Decizia nr. 227 din 08.05.2012
08.05.2012

Întrunit în şedinţă publică în ziua de 08 mai 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a supus dezbaterii sesizarea S.C. Carpathian Springs S.A., înregistrată la CNA sub nr. 6553/27.04.2012, prin care această societate a solicitat rediscutarea măsurii adoptate de Consiliu în şedinţa publică din data de 26.04.2012, prin care s-a dispus intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor de promovare a apei minerale „Aqua Carpatica" derulate pe posturile de televiziune.
Consiliul a reanalizat spoturile în discuţie, precum şi documentaţia depusă şi a audiat pe reprezentanţii S.C. Carpathian Springs S.A.
Membrii Consiliului au constatat că în şedinţa publică din 26 aprilie 2012 au fost analizate spoturile publicitare de promovare a apei minerale „Aqua Carpatica", în baza raportului întocmit de Direcţia Monitorizare, a reclamaţiilor înregistrate sub nr. 4087/14.03.2012 şi 4433/20.03.2012, precum şi a adresei emise de Consiliul Român Pentru Publicitate (RAC), înregistrată la CNA sub nr. 5400/05.04.2012.
În urma dezbaterilor, Consiliul a constatat că spoturile au fost difuzate cu încălcarea prevederilor art. 102 alin. (1) şi ale art. 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu raportare la dispoziţiile art. 3 lit. b) şi 5 lit. a) din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă şi a dispus intrarea de îndată în legalitate, în sensul ca acestea să fie difuzate în conformitate cu dispoziţiile legale.
Pentru a lua această măsură, Consiliul a analizat raportul de monitorizare în care s-a menţionat că spoturile pentru „Aqua Carpatică", transmise pe posturile de televiziune Pro Tv, Antena 1, Antena 3 şi România TV, au fost difuzate în trei variante, una pentru apa minerală carbogazoasă, celelalte două, pentru apa plată.
Spoturile publicitare pentru „Aqua Carpatica" au avut următorul conţinut :
- Descriere spot publicitar „Aqua Carpatica” (carbogazoasă) :
Text pe ecran :
AQUA Carpatica
NO3 : 0 mg/l
AQUA Carpatica
Cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume
Voce din off : Există puritatea absolută ! Aqua Carpatica ! Singura apă minerală carbogazoasă din lume, fără nitraţi ! Acum, şi în varianta forte ! Puternic acidulată.
- Descriere spot publicitar „Aqua Carpatica” (plată, prima variantă) :
Videotext : maxim admis 10 mg/l NO3 (când vocea din off ajunge la pasajul
„În România, legea permite de cinci ori mai mulţi nitraţi decât limita admisă de medici pentru copii”)
0,8 mg/l NO3 (când vocea din off ajunge la pasajul „Aqua Carpatica plată” este apa cu cel mai scăzut conţinut de nitraţi din România)
Aqua Carpatica
Întoarcerea la puritate
Recomandată de Societatea Română de Pediatrie.
Intră pe w w w.legea-apei.ro şi semnează pentru introducerea conţinutului de nitraţi
pe etichetele tuturor apelor din România
Voce din off : Atunci când copilul tău bea apă dintr-o sticlă, simţi că este în siguranţă. În foarte multe cazuri e ca şi cum ar bea, mai mult sau mai puţin, îngrăşăminte chimice, urme de nitraţi. Aceştia ajung în pânza freatică şi astfel, în multe din sticlele pe care le cumperi ! În România, legea permite de cinci ori mai mulţi nitraţi decât limita admisă de medici pentru copii ! Care este conţinutul de nitraţi al apei pe care o bea copilul tău ? „Aqua Carpatica plată” este apa cu cel mai scăzut conţinut de nitraţi din România. „Aqua Carpatica”, întoarcerea la puritate ! Intră pe legea apei.ro şi semnează pentru introducerea conţinutului de nitraţi pe etichetele tuturor apelor din România !
Spotul a fost ilustrat video cu imagini ale unor copii care beau apă din sticle de plastic.
În şedinţa publică din 08 mai 2012, Consiliul a revizionat aceste spoturi şi şi-a menţinut decizia potrivit căreia spoturile în discuţie încalcă prevederile art. 102 alin. (1) şi pe cele ale art. 104 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual cu raportare la dispoziţiile art. 3 lit. b) şi 5 lit. a) din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă.
Potrivit dispoziţiilor invocate din Codul audiovizualului :
- art. 102 alin. (1) – Este interzisă publicitatea care nu este conformă cu dispoziţiile legale.
- art. 104 - Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive.
Conform art. 3 lit. b) din Legea 158/2008, publicitatea înşelătoare este publicitatea care, în orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele cărora i se adresează ori care iau contact cu aceasta şi care, din cauza caracterului înşelător, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciază ori poate prejudicia un concurent.
