Comunicat de presă

21.11.2008


envoyer l'article par mail title=

Referitor la comunicatul de presă al Institutului de Politici Publice din data de 21.11.2008 prin care CNA este acuzat că “permite o situaÅ£ie confuză pentru electoratul român în ceea ce priveÅŸte emisiunile electorale de televiziune plătite versus dezbateri electorale (pretinse a nu fi contra cost la unele televiziuni)”, facem următoarele precizări :

După prima săptămână de campanie, în temeiul dispoziÅ£iilor Deciziei CNA nr. 792 din 30 septembrie 2008, Consiliul a solicitat fiecărui post, prin adresă individualizată, să facă public “caracterul emisiunilor de promovare electorală contra cost, la începutul ÅŸi pe parcursul respectivelor emisiuni”. Atât în textul Deciziei CNA, cât ÅŸi în întâlnirile sau corespondenÅ£a cu reprezentanÅ£ii posturilor, s-a menÅ£ionat clar că ÅŸtirile ÅŸi dezbaterile electorale nu se plătesc, fiind demersuri jurnalistice destinate corectei informări a publicului, ce nu trebuie condiÅ£ionate financiar.

CNA menţionează că accesul cu plată al competitorilor electorali la emisiuni audiovizuale este stipulat de Legea 35 din 13 martie 2008 privind organizarea alegerilor generale, la elaborarea căreia CNA nu a fost consultat. Amintim că Decizia CNA prin care s-a stabilit că dezbaterile şi ştirile nu intră în regimul emisiunilor cu plată a fost discutată cu reprezentanţii presei şi societăţii civile, care au susţinut iniţiativa Consiliului.

Precizăm că, la TVR 1, TVR 2, TVR 3 campania este gratuită, că o serie de televiziuni comerciale - Pro TV, Antena 1, Antena 2, Antena 3 – nu practică tarife pe emisiunile de promovare, conform adreselor trimise la CNA, iar emisiunile de dezbatere sunt gratuite. Alte posturi, precum Prima TV, NaÅ£ional TV ÅŸi N24 nu realizează emisiuni electorale. OTV difuzează emisiuni de promovare ÅŸi afiÅŸează pe ecran că acestea sunt “contra cost” (Zori de zi, Se întâmplă acum, Dan Diaconescu Direct, 24 de ore, Caravana romilor, Poveste de succes).

Cât priveşte Realitatea TV, în ultima înştiinţare transmisă Consiliului în data de 12.11.2008, se afirmă că, în ciuda disponibilităţii sale, nu a primit nicio solicitare din partea candidaţilor pentru a realiza emisiuni de promovare electorală. În teritoriu, însă, cele 122 de posturi de televiziune care au intrat în campanie realizează astfel de emisiuni şi au făcut publice tarifele.

CNA nu se poate transforma în organism de verificare financiară dar va insista în continuare ca, în cazul în care un post de televiziune realizează emisiuni de promovare contra cost, să precizeze acest lucru la începutul şi pe parcursul emisiunilor respective.

PreÅŸedinte CNA

Răsvan Popescu