INSTRUCȚIUNE nr. 2 din 09.06.2011 privind condițiile de prezentare a informațiilor și avertizărilor din cadrul mesajelor comerciale

Având în vedere dispozițiile art.94 din Decizia CNA nr.220/2011, potrivit căreia orice informație sau avertizare prezentată într-o comunicare comercială trebuie să fie suficient de lizibilă pentru a putea fi citită de către consumatorul mediu ;
întrucât noÈ›iunile de « informaÈ›ie » È™i, respectiv, « avertizare » trebuie interpretate în relaÈ›ie directă cu noÈ›iunea de informaÈ›ie esenÈ›ială prevăzută în dispoziÈ›iile Legii nr.363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianÈ›ilor în relaÈ›ia cu consumatorii È™i armonizarea reglementărilor cu legislaÈ›ia europeană privind protecÈ›ia consumatorilor, cu modificările È™i completările ulterioare, în special prevederile art.7 al acestei legi ;
având în vedere considerentul (15) al Directivei 2005/29/CE, transpusă în dreptul naÈ›ional prin Legea nr.363/2007, în care se precizează că, „în cazul în care legislaÈ›ia comunitară stabileÈ™te cerinÈ›e în materie de informaÈ›ii aplicabile în publicitate, comunicare comercială È™i comercializare, informaÈ›iile respective se consideră semnificative în conformitate cu prezenta directivă” ;
È›inând seama de dispoziÈ›iile art.70 lit.a) È™i art.71 din Legea nr. 296 din 28 iunie 2004, republicată, privind Codul consumului, potrivit cărora « se interzice publicitatea care este înÈ™elătoare », iar « autorul, realizatorul de publicitate ÅŸi reprezentantul legal al mijlocului de difuzare răspund solidar cu persoana care îşi face publicitate, în cazul încălcării prevederilor prezentului Cod, cu excepÅ£ia cazurilor expres prevăzute prin lege ÅŸi la care răspunderea este menÅ£ionată în sarcina altei persoane » ;
în temeiul art. 10 alin. (3) lit. l) și al art. 17 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
Instrucțiune :
Art. 1 – ÃŽn sensul dispoziÈ›iilor art.94 din Decizia CNA nr.220/2011, noÈ›iunile de « informaÈ›ie » È™i, respectiv, « avertizare » cuprind informaÈ›ii È™i avertizări pentru care legislaÈ›ia naÈ›ională È™i/sau comunitară stabileÈ™te cerinÈ›e în materie de informaÈ›ii aplicabile în publicitate.
Art. 2 – (1) Informaţiile și/sau avertizările prevăzute la art. (1), conţinute într-o comunicare comercială audiovizuală difuzată pe posturile de televiziune, trebuie afișate cu dimensiunea minimă a caracterelor prevăzută la art.94 din Decizia CNA nr.220/2011, lizibil și pe o durată suficientă pentru a putea fi citite de către publicul mediu.
(2) La radio, informaţiile și/sau sau avertizările prevăzute la art. (1) trebuie să fie rostite astfel încât acestea să fie inteligibile de către publicul mediu.
Art. 3 – Nerespectarea dispozițiilor legale privind prezentarea informațiilor și avertizărilor din cadrul mesajelor comerciale se sancţionează conform prevederilor Legii audiovizualului.
PreÅŸedinte,
Răsvan Popescu