel, fapt ce a dus la difuzarea programului cu încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului.

Pe de o parte, o asemenea abordare nu a permis publicului telespectator să-şi formeze propria opinie în legătură cu subiectul dezbătut, iar, pe de altă parte, a fost afectată imaginea acestei companii.

Membrii Consiliului au analizat ÅŸi emisiunea „Dan Diaconescu Direct” din data de 22.06.2009, pe parcursul căreia au fost dezbătute mai multe subiecte, între care ÅŸi cel cu privire la berea REDD’S a companiei URSUS BREWERIES.

Pe ecran a fost titrat cu litere mari : « BEREA CU E-URI MASCATE URSUS (REDD’S), CANCER BUCAL, CANCER HEPATIC ».

Invitatul emisiunii a fost dl. Silviu Alupei, jurnalist de investigaţie, care şi-a continuat dezbaterea pe tema subiectului berii produse de firma menţionată, bere considerată a fi dăunătoare sănătăţii consumatorilor.

Consiliul a constatat că şi această ediţie a emisiunii, în care s-a continuat dezbaterea subiectului berii produse de compania URSUS BREWERIES, a fost difuzată cu încălcarea gravă a aceloraşi prevederi.

Astfel, dl. Dan Diaconescu, care a moderat emisiunea, nu numai că a fost partizanul concluziilor subiective la care a ajuns jurnalistul Silviu Alupei cu privire la presupusa nocivitate a unor mărci de bere produse şi comercializate de compania URSUS BREWERIES, dar a formulat, la rândul său, opinii tendenţioase pe aceeaşi temă. Dl. Dan Diaconescu, în calitate de realizator de emisiuni, nu numai că a susţinut opiniile prezentate de dl. Alupei, dar s-a transformat într-un veritabil avocat al acestuia.

Redăm din raportul de monitorizare :

« Dan Diaconescu :  »Revenim în direct la berea cancerigenă...câteva tipuri de bere, în această seară pe masa noastră, aici în studio, pe care dumneavoastră nu mai trebuie să le beÅ£i de mâine dimineaţă încolo, ÅŸi, dacă le-aÅ£i băut, e destul de grav, să vedem ce mai pot face medicii fiindcă au o mulÅ£ime de substanÅ£e cancerigene în ele ÅŸi mergeÅ£i de urgenţă să vă faceÅ£i câteva controale medicale pentru a scăpa de acest cancer, care ÅŸtiÅ£i bine, când e descoperit la timp mai puteÅ£i să vă salvaÅ£i, uneori însă este foarte târziu.
ÃŽn continuare alături de mine domnul Silviu Alupei, un ziarist plin de curaj care acum se pune ÅŸi cu Mafia berii ÅŸi s-ar putea să nu-l văd bine, doamne fereÅŸte, se întâmplă atâtea vă daÅ£i seama sunt milioane, sute de milioane de euro la mijloc, că de banii ăştia, în loc să vă dea o bere, măcar bună din punct de vedere medical, vă bagă ÅŸi puÅ£ină otravă în ea. Despre ce-i vorba, domnu’ Alupei ?"

Membrii Consiliului au considerat că emisiunea a fost difuzată cu încălcarea gravă a principiului prevăzut de art. 71 din Codul audiovizualului care dispune că trebuie asigurată o distincţie clară între faptele şi opiniile prezentate. Astfel, în mod repetat dl. Dan Diaconescu a pledat în favoarea ideii că prin consumarea acestor sortimente de bere se ajunge la deces, fără a exista nicio situaţie confirmată de lumea medicală în care să poată fi stabilită o legătură de cauzalitate între consumul acestei beri şi decesul unei persoane.

De asemenea, realizatorul emisiunii a concluzionat, fără drept de apel : "Dan Diaconescu : Silviu Alupei vă sfătuieÅŸte să nu mai beÅ£i aceste beri fiindcă muriÅ£i cu zile.

Silviu Alupei : Genocid lent…
Dan Diaconescu : Genocid lent ÅŸi pe banii tăi, că dacă ar da-o pe gratis, ar mai fi cum ar mai fi, dar mai plătiÅ£i ÅŸi bani pentru a primi la schimb cancer."

Membrii Consiliului au apreciat că legiuitorul a prezumat că moderatorul trebuie să fie un arbitru echilibrat şi imparţial într-un program audiovizual, iar implicarea sa în derularea emisiunii are ca scop principal informarea corectă a publicului cu privire la subiectele abordate.

Or, sub acest aspect, radiodifuzorul a încălcat prevederile art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului, în sensul că telespectatorilor li s-au oferit informaţii neverificate şi neconfirmate din punct de vedere ştiinţific prin buletine medicale de analiză care să confirme concluziile investigaţiei jurnalistului Silviu Alupei.

Consiliul a apreciat că a fost depăşit jurnalismul de investigaţie, emisiunile constituindu-se, în fapt, într-o campanie împotriva acestui producător de bere.

Consiliul a considerat că aprecierile şi comentariile moderatorilor emisiunii au depăşit cadrul permis de reglementările audiovizuale, întrucât, prin inducerea permanentă a ideii de pericol iminent în cazul consumului acestei beri, a fost afectat dreptul la imagine al companiei URSUS BREWERIES.

Faţă de toate aceste aspecte, membrii Consiliului au propus amendarea radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. cu suma de 30.000 lei.

Supusă la vot, propunerea de amendare a radiodifuzorului a fost adoptată în condiţiile şi cu respectarea dispoziţiilor art. 15 din Legea audiovizualului, modificată.

În temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) şi alin. (3) din Legea audiovizualului coroborate cu cele ale art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. OCRAM TELEVIZIUNE S.R.L. (licenÅ£a audiovizuală nr. S-TV 78/05.02.2004 ÅŸi decizia de autorizare nr.620.0/01.04.2004) pentru postul de televiziune OTV se sancÅ£ionează cu amendă în cuantum de 30.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, ale art. 42 alin. (3) ÅŸi art. 71 alin. (1) lit. b) din Decizia C.N.A. nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.


Către

S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL
BUCUREÅžTI, Str. Franklin nr. 14, parter, ap. 2, sector 1
CUI 15994676

pentru postul de televiziune OTV
B-dul Magheru nr. 28-30, et. 6, sector 1, BUCUREÅžTI

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 718/01.07.2009 privind amendarea cu 30.000 lei a radiodifuzorului S.C. OCRAM TELEVIZIUNE SRL ÅŸi vă atenÅ£ionăm că, potrivit dispoziÅ£iilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveÅ£i obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul OTV cu amendă în cuantum de 30.000 lei, întrucât, în ediÅ£iile emisiunii « Dan Diaconescu Direct » difuzate în perioada 09-22 iunie 2009, publicul nu a fost informat corect în legătură cu presupusa nocivitate a unui sortiment de bere, iar imaginea companiei producătoare a acestui produs a fost prejudiciată în mod nejustificat.

Realizatorul emisiunii, dl. Dan Diaconescu, a pledat în favoarea ideii că prin consumarea sortimentului de bere despre care s-a discutat se ajunge la deces, fără a exista nicio situaţie confirmată de lumea medicală în care să poată fi stabilită o legătură de cauzalitate între consumul acestei beri şi decesul unei persoane, publicului fiindu-i indusă ideea pericolului în care se găseşte dacă ar consuma acest produs."

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.