Decizia nr. 935 din 04.11.2008
04.11.2008

privind somarea a S.C. MEDIA TRUST S.R.L.,
pentru postul TELEVIZIUNEA VTV
S.C. MEDIA TRUST S.R.L.
Aleea Trandafirilor nr. 13, bl. Vila 9, parter
BĂILE OLĂNEŞTI Jud. Vîlcea
postul TELEVIZIUNEA VTV
Str. General Magheru nr. 6, bl. P1, mezanin
RÎMNICU VÎLCEA Jud. Vîlcea
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 04 noiembrie 2008, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie privind respectarea principiilor şi regulilor de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, de către postul Televiziunea VTV.
Postul TELEVIZIUNEA VTV aparţine radiodifuzorului S.C. MEDIA TRUST S.R.L. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 184.1/12.07.2007, decizia de autorizare nr. 1403.0-1/07.02.2008).
În urma analizării raportului de inspecţie, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul SC Media Trust SRL a încălcat prevederile art. 73 din Decizia CNA nr. 187/2006 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. 18 din Decizia CNA nr. 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale.
Potrivit dispoziţiilor art. 73 din Codul audiovizualului, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni audiovizuale editate, prezentate, moderate sau realizate de persoane desemnate public să candideze ori care şi-au anunţat public intenţia de a candida la alegerile locale, parlamentare sau prezidenţiale ori emisiuni în care aceştia au statut de invitat permanent ; fac excepţie emisiunile cu caracter cultural-artistic.
Conform prevederilor art. 18 din Decizia CNA nr. 792/2008 :
„(1) În perioada dintre intrarea în vigoare a prezentei decizii şi începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni electorale şi spoturi electorale, astfel cum acestea sunt definite la art. 8, respectiv la art. 14, şi nici spoturi publicitare comerciale sau alte producţii audiovizuale care transmit sau induc mesaje electorale.
(2) Până la începerea campaniei electorale emisiunile informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandă electorală.”
În fapt, începând cu data de 24.10.2008, în intervalul orar 20.00-21.00, postul Televiziunea VTV a difuzat zilnic emisiunea “VÂLCEA DE VEST”, în cadrul căreia invitat permanent a fost domnul Ion Tudor, candidat PD-L, înscris oficial la BEJ Vâlcea pentru alegerile parlamentare pentru Camera Deputaţilor, în Colegiul Horezu, din judeţul Vâlcea.
Faţă de această situaţie, membrii Consiliului au apreciat că radiodifuzorul nu şi-a respectat obligaţia prevăzută de legislaţia în domeniu, deoarece un candidat a avut statut de invitat permanent în emisiune, fapt interzis de prevederile art. 73 din Codul audiovizualului.
Emisiunea „VÂLCEA DE VEST" a avut ca subiect prezentarea localităţilor din partea de vest a judeţului Vâlcea, iar în cadrul fiecărei ediţii a fost difuzat câte un reportaj-documentar despre o localitate din zona limitrofă a oraşului Horezu. În acest context, moderatoarea emisiunii l-a prezentat pe invitatul său permanent, domnul Ion Tudor, ca iniţiatorul proiectului seriei de documentare despre aceste localităţi vâlcene şi sponsorul realizării lor.
Trebuie subliniat faptul că toate localităţile prezentate în aceste reportaje fac parte din colegiul Horezu pentru alegerea unui deputat în Parlamentul României, colegiu în care invitatul permanent, domnul Ion Tudor, este candidat la funcţia de deputat.
Membrii Consiliului au considerat că, prin natura temelor abordate, ediţiile emisiunii „Vâlcea de vest", difuzate de radiodifuzor începând cu data de 24.10.2008, au dobândit caracter de propagandă electorală, fapt ce contravine prevederilor art. 18 din Decizia nr. 792/2008.
Potrivit dispoziţiilor invocate, în perioada de până la începerea campaniei electorale, radiodifuzorii nu vor difuza emisiuni cu caracter electoral, iar emisiunile informative şi de dezbatere vor respecta prevederile Codului de reglementare a conţinutului audiovizual şi nu vor avea caracter de propagandă electorală.
De asemenea, conform aceleiaşi decizii, emisiunile de promovare a candidaţilor şi cele de dezbatere electorală, în care sunt puse în discuţie programele electorale şi temele de interes public legate de campania electorală, pot fi difuzate numai în perioada legală de desfăşurare a campaniei electorale, respectiv între 31 octombrie-29 noiembrie 2008.
Pentru toate aceste aspecte, în conformitate cu dispoziţiile art. 20 din Decizia CNA nr. 792/2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale, şi ale art. 91 alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor art. 15 din aceeaşi lege, Consiliul Naţional al Audiovizualului decide adresarea unei somaţii publice radiodifuzorului S.C. MEDIA TRUST S.R.L. pentru postul TELEVIZIUNEA VTV şi dispune intrarea de îndată în legalitate.
Potrivit Deciziei C.N.A. nr. 52/2003, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
„Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat postul TELEVIZIUNEA VTV cu somaţie publică, întrucât în cadrul emisiunii „Vâlcea de vest", ediţiile difuzate începând cu data de 24 octombrie 2008, a participat o persoană care candidează la alegerile parlamentare, aceasta având statut de invitat permanent în emisiune, fapt ce contravine prevederilor art. 73 din Codul audiovizualului.
Potrivit dispoziţiilor invocate, radiodifuzorii nu pot difuza emisiuni editate, prezentate, moderate sau realizate de persoane desemnate public să candideze ori emisiuni în care aceştia au statut de invitat permanent."
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.