Art. 5 din aceeaşi lege prevede că pentru a determina dacă publicitatea este înşelătoare trebuie să se ia în considerare toate aspectele acesteia, în special orice informaţie conţinută de aceasta cu privire la :
a) caracteristicile bunurilor sau serviciilor, cum sunt : disponibilitatea, natura, modul de execuţie, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei bunurilor ori a prestării serviciilor, dacă acestea corespund scopului lor, destinaţia, cantitatea, parametrii tehnico-funcţionali, originea geografică sau comercială, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării lor ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra bunurilor ori a serviciilor.« În raport de prevederile legale menţionate şi având în vedere opiniile exprimate de Patronatul Apelor Minerale (APEMIN) şi Consiliul Român pentru Publicitate (RAC), membrii Consiliului au constatat că spoturile de promovare a apei minerale „Aqua Carpatica » (atât varianta pentru apa carbogazoasă, cât şi una dintre cele două pentru apa plată) conţin afirmaţii de natură să inducă în eroare publicul, în calitatea lui de consumator, cu privire la veridicitatea informaţiilor prezentate şi caracteristicele apelor minerale comercializate pe piaţă, în general, şi ale apei minerale promovate, în special.
Astfel, afirmaţia „Singura apă minerală carbogazoasă din lume, fără nitraţi !« este de natură să creeze confuzie asupra caracteristicilor reale ale compoziţiei apei minerale carbogazoase „Aqua Carpatica », în condiţiile în care, potrivit opiniei specialiştilor de la Patronatul Apelor Minerale (APEMIN), nitraţii se regăsesc între constituenţii prezenţi în mod natural în apele minerale şi nu pot constitui un factor de risc pentru sănătatea publică decât în condiţiile în care sunt depăşite limitele maxime admise.
Mai mult, potrivit unui document depus în şedinţa publică din 26.04.2012, respectiv buletinul de analiză nr. 477/15.04.2010 emis de S.C. PROSPECŢIUNI S.A. privind apa minerală carbogazosă „Aqua Sara", rezultă că nici această apă minerală nu are în conţinut nitraţi.
Reprezentantul S.C. Carpathian Springs S.A., care a participat la şedinţa din 08.05.2012, a contestat acest buletin şi a prezentat un document din care ar rezulta că apa minerală carbogazoasă „Aqua Sara" ar conţine nitraţi.
În această situaţie, ţinând cont de contradictorialitatea documentelor prezentate atât de părţile care au formulat reclamaţiile, cât şi de cele depuse de S.C. Carpathian Springs S.A., pentru corecta informare a publicului, Consiliul consideră că pentru a putea fi menţinută în spot afirmaţia „Singura apă minerală carbogazoasă din lume, fără nitraţi !’ este absolut necesară menţionarea expresă în spot a sursei (laboratorului) care îşi asumă responsabilitatea certificării informaţiei, iar în cazul în care nu se va indica sursa, formularea „singura apă minerală carbogazoasă din lume fără nitraţi" urmează a fi eliminată.
- Referitor la spotul de promovare a apei plate „Aqua Carpatica« (identificat în raport ca »prima variantă"), Consiliul a constatat că, deşi limita de nitraţi recomandată de medicii pediatri se referă la situaţia în care această apă este utilizată pentru sugari, în spot nu se face nicio menţiune sub acest aspect, acreditându-se ideea că ar fi vorba de toate categoriile de vârstă ale copiilor.
Pentru corecta informare a publicului, Consiliul consideră că în spot trebuie să se precizeze că valorea menţionată de nitraţi, respectiv 10 mg/l NO3 este indicată în cazul sugarilor sau copiilor de vârstă mică.
- În privinţa sintagmelor„maxim admis 10 mg/l NO3« ; „...limita admisă de medici pentru copii” (utilizate în prima variantă a spotului pentru apă plată) acestea sunt neîntemeiate şi eronate, întrucât limita de nitraţi menţionată în spot are caracter de recomandare, în condiţiile în care nu există vreun act normativ care să reglementeze, în prezent, că aceasta ar fi limita „admisă » de către medicii pediatri, aşa cum se afirmă în spot. De aceea, este imperios necesar ca, în viitor, în spot, să se precizeze caracterul de recomandare a medicilor pediatri şi să înceteze a mai fi prezentată ca „limită admisă" de către aceştia.
În consecinţă, membrii Consiliului au considerat că publicitatea la produsul „Aqua Carpatica" are un caracter înşelător, în sensul că, în lipsa unei informări corecte şi complete a publicului telespectator referitoare la caracteristicile apelor minerale promovate, comportamentul şi interesele economice ale acestuia pot fi prejudiciate. Pentru aceste considerente, ţinând cont de dispoziţiile art. 14 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 158/2008 privind publicitatea înşelătoare şi publicitatea comparativă şi cu respectarea prevederilor art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional al Audiovizualului dispune intrarea de îndată în legalitate în privinţa spoturilor publicitare de promovare a apei minerale „Aqua Caraptica" derulate pe posturile de televiziune.