Decizia nr. 359 din 02.07.2013

05.07.2013


envoyer l'article par mail title=


 privind amendarea cu 10.000 lei a S.C. ANTENA TV GROUP S.A.
 cu sediul în BUCUREÅžTI, str. Gârlei nr. 1B, Clădirea Grivco Business Center, sector 1 CUI RO 1599030
 pentru postul de televiziune ANTENA 1
 sector 1, Åžos. BucureÅŸti-PloieÅŸti, nr. 25-27, BUCUREÅžTI

 ÃŽntrunit în ÅŸedinţă publică în ziua de 02 iulie 2013, Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de DirecÅ£ia Monitorizare cu privire la respectarea regimului difuzării publicităţii în cadrul emisiunii „Neatza cu Răzvan ÅŸi Dani” difuzată în ziua de 21 iunie 2013 de postul ANTENA 1.
 Postul de televiziune ANTENA 1 aparÅ£ine radiodifuzorului S.C. ANTENA TV GROUP S.A. (licenÅ£a audiovizuală nr. TV 012.3/25.01.1993, decizia de autorizare nr. 025/14.06.1994 ÅŸi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994).
 ÃŽn urma analizării raportului de monitorizare ÅŸi a vizionării înregistrării, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. a încălcat prevederile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, publicitatea televizată ÅŸi teleshoppingul trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi trebuie să fie separate de conÅ£inutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice ÅŸi/sau spaÅ£iale între publicitatea televizată, teleshopping ÅŸi, respectiv, celelalte părÅ£i ale programelor.
 ÃŽn fapt, în ziua de 21 iunie 2013, postul de televiziune ANTENA 1 a difuzat, în cadrul emisiunii „Neatza cu Răzvan ÅŸi Dani”, un material înregistrat în care d-na Nadia Comăneci a vorbit despre campania Rama „Campioni la micul dejun”. ÃŽn declaraÅ£ia sa, d-na Nadia Comâneci a afirmat că este implicată într-un proiect organizat de Rama care se numeÅŸte „Campioni la mic dejun”, proiect în care se vorbeÅŸte despre importanÅ£a micului dejun ÅŸi a miÅŸcării.
 Această înregistrare a fost difuzată în cadrul unei discuÅ£ii din studio între prezentatorul Dani OÅ£il ÅŸi medicul nutriÅ£ionist, Corina Zugravu. Tema dialogului dintre cei doi a fost importanÅ£a micului dejun atât pentru copii cât ÅŸi pentru adulÅ£i, făcându-se referiri la beneficiile sandwich-ului cu grăsimi sănătoase sau cu margarină tartinabilă, ce conÅ£ine Omega 3 ÅŸi Omega 6. La un moment dat, a urmat declaraÅ£ia d-nei Nadiei Comâneci, însoÅ£ită de marcajul P :

 Redăm din raportul de monitorizare : „Bună dimineaÅ£a ! ÃŽmi pare rău că nu pot să fiu alături de dumneavoastră, însă mă aflu la un proiect organizat de Rama care se numeÅŸte „Campioni la mic dejun”, în care învăţăm să vorbim despre importanÅ£a micului dejun ÅŸi despre importanÅ£a miÅŸcării. Eu am învăţat acest lucru în copilărie, chiar dacă vine vacanÅ£a, vă rog să nu scăpaÅ£i micul dejun ÅŸi bineînÅ£eles să faceÅ£i miÅŸcare. Vă salut cu drag.” ÃŽn timpul declaraÅ£iei d-nei Nadiei Comâneci au apărut ÅŸi câteva gimnaste care prezentau un exerciÅ£iu lângă un poster cu mesajul „Campioni la mic dejun !”.
 Imediat după difuzarea înregistrării cu d-na Nadia Comâneci, prezentatorul Dani OÅ£il a afirmat : „Săru-mâna, Nadia ÅŸi noi te pupăm, ÅŸtiu că eÅŸti implicată în o grămadă de proiecte. Revenind la povestea noastră ...”. După acest moment, dl. Dani OÅ£il ÅŸi invitata emisiunii au vorbit despre beneficiile sandwich-ului.
 Analizând conÅ£inutul emisiunii menÅ£ionate, membrii Consiliului au constatat că radiodifuzorul a încălcat prevederile privind regimul juridic al publicităţii în cadrul serviciilor de programe.
 Astfel, membrii Consiliului consideră că, prin difuzarea materialului înregistrat, în care d-na Nadia Comâneci a declarat că este implicată într-un proiect organizat de Rama, material încadrat cu marcajul “P”, radiodifuzorul nu a respectat condiÅ£iile de difuzare a publicităţii, în sensul că materialul difuzat de radiodifuzor ca fiind publicitate, nu a fost separat prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice de programul audiovizual difuzat, astfel cum prevăd dispoziÅ£iile art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului.
 Potrivit dispoziÅ£iilor invocate, publicitatea televizată ÅŸi teleshoppingul trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi trebuie să fie separate de conÅ£inutul editorial. Fără a aduce atingere utilizării de noi tehnici publicitare, se asigură o separare prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice ÅŸi/sau spaÅ£iale între publicitatea televizată, teleshopping ÅŸi, respectiv, celelalte părÅ£i ale programelor.
 Consiliul apreciază că, pentru a respecta condiÅ£iile de difuzare a publicităţii, radiodifuzorul avea obligaÅ£ia să asigure o separare clară, prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice, între materialul difuzat, ca reprezentând publicitatea televizată ÅŸi celelalte părÅ£i ale programului, prin coperte neutre.
 ÃŽncadrând acest material audiovizual cu marcajul “P”, în condiÅ£iile prevăzute de art. 106 din Codul audiovizualului, această producÅ£ie ar fi trebuit să reprezinte o telepromovare, în sensul semnificaÅ£iei prevăzute la art. 1 pct. 22 din Legea audiovizualului, ÅŸi să fi fost realizată de către prezentatorii emisiunii.

