Decizia nr. 19 din 10.01.2012

17.01.2012


envoyer l'article par mail title=

privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. SEIN MEDIA S.R.L.

cu sediul în PAŞCANI, str. Tămăduieni nr. 34B, jud. Iaşi CUI 29020480

 pentru postul ELECTRON M BIT

PAÅžCANI, str. Moldovei nr. 2, jud. IaÅŸi

ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 10 ianuarie 2012, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de Serviciul InspecÅ£ie, în baza reclamaÅ£iilor înregistrate la CNA cu nr. 14581/25.10.2011 ÅŸi 15594/15.11.2011 privind emisiunea „Pixelul Albastru”, difuzată în data de 19 octombrie ÅŸi în reluare, în 03 noiembrie 2011, precum ÅŸi sesizările nr. 15955/23.11.2011 ÅŸi 16026/24.11.2011 referitoare la emisiunile „PaÅŸcaniul ÃŽncotro ?” ÅŸi „Info Bit”, transmise în perioada 14-16 noiembrie 2011 de postul ELECTRON M BIT din PaÅŸcani.
 Postul ELECTRON M BIT aparÅ£ine S.C. SEIN MEDIA S.R.L. (licenÅ£a audiovizuală nr. TV-C 066.1/09.12.2003, decizia de autorizare nr. 670.0/27.05.2004 ÅŸi reautorizare nr. 670.0-1/27.05.2004).

În urma analizării rapoartelor de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. SEIN MEDIA S.R.L. a încălcat dispoziţiile articolelor 35 alin. (1) şi 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare şi ale articolelor 29 alin. (1) şi 107 alin. (2) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.

Potrivit prevederilor din Legea audiovizualului :
 art. 35 alin. (1) : ProporÅ£ia de spoturi publicitare televizate ÅŸi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute ; în cazul televiziunii publice durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.
 art. 39 alin. (2) : Difuzarea în serviciile de televiziune ÅŸi de radiodifuziune a programelor care pot afecta dezvoltarea fizică, mentală sau morală a minorilor se poate face numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, prin codare sau ca efect al altor sisteme de acces condiÅ£ionat, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, în situaÅ£ii normale, nu pot auzi sau vedea emisiunile respective.

Conform dispoziÅ£iilor din Codul audiovizualului :
 art. 29 alin. (1) : Programele de ÅŸtiri ÅŸi de actualităţi se supun cerinÅ£elor de protecÅ£ie a minorilor ÅŸi vizionării în familie.
 art. 107 alin. (2) lit. b) : Este interzisă difuzarea de publicitate pe crawl.

ÃŽn fapt, în urma analizării raportului de monitorizare privind emisiunea „Pixelul albastru” difuzată în data de 19 octombrie 2011 de postul de televiziune ELECTRON M BIT, s-a constatat că durata publicităţii difuzate pe crawl, în timpul emisiunii, a fost de 23 de minute ÅŸi 21 de secunde, în condiÅ£iile în care emisiunea a avut o durată de 29 de minute ÅŸi 38 de secunde.

Exemplificăm din raportul de monitorizare, conÅ£inutul unor anunÅ£uri publicitare difuzate de post :
 “Vând apartament 3 camere, zona Vale, bloc B13, parter, schimbat tot în interior ÅŸi exterior C.T., alarmă+ garaj, preÅ£ negociabil. Tel.xxxxxxxxx. Vând apartament cu 2 camere, zona Deal, etaj 5 din10 - garaj, zona Deal.Telefon xxxxxxxx. Vând sau închiriez apartament cu 3 camere, confort 1, nemobilat, zona Deal, cu îmbunătăţiri (gresie,faianţă), etaj 2 din 10.Tel:xxxxxxxxx.” De asemenea, s-a constatat că, în timpul aceleiaÅŸi emisiuni transmisă în reluare, în data de 03 noiembrie 2011, durata publicităţii difuzate pe crawl a fost de 26 de minute ÅŸi 43 de secunde, în condiÅ£iile în care emisiunea a avut o durată de 31 de minute ÅŸi 35 de secunde.

Redăm spre exemplificare din raport :
 â€žVând urgent 2 camere lipite cu o singură intrare ÅŸi acces din una în alta, la cămin ITP (Perdele) sau schimb cu apartament 2 camere, preÅ£ avantajos ÅŸi negociabil ! relaÅ£ii la xxxxxxxxx. Vând garsonieră, zona Gării, lângă Esplanadă, etaj3, mobilată, preÅ£ avantajos ÅŸi negociabil. RelaÅ£ii la xxxxxxxxx.” Având în vedere acest aspect, Consiliul a constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziÅ£iile legale referitoare la regimul difuzării publicităţii care prevăd la art. 35 alin. (1) din Legea audiovizualului că publicitatea difuzată în interval de o oră nu poate depăşi 12 minute (720 de secunde).

Membrii Consiliului au considerat ca fiind grav faptul că radiodifuzorul nu a respectat aceste condiţii de difuzare a publicităţii, depăşind cu mult timpul legal destinat acesteia, (respectiv 12 minute într-o oră dată), în condiţiile în care emisiunea a avut o durată de aproximativ 30 de minute, iar timpul destinat publicităţii afişată pe crawl aproape a egalat timpul de desfăşurare a emisiunii.

