Comunicat de presă
24.11.2008

În legătură cu o serie de acuzaţii aduse CNA de dl. Grigore Cartianu în articolul „Cioara noastră, tropicală”, apărut în ziarul „Adevărul” din 24.11.2008 şi pentru corecta informare a opiniei publice, membrii CNA următoarele precizări :
• accesul cu plată al competitorilor electorali la emisiuni audiovizuale este stipulat de Legea nr. 35/13.03.2008 a Parlamentului României privind organizarea alegerilor generale, la elaborarea căreia CNA nu a fost consultat ;
• Decizia CNA nr. 792/30.09.2008 privind principii şi reguli de desfăşurare a campaniei electorale pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi a Senatului, prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale a fost discutată, înainte de adoptare, cu reprezentanţii radiodifuzorilor, ai presei şi ai societăţii civile. Împreună cu aceştia s-a convenit ca ştirile şi dezbaterile electorale să nu se plătească, fiind demersuri jurnalistice destinate informării corecte a publicului, ce nu trebuie condiţionate financiar. În conformitate cu prevederile Deciziei CNA nr. 792/30.09.2008, urmau să fie tarifate, la posturile comerciale, numai emisiunile de promovare electorală „în care candidaţii şi reprezentanţii competitorilor electorali îşi promovează propria candidatură, programele politice şi activităţile de campanie electorală” ;
• Consiliul a solicitat fiecărui post, în repetate rânduri şi prin adrese individualizate să facă public „caracterul emisiunilor de promovare electorală contra cost, la începutul şi pe parcursul respectivelor emisiuni.” Conform adreselor trimise la CNA, o serie de televiziuni comerciale - Pro TV, Antena 1, Antena 2, Antena 3 – nu practică tarife, iar altele – Prima TV, Naţional TV şi N 24 – nu realizează emisiuni electorale. La TVR 1, TVR 2 şi TVR 3, potrivit legii, campania este gratuită. OTV difuzează emisiuni de promovare şi afişează pe ecran că acestea sunt contra cost. În ceea ce priveşte Realitatea TV, în ultima înştiinţare transmisă Consiliului în data de 12.11.2008, se afirmă că, în ciuda disponibilităţii sale, nu a primit nicio solicitare din partea candidaţilor pentru a realiza emisiuni de promovare electorală. În teritoriu, însă, cele 122 de posturi de televiziune care au intrat în campanie realizează astfel de emisiuni şi au făcut publice tarifele ;
• CNA nu se poate transforma în organism de verificare financiară şi, în calitate de instituţie publică, nu poate emite supoziţii cu privire la eventuale tarife nedeclarate, practicate de radiodifuzori ; CNA va insista în continuare ca, în cazul în care un post de televiziune realizează emisiuni de promovare contra cost, să precizeze acest lucru la începutul şi pe parcursul emisiunilor respective.
Preşedinte,
Răsvan Popescu