Decizia nr. 766 din 23.07.2009

23.07.2009


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 5000 lei a S.C. ANTENA 3 S.A.
cu sediul în Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1, C.U.I. R15971591

pentru postul de televiziune ANTENA 3-NEWS & CURRENT AFFAIRS

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 23 iulie 2009, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare cu privire la caracterul publicitar al unor informaţii difuzate pe crawl, în zilele de 15 şi 16 iulie 2009, de postul de televiziune ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS.

Postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS aparţine radiodifuzorului S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005).

Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit prevederilor invocate, publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor.

În fapt, postul de televiziune ANTENA 3 a difuzat în mod repetat şi la diferite ore, în zilele de 15 şi 16 iulie 2009, următoarele informaţii referitoare la ofertele EXIMBANK, afişate în rubrica de ştiri pe crawl :

- Eximbank oferă firmelor mici şi mijlocii peste 40 de produse, servicii şi scheme de finanţare (antena3_1081/53.38 ; antena3_1082/36.49 ; antena3_1083/23.53)

- Eximbank se va implica activ în susţinerea IMM şi în co-finanţarea proiectelor din domeniile prioritare ale economiei (antena3_1089/08.26 ;32.44 ; antena3_1090/10.16 ;42.52)

- Întreprinderile mici şi mijlocii cu potenţial mare de dezvoltare reprezintă unul dintre principalele grupuri ţintă de clienţi ale Eximbank. (antena3_1082/04.25 ;25.48 ; antena3_1083/12.53 ;37.03 ;antena3_1105/30.08)

- Eximbank se va concentra pe asigurarea capitalului de lucru, atât pentru IMM cât şi pentru corporaţii (antena3_1082/01.52 ;23.15 ;44.22 ; antena3_1083/10.19 ;31.27)

- IMM pot afla detalii despre produsele Eximbank de la cele 11 unităţi din ţară şi din Bucureşti, dar şi de la cele 25 de bănci comerciale partenere (antena3_1087/01.19 ;25.23 ;50.09 ; antena3_1088/29.47)

- Firmele interesate de oferta Eximbank pot trimite cererea de informaţii pe adresa informaţii eximbank.ro.(antena3_1087/14.50 ;36.02)

- Lansarea adresei de mail informaţii eximbank.ro. eximbank.ro> va scurta perioada de analiză a solicitărilor (antena3_1087/01.19 ;22.49 ;47.33 ;antena3_1088/03.20 ;15.18 ;32.12)

- 45 % din activitatea de finanţare a Eximbank din primul trimestru al anului s-a îndreptat spre proiecte investiţionale ale companiilor. Eximbank va pune accentul pe susţinerea activităţilor de producţie şi servicii. Cel mai important element pe care Eximbank îl ia în calcul pentru finanţarea unui proiect de investiţii este impactul pe orizontală în economie.(antena3_1089/04.34 ;28.52 ; antena3_1090/06.25 ;39.00)

Analizând raportul şi vizionând înregistrările, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul nu a respectat condiţiile de difuzare grupată şi separată de alte programe a publicităţii, prevăzute de Legea audiovizualului.

Membrii Consiliului au apreciat că succesiunea de anunţuri difuzate sub formă de text în partea de jos a ecranului (pe crawl), încadrate de radiodifuzor ca „ştiri”, au avut un evident caracter de promovare a EXIMBANK, întrucât în conţinutul lor au fost prezentate, în mod detaliat, informaţii cu privire la serviciile acesteia, clienţii cărora le sunt adresate, adrese unde se pot obţine informaţii etc.

Astfel, având în vedere modul de redactare a acestor informaţii, membrii Consiliului au constatat că a fost depăşit cadrul de informare a publicului telespectator, anunţurile constituind, fără a fi încadrate ca atare de către radiodifuzor, o promovare a imaginii şi serviciilor oferite de Eximbank.

Consiliul a apreciat că, prin modalitatea în care au fost prezentate publicului telespectator “ştirile” referitoare la această bancă, s-a depăşit cadrul unei informări de interes general, informare care trebuia să fie făcută şi să prezinte faptele într-o manieră obiectivă, fără a avea un caracter de promovare a acestei instituţii bancare.

Potrivit dispoziţiilor legale, publicitatea televizată şi teleshoppingul se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separate de alte părţi ale serviciului de programe, în situaţia de faţă radiodifuzorul ignorând aceste prevederi. Legea stipulează, de asemenea, că trebuie să se asigure o separare prin mijloace optice şi/sau acustice şi/sau spaţiale între publicitatea televizată şi teleshopping şi, respectiv, celelalte părţi ale programelor chiar şi în cazul utilizării de noi tehnici publicitare.

Faţă de aceste aspecte, membrii Consiliului au constatat că informaţiile oferite de postul ANTENA 3, pe crawl, în zilele de 15 şi 16 iulie 2009, cu privire la serviciile oferite de EXIMBANK, au fost difuzate cu încălcarea prevederilor legale. Aceste informaţii au fost de natură să promoveze serviciile şi imaginea EXIMBANK.

Pentru aceste considerente, membrii Consiliului au propus şi votat sancţionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 5000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. g) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

Articol unic : Radiodifuzorul S.C. ANTENA 3 S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 76.1/16.12.2003 şi decizia de autorizare nr. 882.0/24.06.2005) pentru postul ANTENA 3 - NEWS & CURRENT AFFAIRS, se sancţionează cu amendă în cuantum de 5000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.


Către

S.C. TV ANTENA 3 S.A.
Bucureşti, Şos. Bucureşti-Ploieşti nr. 25-27, sector 1

pentru postul de televiziune ANTENA 3- NEWS & CURRENT AFFAIRS

Vă înaintăm, alăturat, Decizia C.N.A. nr. 766/23.07.2009 privind amendarea cu 5000 lei a radiodifuzorului S.C. TV ANTENA 3 S.A. şi vă atenţionăm că, potrivit dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, aveţi obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text : "Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul ANTENA 3 cu amendă în cuantum de 5 000 lei, întrucât, unele informaţii difuzate în partea de jos a ecranului, sub formă de text, în zilele de 15 şi 16 iulie 2009, au avut caracter publicitar, de promovare a imaginii şi serviciilor unei bănci, fapt ce contravine dispoziţiilor legale.

Potrivit Legii audiovizualului, publicitatea televizată se difuzează grupat, trebuie să fie uşor de identificat şi trebuie să fie separată de alte părţi ale programului”. Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.