Consiliul a mai constatat totodată că radiodifuzorul a încălcat ÅŸi dispoziÅ£iile art. 107 alin. (2) lit. b) din Codul audiovizualului, care interzic difuzarea de publicitate pe crawl. AceleaÅŸi abateri de la legislaÅ£ia audiovizuală privind regimul difuzării publicităţii au fost constatate ÅŸi în emisiunea “PaÅŸcaniul ÃŽncotro ?” difuzată în data de 16 noiembrie 2011 ÅŸi în reluare, în aceeaÅŸi zi la ora 20.10, ediÅ£ie ce a avut o durată de o oră 5 minute ÅŸi 41 de secunde, în condiÅ£iile în care publicitatea difuzată pe crawl a avut o durată de 41 de minute ÅŸi 06 secunde. ÃŽn aceeaÅŸi ÅŸedinţă publică, Consiliul a analizat ÅŸi emisiunea informativă “Info Bit” din 14 noiembrie 2011, difuzată de la ora 17.30, ÅŸi în reluare, în aceeaÅŸi zi, de la ora 19.00.

ÃŽn cadrul acestei emisiuni a fost transmisă o ÅŸtire referitoare la moartea violentă a unui tânăr, ÅŸtire ce a avut următorul conÅ£inut :
 “Voice off : Tragedie în zona fostei autogări din PaÅŸcani.Un tânăr cu vârsta până la 25 de ani a fost găsit fără viaţă în dimineaÅ£a zilei de astăzi, chiar în mijlocul străzii. Este vorba despre strada care face legatura între fosta autogară ÅŸi piaÅ£a Vale... Capul tânărului a fost strivit, iar picioarele rupte după cum arată primele concluzii ale poliÅ£iÅŸtilor. Acestia spun că victima s-a aruncat sau a fost aruncată de la înalÅ£ime, de pe blocul din apropiere... MenÅ£ionăm că după cum relatează martorii, ambulanÅ£a a ajuns după jumătate de oră de la solicitare. PoliÅ£ia a început cercetări ÅŸi pentru a identifica tânarul.”.

Ştirea a fost ilustrată cu imagini de la locul tragediei, în care s-a putut vedea chipul tânărului decedat, precum şi urmările accidentului (poziţia corpului, capul strivit într-o baltă de sânge etc.).

Vizionând înregistrarea ştirii, Consiliul a constatat că imaginile prezentate în care camera focalizează chipul tânărului având capul strivit de asfalt într-o baltă de sânge, au depăşit cadrul unei informări cu caracter general fiind de natură să afecteze minorii, având în vedere faptul că ştirea a fost difuzată într-un interval orar în care copiii au acces neîngrădit la vizionare.

Astfel, postul a difuzat acest material cu încălcarea prevederilor privind protecţia minorilor în cadrul serviciilor de programe, imaginile prezentate fiind de natură să afecteze şi să traumatizeze copiii.

Potrivit art. 39 alin. (2) din Legea audiovizualului, astfel de producţii audiovizuale pot fi difuzate numai dacă, prin alegerea intervalului orar de difuzare, se asigură faptul că minorii din zona de transmisie, nu pot vedea emisiunile respective.

De asemenea, Consiliul a mai constatat că prin difuzarea repetată şi nejustificată a imaginilor cu tânărul decedat, radiodifuzorul a încălcat şi prevederile din Codul audiovizualului potrivit cărora programele de ştiri şi de actualităţi se supun cerinţelor de protecţie a minorilor şi vizionării în familie, dispoziţii reglementate la art. 29 alin. (1) din Codul audiovizualului.

Faţă de toate aceste aspecte, Consiliul a propus amendarea radiodifuzorului S.C. SEIN MEDIA S.R.L. cu suma de 10.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

În temeiul dispoziţiilor art. 144 alin. (2) şi (3) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale art. 91 alin. (1) şi (3), precum şi ale art. 90 alin. (1) lit. g şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,

Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea

DECIZIE :

 Art. 1. Radiodifuzorul S.C. SEIN MEDIA S.R.L., titular al licenÅ£ei audiovizuale nr. TV-C 066.1/09.12.2003, deciziei de autorizare nr. 670.0/27.05.2004 ÅŸi reautorizare nr. 670.0-1/27.05.2004, se sancÅ£ionează cu amendă în cuantum de 10.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 35 alin. (1) ÅŸi 39 alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare ÅŸi ale articolelor 29 alin. (1) ÅŸi 107 alin. (2) lit. b) din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conÅ£inutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 333/2009, radiodifuzorul are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

„Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul ELECTRON M BIT cu amendă de 10.000 lei pentru încălcarea dispoziÅ£iilor privind regimul difuzării publicităţii, întrucât a difuzat, pe parcursul unei ore, publicitate cu o durată de aproximativ 30 de minute, în condiÅ£iile în care legea prevede o limită de 12 minute într-un interval de o oră pentru comunicările comerciale audiovizuale. Totodată, sancÅ£iunea a fost aplicată ÅŸi pentru difuzarea în cadrul ÅŸtirilor „Info Bit” din 14 noiembrie 2011 de la orele 17.30 ÅŸi 19.00, a unor imagini ÅŸocante, de natură a afecta minorii.”

Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.