Decizia nr. 53 din 31.01.2012
01.02.2012

privind amendarea cu 100.000 lei a S.C. RCS & RDS S.A.
S.C. RCS & RDS S.A. C.U.I 5888716 BUCUREŞTI, Str. Dr. Staicovici nr. 73-75 Clădirea Forum 2000, Building, faza I, et. 2, sector 5
Întrunit în şedinţă publică în ziua de 31 ianuarie 2012, Consiliul Naţional al Audiovizualului a analizat raportul întocmit de Serviciul Inspecţie, precum şi reclamaţia înregistrată la CNA sub nr. 1292/30.01.2012 cu privire la modul în care distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. respectă structura ofertelor de servicii de programe aprobate pentru reţelele de comunicaţii electronice pe care le deţine în localităţile Bucureşti, Bistriţa, Reşiţa, Piteşti, Braşov, Craiova, Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Focşani, Galaţi, Brăila, Drobeta Turnu Severin, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Slatina, Sibiu, Ploieşti, Deva, Constanţa, Târgovişte, Oradea, Arad, Baia Mare, Vaslui şi Suceava. Distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. deţine următoarele avize de retransmisie :
- nr. A4069.1/22.08.2005, pentru localitatea Bucureşti ;
- nr. A68882.1/15.10.2009, pentru localitatea Bistriţa ;
- nr. A3830.5/01.11.2011, pentru localitatea Reşiţa ;
- nr. A3833.13/15.03.2011, pentru localitatea Piteşti ;
- nr. A5322.7/15.03.2011, pentru localitatea Braşov ;
- nr. A3831.3/19.05.2011, pentru localitatea Craiova ;
- nr. A6721.1/11.01.2011, pentru localitatea Cluj Napoca ;
- nr. A6723/04.12.2007, pentru localitatea Bacău ;
- nr. A4464.5/11.01.2011, pentru localitatea Timişoara ;
- nr. A6880.4/10.01.2012, pentru localitatea Focşani ;
- nr. A6722.2/16.10.2008, pentru localitatea Galaţi ;
- nr. A6722.2/16.10.2008, pentru localitatea Brăila ;
- nr. A 3832.2/15.03.2011, pentru localitatea Drobeta Turnu Severin ;
- nr. A5022.1/22.08.2005, pentru localitatea Râmnicu Vâlcea ;
- nr. A6907/04.11.2008, pentru localitatea Alba Iulia ;
- nr. A0536.3/15.03.2011, pentru localitatea Slatina ;
- nr. A0532.4/25.03.2008, pentru localitatea Sibiu ;
- nr. A6720/04.12.2007, pentru localitatea Ploieşti ;
- nr. A5325.2/25.11.2008, pentru localitatea Deva ;
- nr. A0525.5/15.03.2011, pentru localitatea Constanţa ;
- nr. A7125.1/09.02.2010, pentru localitatea Târgovişte ;
- nr. A0861.11/18.10.2010, pentru localitatea Oradea ;
- nr. A0526.6/19.02.2009, pentru localitatea Arad ;
- nr. A6980.2/02.06.2011, pentru localitatea Baia Mare ;
- nr. A5475.2/06.09.2011, pentru localitatea Vaslui ;
- nr. A6719.1/15.03.2011, pentru localitatea Suceava.
Analizând raportul prezentat de Serviciul Inspecţie, membrii Consiliului au constatat că S.C. RCS & RDS S.A. a încălcat prevederile art. 74 alin. (3) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Potrivit dispoziţiilor invocate, distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului. În fapt, în urma controalelor efectuate de inspectorii teritoriali ai C.N.A. în zilele de 23 şi 30 ianuarie 2012 s-a constatat că distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. nu retransmitea programul NAŢIONAL 24 PLUS, deşi acest program este înscris în ofertele de servicii aprobate de Consiliu. Astfel, distribuitorul de servicii nu retransmitea programul menţionat mai sus, în reţelele de comunicaţii electronice care îi aparţin, după cum urmează :
- în sistem analogic, în reţelele de comunicaţii electronice din localităţile Bacău, Timişoara, Focşani şi Sibiu ;
- în sistem digital, în reţelele de comunicaţii electronice din localităţile Bucureşti, Bistriţa, Reşiţa, Piteşti, Braşov, Craiova, Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Focşani, Galaţi, Brăila, Drobeta Turnu Severin, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Slatina, Sibiu, Ploieşti, Deva, Constanţa, Târgovişte, Oradea, Arad, Baia Mare, Vaslui şi Suceava, reţele care aparţin aceluiaşi distribuitor de servicii, respectiv S.C. RCS & RDS S.A. Faţă de această situaţie, membrii Consiliului au constatat că distribuitorul de servicii a încălcat prevederile art. 74 alin. (3) din Legea audiovizualului, întrucât a modificat ofertele de programe apobate de CNA pentru localităţile menţionate mai sus, fără a avea acordul Consiliului.
