Decizia nr. 887 din 28.10.2008
28.10.2008

privind somarea S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
- pentru postul REALITATEA TV
S.C. REALITATEA MEDIA S.A.
Piaţa Presei Libere nr. 1, C.U.I. 14080700
Corp A4, etaj 2, camera 28, sector 1
BUCUREÅžTI
pentru postul de televiziune REALITATEA TV
Piaţa Presei Libere, corp A1 şi Nod A1-A2, corp C2, mezanin
BUCUREÅžTI
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 28 octombrie 2008, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare privind emisiunea « Realitatea te priveÅŸte », difuzată de postul de televiziune Realitatea TV în ziua de 23.10.2008.
Postul REALITATEA TV aparţine S.C. REALITATEA MEDIA S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 30.1/27.03.2001, decizia de autorizare nr. 447.0/30.10.2001 şi de reautorizare nr. 447.1/17.02.2005).
Membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 155 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit prevederilor invocate, publicitatea politică este interzisă, cu excepţia perioadelor de campanie electorală.
ÃŽn fapt, în data de 23.10.2008, postul de televiziune Realitatea TV a difuzat emisiunea de dezbatere « Realitatea te priveÅŸte », cu începere de la ora 22.00, prezentată de Andreea CreÅ£ulescu. ÃŽn a doua parte a emisiunii, subiectul propus - creÅŸterea dobânzilor de către unele bănci - a fost analizat de către domnii Theodor Stolojan ÅŸi Ilie Åžerbănescu, prezenÅ£i în studio.
Spre finalul emisiunii, după publicitate, Andreea CreÅ£ulescu a anunÅ£at că postul Realitatea TV inaugurează o nouă rubrică : « Votul te priveÅŸte ».
În acest context, moderatoarea a opinat că, în campania pentru alegerile din luna noiembrie 2008, vor fi folosite, ca noutate, materiale de pe internet sau youtoube. Redăm din raportul de monitorizare :
« Andreea CreÅ£ulescu : Pe acest site au apărut foarte multe imagini despre campania încă neîncepută la noi, dar pusă în practică de foarte mulÅ£i politicieni. Am ales pentru dvs. un incident. S-a petrecut în Mizil, cred că v-aÅ£i dat seama despre ce candidat este vorba : Adrian Năstase. Să vedem caseta. »
Filmul difuzat, preluat de pe youtube.com, l-a prezentat pe d-nul Adrian Năstase, aflat într-o vizită în oraşul Mizil, oraş unde va candida la alegerile din luna noiembrie 2008.
La începutul filmului, a fost afiÅŸat : ”Zilele Cepturei - ed. a XII-a". Pe ecran a apărut scris : „Votul te priveÅŸte”. Au fost difuzate imagini de la această sărbătoare, desfăşurată în oraÅŸul Mizil, la care a fost prezent ÅŸi d-nul Adrian Năstase. Pe fundal, a apărut un afiÅŸ publicitar pentru termopane. ÃŽn acest context, au fost difuzate două melodii, ambele având ca subiect pe candidatul Adrian Năstase, filmat în diferite ipostaze la manifestarea menÅ£ionată.
Redăm fragmente din aceste melodii :
"Termopane, termopane, of, of,
Fă-te deputat,
Termopane, termopane, mă tată,
Fă-te deputat
Termopane, termopane
Fă-te deputat."
(...)
"Cântec : Crivăţul îmi bate-n casă,
Suflă praful de pe masă, of, of,
Adună din vatră scrum,
Şi mi-l bagă-n living room, of, of,..
Adriane, cine gaia,
Ţi-a dat pe mătuşa aia, of, of,
Că eu dacă n-am mătuşă,
N-am bani nici să-mi iau o uşă
Puradeii îmi îngheaţă,
Tu pleci la vânat de raţă,
Aviara ne pândeşte,
Adi, ursul mi-l pândeşte
Adi, ursul mi-l ocheÅŸte,
Adriane, Adriane..."
Acest cântec a fost însoţit de imagini în care apăreau nişte încăperi dărăpănate, diverse persoane din mulţime şi d-nul Adrian Năstase, ochind cu puşca.
Faţă de conţinutul reportajului preluat de pe youtube.com, membrii Consiliului au constatat că acesta a reprezentat, în fapt, un material publicitar cu caracter negativ, la adresa unui om politic, respectiv a d-nului Adrian Năstase.
O astfel de promovare constituie publicitate politică, astfel cum este definită de prevederile art. 155 alin. (1) din Codul audiovizualului.
Pentru ca această publicitate să poată fi difuzată în mod legal, ea trebuie să respecte dispoziţiile alin. (2) al aceluiaşi articol, în sensul că poate fi transmisă pe posturile de radio şi de televiziune numai în perioadele de campanie electorală.
Or, membrii Consiliului au constatat că nu ne aflăm într-o astfel de perioadă, motiv pentru care omul politic Adrian Năstase (care va fi şi candidat la alegerile din luna noiembrie 2008) nu putea fi promovat nici printr-o campanie pozitivă, nici printr-una negativă, astfel cum a procedat postul Realitatea TV.
De asemenea, Consiliul consideră că preluarea materialului de pe internet nu este un fapt de natură să exonereze de răspundere pe radiodifuzor, care, în calitate de titular de licenţă audiovizuală, este obligat să respecte legislaţia audiovizuală.
Faţă de aceste aspecte, în temeiul prevederilor art. 162 alin. (2) din Decizia nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual coroborate cu dispoziţiile art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. REALITATEA MEDIA S.A pentru postul de televiziune REALITATEA TV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
« Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune REALITATEA TV cu somaÅ£ie publică, întrucât, în ziua de 23 octombrie 2008, a difuzat, în cadrul emisiunii »Realitatea te priveÅŸte", un material publicitar cu caracter negativ la adresa unui om politic (candidat la alegerile din luna noiembrie 2008), promovare făcută în afara perioadei de campanie electorală, fapt ce contravine prevederilor art. 155 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziÅ£ilor invocate, publicitatea politică este permisă numai în perioadele de campanie electorală.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.