 Potrivit art. 1 pct. 22 din Legea audiovizualului, telepromovarea reprezintă o formă de publicitate realizată prin inserarea în programe a unor secvenÅ£e dedicate promovării, de către prezentatorii programelor, a unuia sau a mai multor produse ori servicii, secvenÅ£ele fiind separate de celelalte părÅ£i ale programului prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice.
 Or, conÅ£inutul materialului difuzat, ca fiind o formă de publicitate, nu a reprezentat o telepromovare, pentru a fi încadrată de radiodifuzor cu marcajul “P”, întrucât nu a fost realizată de către prezentatorii emisiunii ÅŸi nici nu a fost separată clar de celelalte părÅ£i ale programului prin mijloace optice ÅŸi/sau acustice.
 ÃŽn aceste condiÅ£ii, membrii Consiliului consideră că radiodifuzorul nu a respectat condiÅ£iile legale de difuzare a publicităţii, publicitate care trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi să fie separată clar de conÅ£inutul editorial.

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului consideră că difuzarea oricărei informaÅ£ii către public trebuie să se facă în mod obiectiv ÅŸi corect, cu respectarea principiilor ce trebuie să guverneze o comunicare comercială audiovizuală.
 Având în vedere aceste aspecte, Consiliul a decis, cu respectarea condiÅ£iilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, sancÅ£ionarea radiodifuzorului cu amendă în cuantum de 10.000 lei.
 ÃŽn temeiul dispoziÅ£iilor art. 90 alin. (1) lit. g), alin. (2) ÅŸi alin. (4) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare,

 Consiliul NaÅ£ional al Audiovizualului adoptă următoarea

 DECIZIE :


 Art. 1 : Radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A., titular al licenÅ£ei audiovizuale nr. TV 012.3/25.01.1993, al deciziei de autorizare nr. 025/14.06.1994 ÅŸi reautorizare nr. 025-1/14.06.1994, pentru postul de televiziune ANTENA 1, se sancÅ£ionează cu amendă în cuantum de 10.000 de lei pentru încălcarea prevederilor art. 27 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare.

 Art. 2. ÃŽn conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secÅ£ia de contencios administrativ a curÅ£ii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.

 Art. 3. Potrivit dispoziÅ£iilor art. 931 alin. (1) ÅŸi (2) din Legea nr. 504/2002, cu modificările ÅŸi completările ulterioare, radiodifuzorul S.C. ANTENA TV GROUP S.A. are obligaÅ£ia de a transmite în următoarele 24 de ore de la comunicare, sonor ÅŸi vizual, de cel puÅ£in 3 ori, în intervalul orar 18.00 - 22.00, din care o dată în principala emisiune de ÅŸtiri, următorul text :

 â€žConsiliul NaÅ£ional al Audiovizualului a sancÅ£ionat postul de televiziune ANTENA 1 cu amendă de 10.000 de lei, întrucât, în cadrul emisiunii „Neatza cu Răzvan ÅŸi Dani”, a difuzat un material audiovizual încadrat cu marcajul P, cu nerespectarea normelor privind regimul juridic al publicităţii, publicitate care trebuie să fie uÅŸor de identificat ÅŸi să fie separată de conÅ£inutul editorial, prin mijloace optice ÅŸi acustice, astfel cum prevăd dispoziÅ£iile art. 27 din Legea audiovizualului.”

 Vă atragem atenÅ£ia că textul nu poate fi difuzat în calupuri de publicitate.