De asemenea, neretransmiterea de către distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. a programului NAŢIONAL 24 PLUS, înscris în ofertele aprobate, constituie, totodată, şi o încălcare a prevederilor art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare (dispoziţii care reglementează principiul „must carry”). Conform dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului, orice distribuitor care retransmite servicii de programe prin reţele de comunicaţii electronice are obligaţia să includă în oferta sa (...) servicii de programe, libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, ale radiodifuzorilor privaţi, aflaţi sub jurisdicţia României, în limita a 25 % din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă (...). Criteriul de departajare pentru radiodifuzorii privaţi este ordinea descrescătoare a indicelui anual de audienţă. Or, programul NAŢIONAL 24 PLUS este declarat program liber la retransmisie, fără condiţionări tehnice sau financiare, plasându-se pe poziţia 17 în topul staţiilor de televiziune, conform indicelui anual de audienţă, intrând astfel sub incidenţa dispoziţiilor art. 82 din Legea audiovizualului care reglementează principiul must carry.
Faţă de aceste aspecte, ţinând cont că distribuitorul de servicii a mai fost sancţionat anterior pentru încălcarea aceloraşi prevederi legale, Consiliul a propus amendarea S.C. RCS & RDS S.A. cu suma de 100.000 lei. Supusă la vot, propunerea de amendare a fost adoptată cu respectarea condiţiilor de legalitate prevăzute de art. 15 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare. În temeiul dispoziţiilor art. 90 alin. (1) lit. j) şi alin. (2) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul Naţional al Audiovizualului adoptă următoarea
DECIZIE :
Art. 1 : Distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. se sancţionează cu amendă în cuantum de 100.000 lei pentru încălcarea prevederilor art. 74 alin. (3) şi art. 82 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. În conformitate cu prevederile art. 93 alin. (3) din Legea audiovizualului, prezenta decizie poate fi atacată direct la secţia de contencios administrativ a curţii de apel, fără a fi necesară formularea unei plângeri prealabile, în termen de 15 zile de la comunicare.
Art. 3. În temeiul dispoziţiilor Deciziei C.N.A. nr. 36/2008, distribuitorul de servicii are obligaţia de a transmite, în reţeaua de comunicaţii electronice din localităţile Bucureşti, Bistriţa, Reşiţa, Piteşti, Braşov, Craiova, Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Focşani, Galaţi, Brăila, Drobeta Turnu Severin, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Slatina, Sibiu, Ploieşti, Deva, Constanţa, Târgovişte, Oradea, Arad, Baia Mare, Vaslui şi Suceava, în mod continuu, timp de 7 zile, pe canalul alocat fiecărui program care a constituit obiect al sancţiunii, următorul text :
“Consiliul Naţional al Audiovizualului a sancţionat distribuitorul de servicii S.C. RCS & RDS S.A. cu amendă de 100.000 lei, întrucât, fără a avea acordul Consiliului, a modificat structura ofertei de programe aprobată şi nu retransmite programul NAŢIONAL 24 PLUS în localităţile Bucureşti, Bistriţa, Reşiţa, Piteşti, Braşov, Craiova, Cluj-Napoca, Bacău, Timişoara, Focşani, Galaţi, Brăila, Drobeta Turnu Severin, Râmnicu Vâlcea, Alba Iulia, Slatina, Sibiu, Ploieşti, Deva, Constanţa, Târgovişte, Oradea, Arad, Baia Mare, Vaslui şi Suceava, fapte ce contravin prevederilor art. 74 şi 82 din Legea audiovizualului. Potrivit dispoziţiilor invocate, distribuitorii de servicii pot modifica structura ofertei de servicii de programe retransmise numai cu acordul Consiliului şi au obligaţia de a retransmite programele libere la retransmisie şi fără condiţionări tehnice sau financiare, în limita a limita a 25 % din numărul total de servicii de programe distribuite prin reţeaua respectivă."