Decizia nr. 332 din 27.06.2013
03.07.2013

privind somarea S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A.
Bucureşti, B-dul Timişoara nr. 26Z, Clădirea Anchor Plaza,
birou 6A01, corp A, etaj 6, sector 6 C.U.I. 18684823
pentru postul de televiziune KANAL D
ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 27 iunie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul de monitorizare întocmit în baza adreselor înregistrate sub nr. 5325/07.05.2013 ÅŸi 5365/07.05.2013, cu privire la spoturile publicitare pentru promovarea produsului „Aqua Carpatica” ce se difuzează pe posturile de televiziune.
Postul de televiziune KANAL D aparţine radiodifuzorului S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A. (licenţa audiovizuală nr. S-TV 150.3/30.05.2006, decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0/30.01.2007 şi reautorizare nr. 1239.1-2/18.08.2009).
În urma analizării raportului de monitorizare şi a vizionării înregistrării spoturilor publicitare, Consiliul a constatat că radiodifuzorul a încălcat dispoziţiile art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările ulterioare.
Potrivit dispoziţiilor invocate, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
ÃŽn fapt, postul de televiziune KANAL D a difuzat în cadrul grupajelor publicitare în data de 15.05.2013, un spot de promovare pentru produsul „Aqua Carpatica”.
Potrivit raportului de monitorizare, spotul difuzat la ora 12.12, pe postul KANAL D, a avut următorul conÅ£inut : „Voce din off : Există puritate absolută. O apă renumită din Alpi, nitraÅ£i 3,98 miligrame pe litru. Cele mai vândute ape din România între 1,21 ÅŸi 4,42 miligrame pe litru. Puritatea absolută nu se vede, dar nu înseamnă că nu există. Aqua Carpatica, singura din lume fără nitraÅ£i. Aqua Carpatica, cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume. Pe fondul afirmaÅ£iilor făcute din off, pe ecran apar titrate succesiv următoarele informaÅ£ii : Apa din Alpi NO3 : 3,98 mg/l ; Cele mai vândute ape din România : NO3 : 1,21 – 4,42 mg/l ; AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l ; AQUA Carpatica. Cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume.”
Potrivit sesizării înregistrate sub nr. 5325/07.05.2013 formulată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, în urma controalelor efectuate şi a rezultatelor probelor expertizate pentru produsul apă minerală carbogazoasă Aqua Carpatica a rezultat că produsul îmbuteliat la 0,5 l conţine 0,58 mg/l nitraţi, produsul îmbuteliat 1,5 l conţine 0,08 mg/l nitraţi, iar apa minerală naturală carbogazoasă forte produs îmbuteliat 1,5 l conţine 0,12mg/l nitraţi, deşi pe etichetele acestor produse valoarea nitraţilor este 0 mg/l, situaţie în care consumatorii sunt dezinformaţi, mesajul transmis către public fiind incorect.
De asemenea, potrivit adresei menÅ£ionate, conÅ£inutul de nitraÅ£i ori nitriÅ£i nu reprezintă indicatori de puritate a apei aceÅŸtia fiind constituenÅ£i prezenÅ£i în mod natural în apele minerale naturale, astfel încât sintagma “cea mai pură apă minerală carbogazoasă din lume” nu este determinată de conÅ£inutul scăzut sau absent al nitraÅ£ilor, afirmaÅ£ia fiind incorectă ÅŸi de natură să inducă în eroare consumatorii.
Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a apreciat că în aceste condiÅ£ii ÅŸi publicitatea audiovizuală cu privire la acest produs este de natură să contravină dispoziÅ£iilor legale privind informarea corectă a publicului, întrucât în cadrul spoturilor de promovare analizate se afirmă că produsul “Aqua Carpatica” este “cea mai pură apă minerală”, “fără nitraÅ£i” această afirmaÅ£ie fiind făcută ÅŸi în scris, prin afiÅŸarea pe ecran a textului “AQUA Carpatica NO3 : 0 mg/l”.
Conform dispoziţiilor art. 93 din Codul audiovizualului, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale.
Or, menÅ£ionarea, în cadrul spoturilor de promovare a produsului “Aqua Carpatica” difuzate, a unor valori ale conÅ£inutului de nitraÅ£i sau caracteristici ale produsului ce nu sunt conforme cu realitatea, nu asigură o informare corectă a publicului ÅŸi o concurenţă loială.
Anterior, pentru spoturi de promovare a produsului “AQUA Carpatica”, spoturi cu un conÅ£inut asemănător, a fost emisă de Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului Decizia nr. 227/2012, prin care se dispunea „intrarea de îndată în legalitate în privinÅ£a spoturilor publicitare de promovare a apei minerale „Aqua Carpatica" derulate pe posturile de televiziune”.
Potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, răspunderea pentru conţinutul serviciilor de programe difuzate, inclusiv al comunicărilor comerciale audiovizuale, revine, în condiţiile legii, furnizorului de servicii media audiovizuale.
Faţă de cele constatate, având în vedere criteriile de individualizare a sancţiunii prevăzute la art. 90 alin. (4) din Legea audiovizualului, Consiliul a decis, cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, somarea radiodifuzorului. În temeiul art. 91 alin. (1) şi alin. (2), din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. DOGAN MEDIA INTERNATIONAL S.A., titular al licenţei audiovizuale nr. S-TV 150.3/30.05.2006, decizia de autorizare audiovizuală nr. 1239.0/30.01.2007 şi reautorizare nr. 1239.1-2/18.08.2009 pentru postul de televiziune KANAL D, se sancţionează cu somaţie publică de intrare de îndată în legalitate pentru încălcarea dispoziţiilor art. 93 din Decizia nr. 220/2011 privind Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, cu modificările şi completările ulterioare ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3 : Potrivit dispoziţiilor art. 93¹ alin. (1) şi (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, radiodifuzorul are obligaţia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor şi vizual, de cel puţin 3 ori, în intervalul orar 18.00-22.00, din care o dată în principala emisiune de ştiri, următorul text :
"Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune KANAL D cu somaÅ£ie publică pentru difuzarea unui spot publicitar cu încălcarea dispoziÅ£iilor legale privind informarea corectă a publicului. Conform prevederilor legale, comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă ÅŸi de durată, principiile de protecÅ£ie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenÅ£e loiale.”
Vă atragem atenţia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate