Comunicat de presă. Sancțiuni
12.02.2015

Întrunit în şedinţa publică din data de 12.02.2015, Consiliul Naţional al Audiovizualului a decis să sancţioneze cu amenzi cuprinse între 40.000 de lei şi 70.000 de lei mai multe posturi centrale de televiziune pentru că nu au respectat prevederile legislaţiei audiovizualului la difuzarea unor emisiuni de divertisment. Rapoartele de monitorizare au fost întocmite de direcţia de specialitate ca urmare a reclamaţiilor primite la CNA pentru diferite ediţii ale emisiunilor respective, difuzate între lunile mai şi decembrie 2014, de posturile de televiziune Antena 1, Antena Stars, Kanal D şi Pro TV. Astfel, Consiliul a aplicat următoarele sancţiuni :
- amendă în cuantum de 70.000 de lei postului Antena 1, pentru încălcarea prevederilor art. 3 alin. (1) şi art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002 cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 40 alin. (1), (3) şi (4), art. 18 lit. a) şi b) şi art. 3 alin. (1) şi (4) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual ;
- amendă în cuantum de 70.000 de lei postului Pro TV, deoarece nu au fost respectate prevederile art. 3 alin. (1) şi 39 alin. (2) din Legea audiovizualului şi nici cele ale art. 40 alin. (3) şi art. 18 lit. a) şi b) din Codul audiovizualului ;
- amendă în cuantum de 50.000 de lei postului Antena Stars pentru că nu a ţinut cont de dispoziţiile art. 3 alin. (1) şi 39 alin. (2) din Legea audiovizualului şi nici de cele ale art. 47 alin. (1), art. 40 alin. (3) şi art. 18 lit. a) şi b) din Codul audiovizualului ;
- amendă în cuantum de 40.000 de lei postului Kanal D, deoarece a încălcat prevederile art. 3 alin. (1) şi art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, precum şi dispozițiile art. 40 alin. (1) şi (2), art. 47 alin. (2) şi art. 18 lit. b) din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual.
La întocmirea rapoartelor de monitorizare analizate de membrii Consiliului în şedinţele publice din 27.01.2015 şi din 12.02.2015 s-au avut în vedere mai multe aspecte, cum ar fi modul de abordare a unor subiecte în emisiunile de divertisment reclamate, titlurile şi textele afişate pe ecran, limbajul folosit de invitaţi sau atitudinea moderatorilor. De asemenea, Consiliul a ţinut cont de genul programului, precum şi de ora de difuzare a emisiunilor analizate.
Legea audiovizualului
art. 3 (1) “Prin difuzarea şi retransmisia serviciilor de programe se realizează şi se asigură pluralismul politic şi social, diversitatea culturală, lingvistică şi religioasă, informarea, educarea şi divertismentul publicului, cu respectarea libertăţilor şi a drepturilor fundamentale ale omului”.
art. 39 (2) “Difuzarea în serviciile de televiziune şi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiţionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaţii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective”.
Codul audiovizualului
art. 3 (1) “Minorul are dreptul la protejarea imaginii şi a vieţii sale intime, private şi familiale. (…) (4) În producţiile audiovizuale minorul nu poate fi folosit sau expus de către părinţi, rude, reprezentanţi legali, avocaţi sau alte persoane responsabile de creşterea şi îngrijirea lui, în scopul de a obţine pentru ei avantaje de orice fel sau de a influenţa deciziile autorităţilor publice”.
art. 18 “Nu pot fi difuzate în intervalul orar 6,00 - 23,00 producţii care prezintă : a) violenţă fizică, psihică sau de limbaj, în mod repetat ; b) scene de sex, limbaj sau comportament obscene”.
Art. 40 “(1) În virtutea dreptului la propria imagine, în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate au dreptul să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere ; dacă acuzaţiile sunt aduse de furnizorul de servicii media audiovizuale, acesta trebuie să respecte principiul audiatur et altera pars ; în situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere, trebuie să se precizeze acest fapt. (2) Moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare sau să indice, cel puţin, probele care le susţin, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acuzaţiile. (3) Moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă. (4) Este interzisă utilizarea cu rea-credinţă a numelui, imaginii, vocii sau asemănării cu o altă persoană în programele audiovizuale.”
Art. 47 “(1) Este interzisă difuzarea în programele audiovizuale a oricăror forme de manifestări antisemite sau xenofobe. (2) Este interzisă în programele audiovizuale orice discriminare pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex, orientare sexuală sau etnie”.
În ședința din 12.02.2015 au fost aprobate solicitările de acordare a unor licenţe audiovizuale pentru următoarele societăţi :
- S.C. Rom Electronic Company S.R.L. Craiova - pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe de tip videotext Info Rec Craiova ;
- S.C. Media Grup Production S.R.L. Buzău - pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe Focus TV Focșani ;
- S.C. Prodcomserv S.R.L. Tg. Mureș - pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe Infochannel Tg. Mureș.
- S.C. Training & Consulting Group S.R.L. Suceava pentru difuzarea prin rețele de comunicații electronice a serviciului de programe Next TV Channel Suceava.
Biroul Comunicare şi Relaţii cu Publicul