Decizia nr. 795 din 30.09.2008
30.09.2008

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 30 septembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia Monitorizare privind spotul publicitar pentru brandy-ul Unirea difuzat de posturile de televiziune.
Spotul are următorul conţinut :
Într-un sit arheologic, un cercetător explică unei persoane :
« Am descoperit aici valori inestimabile ale civilizaÅ£iei, dragul meu. » Interlocutorul îi răspunde :
« StaÅ£i liniÅŸtit, domn profesor ! BăieÅ£ii noÅŸtri au experienţă foarte mare în transportul lor. »
Trei muncitori care participau la lucrările din sit încep să joace fotbal, iar cel mai tânăr dintre ei, Dorel, loveÅŸte din greÅŸeală cu mingea vasele de ceramică descoperite. Fără să le pese, cer mingea înapoi : « Nu vă supăraÅ£i, ne daÅ£i ÅŸi nouă mingea ? » Apoi cei trei muncitori sunt arătaÅ£i la o masă unde serveau brandy Unirea ÅŸi se amuzau : « Åži ia zi, Dorele ? Cum ai dat-o ? Å¢i-a venit pe ÅŸpiÅ£, nu ? »
O voce din off precizează : « Unirea ! Unde-s mulÅ£i, puterea creÅŸte ! »
După vizionarea spotului, membrii Consiliului au constatat că acesta încalcă prevederile art. 10 alin. (3) lit f), precum şi pe cele ale art. 29 alin. (1) lit. g) Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor art. 10 alin. (3) lit. f), în calitate de garant al interesului public în domeniul comunicării audiovizuale, Consiliul are obligaţia să asigure protejarea culturii.
Art. 29 alin. (1) prevede la lit. g) că publicitatea trebuie să nu stimuleze comportamente imorale.
Membrii Consiliului au apreciat că spotul publicitar pentru brandy-ul Unirea, difuzat de posturile de televiziune, încalcă prevederile invocate, având în vedere comportamentul personajelor din cuprinsul spotului. Pe de o parte, gestul tânărului Dorel de a arunca mingea fără a avea grijă ca aceasta să nu atingă obiectele din sit-ul arheologic, iar, pe de altă parte, susţinerea pe care acest gest a avut-o din partea celorlalţi colegi de muncă ai acestuia sunt de natură a demonstra o atitudine ignorantă, lipsită de responsabilitate faţă de valorile culturale.
Consiliul consideră că astfel de manifestări în spaţiul public pe care televiziunea îl reprezintă sunt de natură a afecta cultura şi istoria şi de a oferi o variantă de comportament necivilizată, imorală.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea deîndată în legalitate în privinţa spotului publicitar pentru brandy-ul Unirea, derulat pe posturile de televiziune, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea regulilor privind publicitatea în audiovizual.