Decizia nr. 226 din 08.05.2012
08.05.2012

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 8 mai 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Direcţia monitorizare, în baza reclamaţiei înregistarte la C.N.A. cu nr. 6506/27.04.2012, cu privire la spotul publicitar pentru reţeaua medicală “MEDAS” difuzat de posturile de televiziune.
Potrivit raportului de monitorizare, spotul „MEDAS” a fost difuzat de următoarele posturi de televiziune : Antena 3- în data de 26.04.2012, ora 20:56 ; B1 TV- în data de 26.04.2012, ora 18:54 ; PRO TV- în data de 26.04.2012, ora 09.51 ; România TV- în data de 20.04.2012, ora 19:52.
Conţinutul spotului este următorul :
Pe un fundal neutru, apar pe rând mai multe persoane ce poartă câte un tricou pe care este inscripţionat un mesaj ce corespunde celui transmis în acel moment de către o voce din off : Avem puterea să schimbăm ceva. Sănătatea n-are şanse şi nu putem spune că merităm un tratament decent când ştim că asta e realitatea.
La finele acestui mesaj, fundalul devine luminos, iar una câte una, persoanele ies din rândul respectiv, rostind mesajul de pe tricouri, în ordine inversă faţă de modul în care a fost pronunţat iniţial de către vocea din off : Realitatea este asta. Când ştim că merităm un tratament decent şi nu putem spune că sănătatea n-are şanse, avem puterea să schimbăm ceva.
Voce din off : MEDAS îţi oferă dreptul la îngrijire aşa cum meriţi. Cea mai mare reţea medicală privată care oferă şi consultaţii gratuite prin sistemul de asigurări de stat. MEDAS. Sănătatea aşa cum trebuie să fie. Cartonul de final cuprinde : sigla MEDAS şi menţiunile : „Cea mai mare reţea medicală privată care oferă şi consultaţii gratuite prin sistemul de asigurări de stat. MEDAS. Sănătatea aşa cum trebuie să fie.w w w.med-as.ro, tel.021 9232”.
Analizând raportul de monitorizare, membrii Consiliului au constatat că spotul publicitar pentru reţeaua medicală MEDAS nu respectă dispoziţiile referitoare la regimul difuzării publicităţii în audiovizual prevăzute de art. 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.
Membrii Consiliului au apreciat că, în forma difuzată, spotul prin care se promovează reţeaua medicală nu oferă publicului o informare suficient de clară şi probată, informaţiile puse la dispoziţia acestuia fiind echivoce, susceptibile a deforma în mod esenţial comportamentul publicului căruia i se adresează şi de a-i afecta pe ceilalţi competitori de pe piaţă.
Astfel, în ce priveşte afirmaţia „Cea mai mare reţea medicală privată care oferă şi consultaţii gratuite prin sistemul de asigurări de stat.”, Consiliul a apreciat că nu este susţinută de informaţii minime din care să rezulte că aceasta este veridică, respectiv nu sunt arătate datele în baza cărora este atribuită reţelei calitatea de „cea mai mare”, putându-se aprecia că această comparaţie are în vedere servicii similare, din aceeaşi categorie, respectiv reţele private.
Or, în lipsa unor informaţii suplimentare, această afirmaţie este de natură a induce în eroare consumatorii, care pot considera că se face referire fie la „reţele private” în general, fie doar la acele reţele private care asigură şi servicii „gratuite” prin sistemul de asigurări de stat.
Având în vedere că, de fapt, aceste servicii - „consultaţii”, nu sunt „gratuite”, întrucât ele presupun un preţ, un cost, care este decontat de stat, fiind suportate din bugetul de asigurări, Consiliul a apreciat că afirmaţiile prezentate în spot sunt înşelătoare, de natură să inducă în eroare telespectatorii.
Potrivit dispoziţiilor art. 93 din Codul audioviuzualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de informare corectă a publicului şi de asigurare a unei concurenţe loiale.
Pentru aceste considerente, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune, în temeiul şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului, intrarea de îndată în legalitate a spotului publicitar pentru reţeaua medicală “MEDAS”, în sensul ca acesta să fie difuzat cu respectarea prevederilor referitoare la publicitate din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare.